Gå til innhold

Demontere dekk


Lucky

Anbefalte innlegg

Jeg har handlet inn dekk for høstsesongen og skal demontere de gamle dekkene som er satt opp slangeløst, slangeløse dekk på slangeløs felg. Dekkanten har snevre toleranser mot felgbrønnen, dvs det lille søkket ute ved felgkanten. og sitter tight. Det poppet rett på ved hjelp av fotpumpe Jeg får ikke dekket av.

Har vasket dekk og felg, brukt crc 5-56, tvinge for å vri av dekket, puttet en liten skrutrekker ned mellom dekk og felgkant for så å rotere trekkerene, silikonspray. Jeg får av dekket på den ene siden men ikke den andre. Eneste jeg kan tenke på nå er å legge dekket i ett varmt vannbad.

Noen som har gode råd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 5
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Hvis dekket er utslitt ville jeg brukt en avbiter og klipt det opp, forsiktig slik at felgen ikke skades. Men du vil kanskje gjenbruke dekket? God unnskyldning for å kjøpe ekstra hjulsett? ☺️ 

Har hatt et rulledekk som var satans vanskelig å få av og på. Tok av og på hver vintersesong, det ble aldri noe mykere. Føltes som produksjonsfeil eller at noen spesifikasjoner er åpne for tolkning..

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpetang med gaffateip rundt nebbet og en liten plankebit(typ rørepinne) for å beskytte felgen, har hjulpet meg å få av piggdekk på gravelen, som satt så hardt at jeg måtte ringe en kamerat i frustrasjon når tomlene mine ga opp.

ParkTool PTS-1 Dekktang kan kanskje også brukes, men de er vel hovedsakelig designet for å få dekket riktig på:

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske jeg også brukte gulvet på en eller annen måte som tredje arm, mothold til vektstang, eller noe.. Det funket greit, og slapp å ødelegge underhuden og kjøtt på tomlene.

Det der spesialverktøyet.. altså flott det, men enda finere hvis de hadde laget dekkene sånn at spesialverktøy ikke var nødvendig! (Starten av en konspirasjonsteori: er det Parktools som står bak stramme kanttråder? 😄)

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne spesialverktøy fra Park Tool / Vittoria er gull. Men har ikke de sjøl, og glemmer hver gang kjøpe de "til neste gang" jeg trenger det. Har forsøkt emulere verktøyene på ulike måter. F.eks. brukt skrustikke med gummibelegg.

Men det som har funka bra er plankebiter lagt ut sånn at 80 kg ståvekt fra skrotten sendte gummien ned i felgsøkket, selv med Tubolight innlegg i. Så det minner om DesmoSkier sin beskrivelse. Ellers; liker brede, plast dekkspaker. Tynnere greier brekker. Rett og slett fordi den dekk/felg kombinasjonen jeg har på krossen er temmelig marginal..., og mye krefter må til (men dekkene sitter i hvert fall som skudd i ost når de er på! De blurper ikke !)

Har slitt enda mer med montering av denne tighte dekk/felg komboen (med Tubolight innlegg inni). Men ikke nå lenger. Beste metoden til den kritiske sluttfasen jeg har fått til, er med ett stramt strips rundt både felg og dekk for å holde gummien på plass, samt brede dekkspaker.

Men skulle gjerne hatt disse Vittoria eller Park Tool verktøyene. Det var nå det da, å huske bestille det i tide til neste gang 😂.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...