Gå til innhold

Navigasjon i terrenget - what to know?


Anbefalte innlegg

Påmeldt Offroad Valdres (halvvegs) og skal debutere med GPS basert sykling. Jeg har en Garmin 530. Jeg syklet noen turer i fjor med GPS, og inntrykket var at det bør øves litt, men at det var enklere ved Vaset enn i Ultrabirken-land. 
 

Hva MÅ jeg huske på og hva bør jeg gjøre?
Her tenker jeg i første omgang på innstillinger på computeren. Hvilke innstillinger må jeg huske å aktivere og hvilke bør jeg slå av?

Andre ting man bør huske på? 


Feks i dag har jeg gps montert på stemmet, men mitt inntrykk er at man ser computeren lettere foran stem/styret. Bør jeg flytte den dit?
En annen ting er feks har funnet ut er at jeg kommer til å velge enten klare glass eller oakley trail glass. Mine 100% med solglass er for mørke når jeg skal se ned. 

Kjør på med tips... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo at du er 100% familiær med hvordan enheten fungerer og at du også er helt sikker på at du har nok batteri. 

Personlig har jeg Edge 1030 og 1040, de er montert over stemmet med et K-Edge feste. Nedre del starter omtrent midt over stem-cap og øvre peker litt på utsiden av stemmet. 
 

All erfaring har vist meg at det er en fin plassering gjennom en del krasj. Aldri blitt ødelagt, skulle ønske jeg kunne si det samme om rytteren. 
 

Jeg bruker ikke route-guidance i det hele tatt, men legger ruta alltid synlig på kartet. Med min store skjerm har jeg som regel 120 meters oppløsning, av og til går jeg ned til 80. 
 

Bruker frikart i stedet for Garmin sine egne kart, de har generelt flere detaljer. Alternativt kan du jo bruke frikart sitt overlay på Garmin. Mtbmap tilbyr også kart, men skal man følge en rute synes jeg fargekodene der blir forstyrrende. 

Endret av Lars-Erik
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lage noen ruter der du kan veien for å finne ut hvordan dingsen din varsler, hvilken oppløsning du trenger og så videre. 
De vanlige rundene dine er bra å trene med. Selv opplever jeg at varsler kommer litt random i forhold til avkjøringer og at min Bolt er glad i å si sving til venstre og høyre når veien tar en sving selv om man ikke skal ta av. Den er også rask til å rekalkulere ruten. Noe som er fint når man skal finne fram. Ikke like ideelt når man skal følge en definert rute og svingte feil.

Dette er nok forskjellig for ulike merker så kjør kjente runder med navigasjonen på for å bli kjent med den.  

 

LarsB

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at automatisk omruting er slått av.
I et ritt som OV er jeg ikke helt enig når det gjelder detaljgrad på kartet - jeg vil ha færre detaljer og ruta så tydelig som mulig med høy kontrast og få farger. Her kan såklart mitt gammelmannsyn spille inn med det er i allefall min erfaring etter noen runder i OF og OV. For min del ville et svart/hvitt kart med stiene markert og ruta med en valgfri farge vært optimalt. (finnes det S/H kart tro?)

For å finne fram til stigull med andres spor er jeg helt enig - da er det maks detaljer som gjelder 🙂

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips. Takker. 
Hadde planlagt en test i deler av fjorårstrasèen på torsdag, men ryki på bihulebetennelse, så det får bli hvile og bli frisk, og satse på at man får både trent og øvd på navigasjon om en uke eller to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (På 10.7.2023 den 9.40):

Sørg for at automatisk omruting er slått av.

En kombo av dette og det @Lømo skriver om at den varsler om "track lost" om du dundrer ned feil sti er å anbefale. Ha på lyd, så du får det med deg.

Vi har pleid å kjøre med en som har zoom litt lenger ut, da kan en finnavigere og andremann ha oversiktsbilde.

Ellers vil jeg anbefale å laste inn frikart.no sitt sommerkart og legge mtbmap.no sitt stikart som overlay.

Funker som fjell på min 530. Skru da av Garmins egne kart inne i aktivitetsprofilen. NB. Kartet må stå i "klassisk" visning, ellers vises det ikke.

 

Endret av Hans Henrik
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se litt på dette.
Frikart sommer lastet jeg ned i fjor, og er det jeg kjører med. De andre er deaktivert. Kan sjekke mtbmap.no sitt stikart.. 

Lyd skal være på, og jeg mener at jeg har track lost, men skal dobbeltsjekke dette. Omruting slo jeg av i går. 
Jeg kjører solo, så får klare meg med det min garmin viser. Jeg tenker at det jeg må ha på plass er størrelse på bildet(zoom), lyd, og at jeg får med meg kryss osv.. stisykling er så gøy at man lett kan drømme seg bort, så må huske litt fokus. 


Ikke navigert noe siden i fjor, planen var som sagt en tur eller to denne uken med navigering, men er sjuk, så det blir sofaen. 
Danmark neste uke, men syklene skal med, jeg har lastet ned et par ruter i nærområdet der kun for å kjenne litt på det igjen. 
Får og en halvannen uke hjemme og trent litt på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syklet offroad Finnmark 150 med en polar v650 (den har jeg enda) og kom fint igjennom (Lastet inn gpx sporet fra arrangør) , dvs jeg sykler ikke så fort så jeg måtte ha på ekstra batteri de siste milene, men så lenge den fungerer med strømledning i så er jo ikke det noe problem, så sjekk om GPS du kjøper kan brukes mens den kjører med eksternt batteri / lader.

Vi syklet sammen med en kar som forsøkte å navigere etter en Garmin klokke, han var på ville veier her og der og vi fikk ropt han inn tilbake igjen. snakket med han i mål og han skulle aldri kun bruke Garmin klokken  på slike turer. 

 

Ellers må jeg si at Polar v650 funker fint med gps spor i skauen og på sti, synes ikke den lagger noe spesielt, og vi klarte oss hele runden på OF 150 uten å avvike eller surre med navigasjonen. 

Uansett så hadde jeg nok gått for en sykkel computer fremfor en klokke for å navigere med. Nå er det vel ikke mulig å kjøpe polar v650 lengre men det er nok mange bra i Garmin segmentet også som det navnes her. (jeg selv beholder min polar v650 til den slutter å fungere da den dekker mine behov og langt over det for navigering)

Endret av hummerfiskern
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hummerfiskern skrev (21 timer siden):

jeg syklet offroad Finnmark 150 med en polar v650 (den har jeg enda) og kom fint igjennom (Lastet inn gpx sporet fra arrangør) , dvs jeg sykler ikke så fort så jeg måtte ha på ekstra batteri de siste milene, men så lenge den fungerer med strømledning i så er jo ikke det noe problem, så sjekk om GPS du kjøper kan brukes mens den kjører med eksternt batteri / lader.

Vi syklet sammen med en kar som forsøkte å navigere etter en Garmin klokke, han var på ville veier her og der og vi fikk ropt han inn tilbake igjen. snakket med han i mål og han skulle aldri kun bruke Garmin klokken  på slike turer. 

 

Ellers må jeg si at Polar v650 funker fint med gps spor i skauen og på sti, synes ikke den lagger noe spesielt, og vi klarte oss hele runden på OF 150 uten å avvike eller surre med navigasjonen. 

Uansett så hadde jeg nok gått for en sykkel computer fremfor en klokke for å navigere med. Nå er det vel ikke mulig å kjøpe polar v650 lengre men det er nok mange bra i Garmin segmentet også som det navnes her. (jeg selv beholder min polar v650 til den slutter å fungere da den dekker mine behov og langt over det for navigering)

For ordens skyld, Garmin 530 (Edge 530) er en computer. Ville ikke funnet på å navigere med klokka mi 🙂

Endret av Gew88
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...