Gå til innhold

for langt kjede?


Emtb

Anbefalte innlegg

cassette tennene treffer pulley hjulene på nest letteste gir, b tension er skrudd helt inn så får den ikke lengre ut. Er kjede mitt så for langt? det er også veldig slapt på tyngste gir. byttet nettop kjede og girøre. Kjede det var samme lengde som orginal kjede, burde ikke det være riktig lengde? forje kjede virket også ganske slapt på tyngste gir men det nye virker enda værre. disse girene har bare vært noe mas.
Jeg tok testen med 5-6 extra ledd som tilegg til kjede rundt høyeste gir, tror jeg gikk for 5, 4 virker litt magert? er shimano slx 

IMG_4059.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

espenta skrev (1 time siden):

 

gjorde nettop dette, la til 5 extra etter å ha målt men fortsatt litt slapt på innerste gir. simulerte å fjerne ett ledd og det virket som om det ville vært perfekt, men etter at jeg justerte girøre maximalt bakover så er det løst på de øverste girene værtfall. Får se om jeg gidder å korte ned kjede eller om jeg bare lar det gå sin gang og prøver et ledd mindre neste gang jeg bytter kjede. 

men takk for hjelpen uansett

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal alltid være litt spenn i kjedet selv på tyngste gir under forutsetning at alt annet er rett.

B skruen sin funksjon er å justere avstanden til øverste pulley fra kassetten og primært ikke for å stramme kjedet.

Jeg hadde ikke sykla med kjedet sånn

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der så helt fukka ut, uten at jeg har noen gode tips til hvordan finne passende kjedelengde.

Jeg har alltid bare målt med gammelt kjede 3x, matcha antall ledd og skula og myst for å være helt sikker 😄

Tok vare på delen jeg kutta (1.5ledd) sist, sånn at det skulle bli lettere, men blir å telle som en gal læll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du har satt på giret riktig. Hvis jeg har rett så er det en liten stopper som skal på slik at første leddet/arm på giret vinkles litt bakover fra girøret, og du da får mere stramming i girarmen. 

Evt disclaimer: Jeg har bare brukt SRAM Gir de siste årene......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger man Shimanos egne anvisninger (i alle fall for 12-delt på fulldemper) blir kjedet for langt og blir seende ut som på ditt bilde, er min erfaring.

Greit som et utgangspunkt – så kan du heller fjerne to og to ledd til du har litt spenn selv på tyngste gir. Husk at kjedet strekker seg bittelitt på de fleste fulldempere, når du setter deg på sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...