Gå til innhold

Syrefast stål Trondheim


Anbefalte innlegg

  • Svar 17
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Vi skal lage en vogn for båtutlegg. Den er primært i tre, men for at den ikke skal flyte opp så trenger den noe metall. Vi tenkte derfor å gjøre noe avstiving med stål, det gir både styrke og vekt. Siden den innnimellom bades i sjøvann, og hele tiden lagres rett ved sjøen, så tenkte jeg at vi måtte ha syrefast. Mulig galvanisert holder, men rustfritt tror jeg ikke holder lenge nok. Forrige vogn varte i over 40 år, vi kan ikke være dårligere enn morfar :classic_biggrin:

Men vi vurderer å droppe stålet helt, og heller lage avstiving med flere trebjelker, og bruke bly for å vekte ned vogna. Syrefast stål koster rundt 1000 kr per kg, bly koster 70-150 kr per kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stalbutikken.no er vel noe av det dyreste man finner. 
Jeg vet ikke hvor mye du trenger, altså antall kilo stål, men varmgalvanisering er relativt rimelig. Eksempelvis kjøpte jeg en spesiallaget spredebjelke hos et lokalt mekanisk verksted. Dimensjoner på ca 2000x200x40 [mm], så ca 100-120kg, skjært ut av plate, med en del borede hull og påfølgende varmgalvanisering. Dette kosta ca 6-7000 for selve bjelken i 355 kvalitet og ca. 1500 for varmgalvanisering. Pluss moms, selvsagt. Dette for «one off» utstyr med materialsertifikater. 
 

Hvis du bare trenger stål for å «veie ned» vogna, så ville jeg hørt med mekaniske bedrifter i området, f.eks. Trondheim stål, delprodukter eller lignende, om du kan få litt kapp, så kan du male dette selv om de ikke har rustfritt/syrefast. Alternativt kan du høre med noen som driver med løfteutstyr om de har f.eks. kasserte sjakler/ståltau/kjetting som du kan få for en billig penge eller gratis, dette er ofte varmgalvanisert utstyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til avstiving trenger vi én bit på 1 meter, det får du til ca 1000 kr hos staalbutikken.no. Mekanisk verksted blir fort dyrere når man skal ha så lite, ville jeg trodd. Jeg prøvde ett lokalt verksted, men de selger ikke stålbiter. Jeg spurte spesifikt etter kapp.

For å vekte ned vogna trenger vi mer, men da blir bly billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

galv L profil får du kasta etter deg, type overflødig ifbm veibygging / viltgjerder.

Men med det bruket du beskriver er sikkert syrefast en optimal løsning. Og styr unna Staalbutikken og alle de likelydende selskapene med samme adresse. De operer med ågerpris/romslig kalkulator profil på sine salg. Om du drar til et mek verksted så får du både hjelp og materialer til kostpris + noen kroner for kapp og generell rådgivning. 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Kan galvaniserte hjørne/endestolper(L-stolpe 50x50x5 - Optimera-link) være et alternativ? Pleier å være enkelt å få tak i.

For kun vekt går det kanskje ann å legge inn et lag betong eller grus/sand, typ dobbeltgulv?

Galvaniserte stolper er kanskje et alternativ ja.

Betong er ikke så tungt, med en egenvekt på ca 2,4 så gir det relativt liten effekt nedsenket i vann. Tror ikke det blir billigere enn bly heller, siden bly monner mye mer.

 

andersar skrev (39 minutter siden):

galv L profil får du kasta etter deg, type overflødig ifbm veibygging / viltgjerder.

Hvor finner man det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får moderere meg litt. Må nok være litt skrotnisse-anlagt, type entreprenører som jobber på E6 prosjekter, firmaer som driver resirkulering av metall er steder jeg ville lett. Men siden du antagelig må lage en ramme så er det nokenklere å bare få et mek verksted til å sveise sammen noen profiler til deg eller borre opp selv og bolte sammen. 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...