pils1xxx Posted September 28, 2023 Posted September 28, 2023 (edited) Da har bil nr to i husstanden havarert og vi blir nødt til å gå til anskaffelse av en bil nr to til husstanden. Vi bor landlig til på Hadeland og bilen skal primært brukes til daglig jobbpendling t/r Gardermoen ca 90 km og levering/henting av to barn på sfo. Vi har en God firehjulstrekker ved siden av. Lånet på den havarerte bilen skal vi betale på i de neste 5,5 åra og kostnadene ønskes å holde på et absolutt minimum. Dermed er tanken at en ti år gammel Leaf til 50k kunne vært løsningen. Ved siden av nevnte behov så kunne jeg ønsket meg at jeg kunne få satt på et sykkelstativ da jeg ofte har med sykkel og slipper da å være låst til grombilen. Rekkevidde bør være på minst 100km midtvinters og det må være plass til familie med to små førsteklassinger. Bonus hvis jeg får på ei kule bak som jeg kan frakte sykler på. Billigste mulig løsning. Regner med at det er noen her som har erfaring med gamle Leaf’er og tilsvarende, da jeg mener å huske at dette var en gjenganger på tsforumet. Tanker, forslag, tips og tricks taes imot med stor takknemlighet🤠 Edited September 28, 2023 by pils1xxx Quote
Staroh69 Posted September 28, 2023 Posted September 28, 2023 Jeg tror ikke en Leaf fra 2013 har rekkevidden du trenger på de kaldeste dagene. Tror du må opp på det nye karosseriet fra 2018 for å kunne kjøre 90+ kilometer i kulda. Jeg har Leaf fra 2017 med 30 kw batteri, og den kjører maks 10-11 mil på de kaldeste dagene. Quote ________________________________________________________________ Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013
stislask Posted September 28, 2023 Posted September 28, 2023 Har tilsvarende behov og sett på mulig bil nr 2. Tror e golf skal oppfylle kravene, men mæå nok ut med 80-90 k Quote
mralfred Posted September 28, 2023 Posted September 28, 2023 Vi har 2013 Leaf, og jeg tror du skal være usedvanlig heldig om du kommer over en bil med 24kwt batteri som klarer 10 mil på motorvei i kulda. Vår har veldig dårlig batteri og klarer knapt 5 mil vinterstid. Mer info på Elbilforumet Quote
RoyE Posted September 28, 2023 Posted September 28, 2023 Du kan glemme de kravene der på en 24 kW Leaf. Quote .
pils1xxx Posted September 28, 2023 Author Posted September 28, 2023 (edited) RoyE skrev (35 minutter siden): Du kan glemme de kravene der på en 24 kW Leaf. Noen konstruktive forslag? Kravene er jo urokkelige, spørsmålet er hva som er gunstigste måten å tilfredsstille disse… Edited September 28, 2023 by pils1xxx Quote
RoyE Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 pils1xxx skrev (7 timer siden): Noen konstruktive forslag? Kravene er jo urokkelige, spørsmålet er hva som er gunstigste måten å tilfredsstille disse… Hvis dere er sugne på el-drift, så må dere på 40 kW Leaf. Men da må nok budsjettet opp, uten at jeg tråler Finn for disse. Hva ligger Model 3 SR+ på nå da? Quote .
Staroh69 Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 pils1xxx skrev (8 timer siden): Noen konstruktive forslag? Kravene er jo urokkelige, spørsmålet er hva som er gunstigste måten å tilfredsstille disse… Som jeg skrev i det opprinnelige innlegget, så er det Leaf fra 2018, som tilfredsstiller kravet ditt. 40kw batteriet er godt nok til deres bruk. Alternativet er å lease en billig kinabil, der kan du vel gjøre noen kupp nå. De går ikke akkurat som varmt hvetebrød for tiden. Quote ________________________________________________________________ Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013
Hen9ng Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 MG4 får du til 3400,- med null i innskudd på leasing. Den dekker kravene iaf. Peugeot E-208 til ca. 4000. Tror det blir en krevende øvelse å finne en bil under 100.000 som dekker kravet. BMW i3 94Ah, med 300 km WLTP får du til mellom 100.000-150.000. Quote
suverin Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 (edited) 2017 Kia Soul får man til under 100k med rundt 70.000km på telleren, denne har 27kW batteri. 10 mil var aldri noe problem med vår, året rundt. Vi kjørte rundt 18-20 på en god sommerdag. En 2017 har litt nybilgaranti igjen (avh av første registreringsdato.) Strekker man seg til litt over 100k får man 2018 med litt større batteri (30kW) og nybilgaranti til 2025. God plass i baksete mtp bilstørrelse (kjørte med tre unger, to bilputer og en bakovervendt), mulighet for hengerfeste til sykkelstativ (ikke henger), også mulighet for takstativ så kan ha sykler på taket. Vi var meget tilfreds med vår, null tull på fem år. Leaf 2013 tar 5 banankasser (18 med seter nede) Soul ev tar 6 banankasser (21 med seter nede) Edited September 29, 2023 by suverin 2 Quote
pils1xxx Posted September 29, 2023 Author Posted September 29, 2023 Ser på en Fiat 500 fra 2014. Det hevdes i annonsen at denne har en rekkevidde 150-160km og 100-120 på vinteren. Kan dette være troverdig? Quote
suverin Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 (edited) Ser ut som den har 24kW batteri (21.3 netto), (og kanskje litt degenerering pga alder) så man skal ha lavt forbruk for å komme 10-12 mil på vinteren med den, men det er jo en liten bil. Ser den er oppgitt med forbruk på 15,8kw/100km her: https://ev-database.org/car/1327/Fiat-500e-Hatchback-24-kWh (nyere bil?), 15,8kw/100 er ganske mye på en så liten bil. Edited September 29, 2023 by suverin Quote
Ndreas Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 Ikke umulig faktisk. 24kwt batteri og liten og lett bil. Quote
Ndreas Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 suverin skrev (3 minutter siden): Ser ut som den har 24kW batteri (21.3 netto), (og kanskje litt degenerering pga alder) så man skal ha lavt forbruk for å komme 10-12 mil på vinteren med den, men det er jo en liten bil. Ser den er oppgitt med forbruk på 15,8kw/100km her: https://ev-database.org/car/1327/Fiat-500e-Hatchback-24-kWh (nyere bil?), 15,8kw/100 er ganske mye på en så liten bil. Ja det høres utrolig høyt ut. På vinteren på ioniq 2017 skal jeg kjøre dårlig og fort for å bryte 15kw/100km, og det er en betydelig større bil. Jeg tipper at sommerforbruket på fiat er under 10 hvis man kjører rolig, og på vinteren kanskje 12-13 maks så lenge man kjører fornuftig. Men varmeapparatet kan fort koste 2-3kw/100km, så tja, kanskje ikke helt crazy med 15.8 på vinteren... Quote
suverin Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 Ndreas skrev (1 minutt siden): Ja det høres utrolig høyt ut. På vinteren på ioniq 2017 skal jeg kjøre dårlig og fort for å bryte 15kw/100km, og det er en betydelig større bil. Jeg tipper at sommerforbruket på fiat er under 10 hvis man kjører rolig, og på vinteren kanskje 12-13 maks så lenge man kjører fornuftig. Men varmeapparatet kan fort koste 2-3kw/100km, så tja, kanskje ikke helt crazy med 15.8 på vinteren... Ioniq er vel en av de mest energieffektive bilene man får tak i 🙂 Søsterbil med vår gamle Soul, men pga aerodynamikken har jo Ioniq et helt annet forbruk 🙂 15,8 på Fiaten må nok være i motorveifart og litt kjølig vær! 1 Quote
ObserWang Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 Kommer jo også veldig an på hva slags type kjøring man skal bedrive. Erfaringsmessig er iallefall Leaf'ene helt ubrukelige sånn rekkeviddemessig hvis det er snakk om motorveikjøring i over 100km/t. Quote
Mannen Faller Ikke Posted September 29, 2023 Posted September 29, 2023 (edited) Hen9ng skrev (6 timer siden): MG4 får du til 3400,- med null i innskudd på leasing. Den dekker kravene iaf. Peugeot E-208 til ca. 4000. Tror det blir en krevende øvelse å finne en bil under 100.000 som dekker kravet. BMW i3 94Ah, med 300 km WLTP får du til mellom 100.000-150.000. Renault Zoe, 41kWh batteri. 105.000 kroner. 92 hk....RIP. Er vel tilsvarende 300km WLTP-rekkevidde på denne. Har ikke hengerfeste....finnes vel noen "heng bakpå bakluken"-løsninger for sykkel. Kjøper en nyere/dyrere (2019) så kan en kjøpe krok for sykkel til Zoe.... Renault Zoe | FINN.no Edited September 29, 2023 by Mannen Faller Ikke 1 Quote
LAK Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 Om bilen skal være i bruk noen år så må du ha en bil som med god margin klarer kravene i dag. Da må du opp på 2018 Leaf som jeg vil tro du kan klare å prute ned til 120k. Det er en litt kjedelig bil, men den leverer god komfort, har adaptiv cruise og har rekkevidde på ca 25 mil på sommeren og minimum 16-17 en normal vinterdag. Bilene er så godt som feilfri og vår 2018 modell har passert 120k uten et feilslag. Har kun hatt den på to servicer og ikke byttet Moe annet enn bremseklosser. Quote
eisa01 Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 Mannen Faller Ikke skrev (På 29.9.2023 den 14.04): Renault Zoe, 41kWh batteri. 105.000 kroner. 92 hk....RIP. Er vel tilsvarende 300km WLTP-rekkevidde på denne. Har ikke hengerfeste....finnes vel noen "heng bakpå bakluken"-løsninger for sykkel. Kjøper en nyere/dyrere (2019) så kan en kjøpe krok for sykkel til Zoe.... Renault Zoe | FINN.no Merk at Zoe mangler noen form for hurtiglading, og krever TN-nett for å slippe lade med en stor adapter-sak Ser noen nevnte eGolf, den er utsatt for sensorfeil så varmeapparatet stopper å funke: https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.0 Quote
jokr Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 Sier som flere andre 2018 leaf. Har en selv. Gått 103000 uten en eneste feil. Ikke en gang byttet bremser og ikke hatt noe degradering å snakke om på batteriet. Kjedelig ja men dønn solid og oppfyller alle dine krav. Quote
Valentino Posted September 30, 2023 Posted September 30, 2023 Vi har en Leaf som er registrert EL 16xxx. Den går ikke langt i det hele tatt (ts måtte ha ladet på halvveien), den er dønn kjedelig, men du verden så lite trøbbel det er med 2011-modellen, kjøpt for 40 k for to år siden. Firmabil, nesten aldri ladet høyere enn til 80%, så bra batteri, 11 av 12 streker. Beste bilkjøpet ever. Quote Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill
pils1xxx Posted October 3, 2023 Author Posted October 3, 2023 Ingen med erfaring med Fiat 500??? Får de med km stand på langt under 100k, 2014-15 modell ned mot 50k kr,- Hevdes å ha rekkevidde på 18 mil??? Checking all boxes, Cinema Paradiso style… Altså, om ikke direkte sexy, så i hvert fall ganske så søtt 1 Quote
Mannen Faller Ikke Posted October 3, 2023 Posted October 3, 2023 pils1xxx skrev (3 minutter siden): Ingen med erfaring med Fiat 500??? Får de med km stand på langt under 100k, 2014-15 modell ned mot 50k kr,- Hevdes å ha rekkevidde på 18 mil??? Checking all boxes, Cinema Paradiso style… Altså, om ikke direkte sexy, så i hvert fall ganske så søtt Mener jeg så en test en gang som døpte den "verste elbil" da en kun sammenlignet målbare parametere som ladefart og rekkevidde. Var ikke denne testen: https://nybiltester.no/biltest/kort-test-av-fiat-500e-importert-el-bil-apr-2018/ Quote
pils1xxx Posted October 3, 2023 Author Posted October 3, 2023 Mannen Faller Ikke skrev (1 time siden): Mener jeg så en test en gang som døpte den "verste elbil" da en kun sammenlignet målbare parametere som ladefart og rekkevidde. Var ikke denne testen: https://nybiltester.no/biltest/kort-test-av-fiat-500e-importert-el-bil-apr-2018/ Dette var da slettes ikke avskrekkende lesning… Quote
andersar Posted October 4, 2023 Posted October 4, 2023 suverin skrev (På 29.9.2023 den 8.31): 2017 Kia Soul får man til under 100k med rundt 70.000km på telleren, denne har 27kW batteri. 10 mil var aldri noe problem med vår, året rundt. Vi kjørte rundt 18-20 på en god sommerdag. En 2017 har litt nybilgaranti igjen (avh av første registreringsdato.) Strekker man seg til litt over 100k får man 2018 med litt større batteri (30kW) og nybilgaranti til 2025. God plass i baksete mtp bilstørrelse (kjørte med tre unger, to bilputer og en bakovervendt), mulighet for hengerfeste til sykkelstativ (ikke henger), også mulighet for takstativ så kan ha sykler på taket. Vi var meget tilfreds med vår, null tull på fem år. Leaf 2013 tar 5 banankasser (18 med seter nede) Soul ev tar 6 banankasser (21 med seter nede) Vi har Kia Soul av eldre årgang som bil nr 2 og den er en nydelig liten rotte av en bil. Jeg tror vi har 24kWh batteripakken, på sommerføre ca 14 mil, vinterføre noe mindre selvfølgelig. Jeg syns den er helt fantastisk. Den gjør akkurat det den skal, har plass til mye tjafs og to barn i forovervendte barnestoler uten at det blir 3.verdenskrig umiddelbart. Setene har både varming og kjøling og den har varmepumpe-tech som gjør at den bli varm på et par minutter. Timer på morgenen så er den isfri og varm ved start, herlig low-tech som bare funker som det skal. Nyere modeller skal være enda bedre, og med 27 eller 30kWh batteri så får man det lille ekstra i rekkevidde. Vi har vel bare blitt stående fast i snøen et par ganger med vår, og vi får MYE snø.... Vår har bare hatt litt trøblete 12V batteri, ellers har det vært svært lite servicer og tull. Anbefales varmt herfra! 1 Quote Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.