Gå til innhold

30 eller 35 mm indre bredde til 2,6-dekk?


Anbefalte innlegg

Jeg har en sykkel laget for dekk i dimensjonen 29+, altså 2,8 til 3,0 på felger med 45 mm indre bredde. Sånne dekk og felger er det dårlig med på markedet nå. Maxxis lager jo dekk i 2,8-bredde, men tilrår at de monteres på felger med minimum 39 mm indre bredde, så da er jeg like langt, for det er ikke bredere felger enn 35 mm å oppdrive, i alle fall ikke under 2,5 kg. Nå bruker jeg Pirelli i 2,6-bredde på barmark og de bredeste Suomi Piikkisika (gamle 2,6 eller nye 2,8) om vinteren. Begge deler er montert på felger med indre bredde på 35 mm. Nå lurer jeg på å gå over til felger med 30 mm indre bredde , blant annet fordi det vil gi meg mange flere hjul å velge blant. Dessuten regner jeg med at dekkene blir litt høyere når felgen er smalere, og dermed blir krankhøyden litt nærmere der den er ment å være. (Jeg har også erfaring for at felger med 35 mm indre bredde er ekstra utsatt for bulking, men det er kanskje tilfeldig.)

Så spørsmålet er: Skal neste hjulsett ha felger med 30 eller 35 mm indre bredde når de alltid skal settes opp med dekk som er minst 2,6?

Endret av lektoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (1 time siden):

Det er forskjell på en anbefaling og ett absolutt krav når det gjelder kombinasjonen dekk og felg. Usikker på om du vil merke noen forskjell om felgen er 5-10% for smal

Ifølge WTB kan du bruke 3.0" dekk på 35mm felg
https://www.wtb.com/pages/tire-rim-fit-chart
 

Takk for opplysende svar. Flere 2,8-dekk og 3,0-dekk går greit på 35 mm felg, men de har enten gått ut av produksjon eller er vanskelige å få tak i. Enda viktigere er det at det er vrient å finne brukbart lette hjul med 35 mm indre bredde på felgen, så derfor er jeg spesielt nysgjerrig på om noen har testa Suomi Piikkisika i 2,8 på 30 mm felg, men også om det er noen som har for vane å kjøre 2,6 på 30 mm felg og trives med det.

Det finnes også argumenter for å velge 2,6 framfor 3,0, ikke minst rullemotstanden om dekket har litt knaster, så alt i alt foretrekker jeg nok store 2,6 på barmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har for vane å kjøre 2.6-dekk med 30mm felger på en sykkel som opprinnelig var bygget som 29+ med enorme 50mm felger. Her etter åtte timers rally på fjellstier i sommer, med dekk og felger som er en prima kombo. Kort sagt: jeg savner ikke 3.0-dekkene. Selv om de byr på fantastisk grep og komfort, så er dette en kvikkere løsning som fremdeles gir meg alt jeg trenger. Nextie karbonfelger, DT350 nav – bygget av Dogstar.

stache-2.jpg

Endret av geiranders
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med 27,5+ og felgbredde på stisykling er at 30mm er for smalt på 2,8" og bredere dekk. Dekkene vrir seg mer og jeg syns det blir dårligere kontroll samt at man får en følelse av at sykkelen flyter litt sideveis. Merkes best på forhjulet. 
 

På rett frem asfalt/grus til feks tursykling og pendling så går 30mm. Har brukt det på pendlersykkelen i flere år med 2,8" dekk.

For 2,6" så syns jeg 30mm er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar! Da blir det 30 mm på neste hjulsett, i alle fall til barmark, så får jeg se om det fungerer med piggdekk i 2,8, eller om jeg må sørge for å ha noe i 35 mm til vinterbruk. Det er jo forskjell på hvordan 2,8-dekk er konstruert, også.

Den sykkelen din likner litt på min, Geir Anders! Rammematerialet er forskjellig, og din modell blei vel konstruert for også å kunne kjøre det som den gangen var standard 29", men dagens 2,6 fungerer altså utmerket også på min Stache. Jeg opplever også at 2,6 er morsommere enn de 3,0-dekka jeg har prøvd. (Kanskje med unntak av Vittoria Bomboloni, som blei kjørt med alt for høyt lufttrykk av testerne og fikk ufortjent dårlig rykte. Det var et morsomt dekk på sitt vis.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...