Gå til innhold

Slagtrekker på pedalene? Yay og nay?


tron

Anbefalte innlegg

Er det noen åpenbar grunn til at jeg ikke skal kjøpe 1/2" slagpiper med 6- og 8mm unbrako for å bruke batteridrevet muttertrekker for å skru løs pedaler?

Jeg bytter ganske ofte mellom SPD og plattform, og demonteringen er ofte litt seig når man skal håndtere en unbrako på baksiden av krankarmen (det er jo mye enklere med en 15 mm pedalnøkkel, men de færreste pedaler har spor nå til dags). Jeg har lange unbrakonøkler laget for formålet, men slagtrekker eller muttertrekker må være mye enklere! Spørsmålet er om pedaler og krankarmer har godt av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, stålrør villle vært min foretrukne løsning. Plutselig en dag har du et oh shit-moment der slagtrekkeren står feil vei (usikker på om det vil spise opp alugjengene, men har ikke så lyst til å teste).

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (35 minutter siden):

Om du er redd for knokene så kan du jo bare tre et rør på unbrakonøkkelen når du skal demontere. Så får du både avstand til skarpe deler og mer moment.

Montering bør ikke skje med mer moment enn du greier med en normal unbrakonøkkel (og knapt nok det).

Vis meg teknikken din 🙂

Har Park Tool HT-8 og HT-6. Krankarm rett fram, verktøyet på innsiden pekende bakover, men kræsjer gjerne med drev. Evt. må krankarmen i en posisjon som gjør at kranken roterer når verktøyet trykkes ned.

Shimano anbefaler 35-55 Nm(!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (1 time siden):

Vis meg teknikken din 🙂

Har Park Tool HT-8 og HT-6. Krankarm rett fram, verktøyet på innsiden pekende bakover, men kræsjer gjerne med drev. Evt. må krankarmen i en posisjon som gjør at kranken roterer når verktøyet trykkes ned.

Shimano anbefaler 35-55 Nm(!)

Jeg har bare et ganske vanlig unbrakosett fra Specialized som jeg kjøpte rimelig da BAB la ned, de nøklene er ikke lange i det hele tatt. Vanligvis gir jeg bare verktøyet en dult med håndbaken, så løsner det. Kun unntaksvis må jeg fram det det nevnte røret. Men det er nok fordi jeg aldri, aldri, aldri drar til med 35-55Nm. Pedalene strammer jo seg selv mot kranken når man tråkker, så jeg forstår ikke helt behovet for å montere med så mye moment. Jeg har ikke hatt noe problemer med pedaler som løsner heller.

(Og siden jeg reiser med sykkelkoffert mer enn de fleste så blir det en god del pedaler av/på i løpet av året...)

Endret av DesmoSkier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble også ninja på pedalmontering den perioden jeg ikke hadde bil og brukte tog mellom Trondheim-Oppdal med sykkel og snek meg unna sykkelbillett med å stæsje sykkelkoffert på godsvogn i helgene.

Har opplevd å strippe pedaler én gang, det var da jeg bygde Big Dummy og var veldig slepphendt med å stramme noe særlig. Ellers har jeg aldri opplevd noe i nærheten av løsning bare jeg drar til litt med håndmakt, langt unna flere titalls newtonmeter.

Spiss vinkel mellom pedalarm og verktøy, og det går som regel ganske smud med håndmakt. 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har nå opplevd at en pedal løsner, så jeg strammer ordentlig uten heeeeelt å vite hvor mye. Tviler på det er over 30 Nm, men jeg burde vel finne fram momentnøkkelen neste gang. Crank Brothers, som er de flate pedalene jeg bruker, anbefaler 34 Nm. Calvin i Park Tool sier 35, generelt sett. Og Shimano altså 35 til voldsomme 55.

Men uansett, fortsatt ingen gode grunner til ikke å prøve muttertrekkeren og gjøre dette til en lek, hehe. Stille den feil vei? Nei, så svimete er jeg ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...