Emtb Posted September 28, 2023 Share Posted September 28, 2023 cassette tennene treffer pulley hjulene på nest letteste gir, b tension er skrudd helt inn så får den ikke lengre ut. Er kjede mitt så for langt? det er også veldig slapt på tyngste gir. byttet nettop kjede og girøre. Kjede det var samme lengde som orginal kjede, burde ikke det være riktig lengde? forje kjede virket også ganske slapt på tyngste gir men det nye virker enda værre. disse girene har bare vært noe mas. Jeg tok testen med 5-6 extra ledd som tilegg til kjede rundt høyeste gir, tror jeg gikk for 5, 4 virker litt magert? er shimano slx IMG_4056.MOV IMG_4058.MOV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emtb Posted September 28, 2023 Author Share Posted September 28, 2023 update: endret posisjon på girøre litt bakover slik at B tension kunne strammes litt mere. den er nesten på det strammeste men nå treffer girene ikke værandre værtfall. kjede er dog forsatt litt slappt på innerste gir Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
espenta Posted September 28, 2023 Share Posted September 28, 2023 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Emtb Posted September 28, 2023 Author Share Posted September 28, 2023 espenta skrev (1 time siden): gjorde nettop dette, la til 5 extra etter å ha målt men fortsatt litt slapt på innerste gir. simulerte å fjerne ett ledd og det virket som om det ville vært perfekt, men etter at jeg justerte girøre maximalt bakover så er det løst på de øverste girene værtfall. Får se om jeg gidder å korte ned kjede eller om jeg bare lar det gå sin gang og prøver et ledd mindre neste gang jeg bytter kjede. men takk for hjelpen uansett 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gullars Posted October 6, 2023 Share Posted October 6, 2023 Det skal alltid være litt spenn i kjedet selv på tyngste gir under forutsetning at alt annet er rett. B skruen sin funksjon er å justere avstanden til øverste pulley fra kassetten og primært ikke for å stramme kjedet. Jeg hadde ikke sykla med kjedet sånn Quote Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ndreas Posted October 6, 2023 Share Posted October 6, 2023 Det der så helt fukka ut, uten at jeg har noen gode tips til hvordan finne passende kjedelengde. Jeg har alltid bare målt med gammelt kjede 3x, matcha antall ledd og skula og myst for å være helt sikker 😄 Tok vare på delen jeg kutta (1.5ledd) sist, sånn at det skulle bli lettere, men blir å telle som en gal læll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaknudsen Posted October 6, 2023 Share Posted October 6, 2023 Burde ikke endehylsen på vaierstrømpen sitte riktig i hullet på bakskifteren? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan77 Posted October 6, 2023 Share Posted October 6, 2023 Jeg tror ikke du har satt på giret riktig. Hvis jeg har rett så er det en liten stopper som skal på slik at første leddet/arm på giret vinkles litt bakover fra girøret, og du da får mere stramming i girarmen. Evt disclaimer: Jeg har bare brukt SRAM Gir de siste årene...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rednaskela Posted October 6, 2023 Share Posted October 6, 2023 Følger man Shimanos egne anvisninger (i alle fall for 12-delt på fulldemper) blir kjedet for langt og blir seende ut som på ditt bilde, er min erfaring. Greit som et utgangspunkt – så kan du heller fjerne to og to ledd til du har litt spenn selv på tyngste gir. Husk at kjedet strekker seg bittelitt på de fleste fulldempere, når du setter deg på sykkelen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts