Gå til innhold

Konebil Leaf?!


Anbefalte innlegg

Da har bil nr to i husstanden havarert og vi blir nødt til å gå til anskaffelse av en bil nr to til husstanden. Vi bor landlig til på Hadeland og bilen skal primært brukes til daglig jobbpendling t/r Gardermoen ca 90 km og levering/henting av to barn på sfo. Vi har en God firehjulstrekker ved siden av. Lånet på den havarerte bilen skal vi betale på i de neste 5,5 åra og kostnadene ønskes å holde på et absolutt minimum.

Dermed er tanken at en ti år gammel Leaf til 50k kunne vært løsningen. Ved siden av nevnte behov så kunne jeg ønsket meg at jeg kunne få satt på et sykkelstativ da jeg ofte har med sykkel og slipper da å være låst til grombilen. Rekkevidde bør være på minst 100km midtvinters og det må være plass til familie med to små førsteklassinger. Bonus hvis jeg får på ei kule bak som jeg kan frakte sykler på. Billigste mulig løsning. 
Regner med at det er noen her som har erfaring med gamle Leaf’er og tilsvarende, da jeg mener å huske at dette var en gjenganger på tsforumet. Tanker, forslag, tips og tricks taes imot med stor takknemlighet🤠
 

Endret av pils1xxx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en Leaf fra 2013 har rekkevidden du trenger på de kaldeste dagene. Tror du må opp på det nye karosseriet fra 2018 for å kunne kjøre 90+ kilometer i kulda. Jeg har Leaf fra 2017 med 30 kw batteri, og den kjører maks 10-11 mil på de kaldeste dagene. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pils1xxx skrev (7 timer siden):

Noen konstruktive forslag? Kravene er jo urokkelige, spørsmålet er hva som er gunstigste måten å tilfredsstille disse…

Hvis dere er sugne på el-drift, så må dere på 40 kW Leaf. Men da må nok budsjettet opp, uten at jeg tråler Finn for disse. 
Hva ligger Model 3 SR+ på nå da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pils1xxx skrev (8 timer siden):

Noen konstruktive forslag? Kravene er jo urokkelige, spørsmålet er hva som er gunstigste måten å tilfredsstille disse…

Som jeg skrev i det opprinnelige innlegget, så er det Leaf fra 2018, som tilfredsstiller kravet ditt. 40kw batteriet er godt nok til deres bruk. Alternativet er å lease en billig kinabil, der kan du vel gjøre noen kupp nå. De går ikke akkurat som varmt hvetebrød for tiden. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2017 Kia Soul får man til under 100k med rundt 70.000km på telleren, denne har 27kW batteri. 10 mil var aldri noe problem med vår, året rundt. Vi kjørte rundt 18-20 på en god sommerdag. En 2017 har litt nybilgaranti igjen (avh av første registreringsdato.)

Strekker man seg til litt over 100k får man 2018 med litt større batteri (30kW) og nybilgaranti til 2025. God plass i baksete mtp bilstørrelse (kjørte med tre unger, to bilputer og en bakovervendt), mulighet for hengerfeste til sykkelstativ (ikke henger), også mulighet for takstativ så kan ha sykler på taket. Vi var meget tilfreds med vår, null tull på fem år.

Endret av suverin
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som den har 24kW batteri (21.3 netto), (og kanskje litt degenerering pga alder) så man skal ha lavt forbruk for å komme 10-12 mil på vinteren med den, men det er jo en liten bil. Ser den er oppgitt med forbruk på 15,8kw/100km her: https://ev-database.org/car/1327/Fiat-500e-Hatchback-24-kWh (nyere bil?), 15,8kw/100 er ganske mye på en så liten bil.

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (3 minutter siden):

Ser ut som den har 24kW batteri (21.3 netto), (og kanskje litt degenerering pga alder) så man skal ha lavt forbruk for å komme 10-12 mil på vinteren med den, men det er jo en liten bil. Ser den er oppgitt med forbruk på 15,8kw/100km her: https://ev-database.org/car/1327/Fiat-500e-Hatchback-24-kWh (nyere bil?), 15,8kw/100 er ganske mye på en så liten bil.

Ja det høres utrolig høyt ut. På vinteren på ioniq 2017 skal jeg kjøre dårlig og fort for å bryte 15kw/100km, og det er en betydelig større bil. Jeg tipper at sommerforbruket på fiat er under 10 hvis man kjører rolig, og på vinteren kanskje 12-13 maks så lenge man kjører fornuftig. Men varmeapparatet kan fort koste 2-3kw/100km, så tja, kanskje ikke helt crazy med 15.8 på vinteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 minutt siden):

Ja det høres utrolig høyt ut. På vinteren på ioniq 2017 skal jeg kjøre dårlig og fort for å bryte 15kw/100km, og det er en betydelig større bil. Jeg tipper at sommerforbruket på fiat er under 10 hvis man kjører rolig, og på vinteren kanskje 12-13 maks så lenge man kjører fornuftig. Men varmeapparatet kan fort koste 2-3kw/100km, så tja, kanskje ikke helt crazy med 15.8 på vinteren...

Ioniq er vel en av de mest energieffektive bilene man får tak i 🙂 Søsterbil med vår gamle Soul, men pga aerodynamikken har jo Ioniq et helt annet forbruk 🙂 15,8 på Fiaten må nok være i motorveifart og litt kjølig vær!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (6 timer siden):

MG4 får du til 3400,- med null i innskudd på leasing. Den dekker kravene iaf. Peugeot E-208  til ca. 4000. Tror det blir en krevende øvelse å finne en bil under 100.000 som dekker kravet. BMW i3 94Ah, med 300 km WLTP får du til mellom 100.000-150.000.

Renault Zoe, 41kWh batteri. 105.000 kroner. 92 hk....RIP. Er vel tilsvarende 300km WLTP-rekkevidde på denne.

Har ikke hengerfeste....finnes vel noen "heng bakpå bakluken"-løsninger for sykkel. Kjøper en nyere/dyrere (2019) så kan en kjøpe krok for sykkel til Zoe....

Renault Zoe | FINN.no

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om bilen skal være i bruk noen år så må du ha en bil som med god margin klarer kravene i dag. Da må du opp på 2018 Leaf som jeg vil tro du kan klare å prute ned til 120k. Det er en litt kjedelig bil, men den leverer god komfort, har adaptiv cruise og har rekkevidde på ca 25 mil på sommeren og minimum 16-17 en normal vinterdag. Bilene er så godt som feilfri og vår 2018 modell har passert 120k uten et feilslag. Har kun hatt den på to servicer og ikke byttet Moe annet enn bremseklosser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (På 29.9.2023 den 14.04):

Renault Zoe, 41kWh batteri. 105.000 kroner. 92 hk....RIP. Er vel tilsvarende 300km WLTP-rekkevidde på denne.

Har ikke hengerfeste....finnes vel noen "heng bakpå bakluken"-løsninger for sykkel. Kjøper en nyere/dyrere (2019) så kan en kjøpe krok for sykkel til Zoe....

Renault Zoe | FINN.no

Merk at Zoe mangler noen form for hurtiglading, og krever TN-nett for å slippe lade med en stor adapter-sak

Ser noen nevnte eGolf, den er utsatt for sensorfeil så varmeapparatet stopper å funke: https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Leaf som er registrert EL 16xxx. Den går ikke langt i det hele tatt (ts måtte ha ladet på halvveien), den er dønn kjedelig, men du verden så lite trøbbel det er med  2011-modellen, kjøpt for 40 k for to år siden. Firmabil, nesten aldri ladet høyere enn til 80%, så bra batteri, 11 av 12 streker. Beste bilkjøpet ever.

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen med erfaring med Fiat 500??? Får de med km stand på langt under 100k, 2014-15 modell ned mot 50k kr,-

Hevdes å ha rekkevidde på 18 mil???

Checking all boxes, Cinema Paradiso style… Altså, om ikke direkte sexy, så i hvert fall ganske så søtt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pils1xxx skrev (3 minutter siden):

Ingen med erfaring med Fiat 500??? Får de med km stand på langt under 100k, 2014-15 modell ned mot 50k kr,-

Hevdes å ha rekkevidde på 18 mil???

Checking all boxes, Cinema Paradiso style… Altså, om ikke direkte sexy, så i hvert fall ganske så søtt

Mener jeg så en test en gang som døpte den "verste elbil" da en kun sammenlignet målbare parametere som ladefart og rekkevidde. Var ikke denne testen:

https://nybiltester.no/biltest/kort-test-av-fiat-500e-importert-el-bil-apr-2018/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (På 29.9.2023 den 8.31):

2017 Kia Soul får man til under 100k med rundt 70.000km på telleren, denne har 27kW batteri. 10 mil var aldri noe problem med vår, året rundt. Vi kjørte rundt 18-20 på en god sommerdag. En 2017 har litt nybilgaranti igjen (avh av første registreringsdato.)

Strekker man seg til litt over 100k får man 2018 med litt større batteri (30kW) og nybilgaranti til 2025. God plass i baksete mtp bilstørrelse (kjørte med tre unger, to bilputer og en bakovervendt), mulighet for hengerfeste til sykkelstativ (ikke henger), også mulighet for takstativ så kan ha sykler på taket. Vi var meget tilfreds med vår, null tull på fem år.

Vi har Kia Soul av eldre årgang som bil nr 2 og den er en nydelig liten rotte av en bil. Jeg tror vi har 24kWh batteripakken, på sommerføre ca 14 mil, vinterføre noe mindre selvfølgelig. Jeg syns den er helt fantastisk. Den gjør akkurat det den skal, har plass til mye tjafs og to barn i forovervendte barnestoler uten at det blir 3.verdenskrig umiddelbart. Setene har både varming og kjøling og den har varmepumpe-tech som gjør at den bli varm på et par minutter. Timer på morgenen så er den isfri og varm ved start, herlig low-tech som bare funker som det skal. Nyere modeller skal være enda bedre, og med 27 eller 30kWh batteri så får man det lille ekstra i rekkevidde. Vi har vel bare blitt stående fast i snøen et par ganger med vår, og vi får MYE snø....

Vår har bare hatt litt trøblete 12V batteri, ellers har det vært svært lite servicer og tull. Anbefales varmt herfra!

 

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...