Gå til innhold

Konebil Leaf?!


Anbefalte innlegg

andersar skrev (22 timer siden):

Vi har Kia Soul av eldre årgang som bil nr 2 og den er en nydelig liten rotte av en bil. Jeg tror vi har 24kWh batteripakken, på sommerføre ca 14 mil, vinterføre noe mindre selvfølgelig. Jeg syns den er helt fantastisk.

De kom med 27kWh, og deretter med 30kWh fra 2018-modellene (så ble det en helt ny modell fra 2020 med større batteri). Kan det være du har sett i vognkortet og det står 24kW, altså hva motoren yter, ikke batterikapasiteten.

I hvert fall, vi har også en eldre Kia Soul som nr. 2 bil (2016-modell med 27kWh batteriet). Er enig i at det er en nydelig liten bil, og faktisk den beste FWD-bilen jeg har kjørt på vinterføre, men vi sliter med batterikapasitet. Den har tapt seg 30% nå, og når den i tillegg kan miste så mye som 35% på vinteren så er det jaggu ikke mye rekkevidde igjen. Batteriet var selvsagt tipp-topp frem til etter at nybilgarantien var utløpt, så har det rast nedover. Vi har maks 100km på sommerføre nå.
Vi klarer oss med bilen slik den er nå hvis batteritapet har stagnert, men hvis den fortsetter på samme nedadgående kurve så skal jeg kunne kjøre tur/retur jobb i et par år til (men ikke være brukbart til så mye annet), deretter blir det bare å skrote bilen, ender i så fall opp som et ganske dyrt bilhold (vi kjøpte den for 130k for to år siden).

Vi angrer på at vi ikke tok oss råd til 2018-modellen. Ikke bare har den større batteri, men det sies at den batteripakken er litt forskjellig slik at man ikke får de dårlige modulene etter hvert som alle med 2017 eller eldre opplever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (6 timer siden):

De kom med 27kWh, og deretter med 30kWh fra 2018-modellene (så ble det en helt ny modell fra 2020 med større batteri). Kan det være du har sett i vognkortet og det står 24kW, altså hva motoren yter, ikke batterikapasiteten.

Vi angrer på at vi ikke tok oss råd til 2018-modellen. Ikke bare har den større batteri, men det sies at den batteripakken er litt forskjellig slik at man ikke får de dårlige modulene etter hvert som alle med 2017 eller eldre opplever.

Neida, bare jeg som husker dårlig, siden det er 100% bruksbil for meg. Tror aldri jeg har sett i vognkortet på den en gang 😄

Jeg kjenner ikke detaljene, men de har en kjent feil på batteripakkene som gjør at de bytter pakkene under et nivå på cellene. Står masse om det på Kia Soulmates på FB. (Fritt gjenfortalt da jeg ikke bruker tid på det men fruen følger med…)

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...