Gå til innhold

Jeg trenger en bolt (M10 med 1.25mm pitch og forsenket hode)


Anbefalte innlegg

Jeg har en Rocky Mountain Instinct BC Edition som har et problem med at pivot-bolten knekker i tide og utide (spesielt i utide). Originalt så er denne bolten laget i aluminium, og til mitt bruk så er nok stål mer riktig materiale.

Så i korte trekk så er jeg på utkikk etter en stålbolt med følgende specs:

  • Diameter: M10
  • Pitch 1.25
  • Minimum lengde: 85mm (kan gjerne være lengre)
  • Forsenket hode

Det nærmeste jeg kommer er BST Bolts, men det viser seg nå at disse antakelig ikke sender til Norge (jeg har sendt dem en mail om dette for å høre om de vil gjøre et unntak og venter på svar).

Så, da lurer jeg på om det er noen forumitter her som vet hvor jeg enten kan kjøpe eller få lagd en slik bolt? 🙂 Pris er ingen hindring i dette tilfellet, så om dere kjenner en flinkis som kan maskinere opp en slik bolt til meg så er det absolutt aktuelt. 

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kompis som knakk en bolt rett før ultrabirken et år mens vi ventet på transport fra Hamar.

Flaksen var at på Hamar så finnes det en butikk som har "det meste" i bolter og skruer og mye anna.

Tror dette er A & B Jernvare https://www.ab-jernvare.no/

Det koster deg i alle fall lite å ringe og spørre.

AG

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (På 24.10.2023 den 12.52):

Jeg har en kompis som knakk en bolt rett før ultrabirken et år mens vi ventet på transport fra Hamar.

Flaksen var at på Hamar så finnes det en butikk som har "det meste" i bolter og skruer og mye anna.

Tror dette er A & B Jernvare https://www.ab-jernvare.no/

Det koster deg i alle fall lite å ringe og spørre.

AG

Tusen takk for tipset! Jeg skal kontakte dem etterhvert hvis det ikke løser seg på andre måter 🙂

I dag leverte jeg bolten til et firma her i Trondheim som heter Thio AS. De mente at de skal få dreiet opp en ny bolt i stål med samme dimensjoner. Den eneste utfordringen var den innvendige sekskanten. Antakelig blir løsningen en utvendig sekskant i stedet -- det er rikelig med plass til det, selv om det blir litt "frankenstein"-aktig look på sykkelen 🙂 Jeg aner ikke hva prisen blir til slutt, men skal oppdatere her når jeg vet mer. 

 

  • Like 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du avklart med forhandler, importør eller Rocky Mountain om hvorfor bolten brekker?

Aluminiumsbolter brukes ofte fordi de knekker ved en ønsket belastning, for å hindre at kreftene som gjør at bolten knekker, skader rammer. En form for sikkerhet. Gjerne må slike bolter monteres med riktige moment, og de kan være ganske sensitive for feil moment.

Pro-Bolt ble ofte anbefalt tidligere, spesielt når det kommer til titaniumsbolter. Så raskt over utvalget, og fant ikke M10 countersunk bolt i den lengden. Wurth, Tools, Tingstad, Ahlsell og Bolten har tilgang til mye forskjellige, men forholder seg vel hovedsakelig til proffmarkedet.

Skrujernet selger A4 Senkhodeskrue M10x90, men thread pitch er ikke oppgitt. De har også noen andre. Aldri handlet der.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (51 minutter siden):

Har du avklart med forhandler, importør eller Rocky Mountain om hvorfor bolten brekker?

Aluminiumsbolter brukes ofte fordi de knekker ved en ønsket belastning, for å hindre at kreftene som gjør at bolten knekker, skader rammer. En form for sikkerhet. Gjerne må slike bolter monteres med riktige moment, og de kan være ganske sensitive for feil moment.

Pro-Bolt ble ofte anbefalt tidligere, spesielt når det kommer til titaniumsbolter. Så raskt over utvalget, og fant ikke M10 countersunk bolt i den lengden. Wurth, Tools, Tingstad, Ahlsell og Bolten har tilgang til mye forskjellige, men forholder seg vel hovedsakelig til proffmarkedet.

Skrujernet selger A4 Senkhodeskrue M10x90, men thread pitch er ikke oppgitt. De har også noen andre. Aldri handlet der.

Jeg har mailet litt med VPG, og det var de som foreslo at jeg finner bytter den ut med en bolt i stål, så jeg regner med at det er en god løsning.

Det stemmer nok som du sier at bolten er i aluminium for flere grunner enn bare vekt -- men nå har bolten knukket to ganger under ganske hektisk nedkjøring, og jeg tror ikke det er noe bra for ramma det heller slik som jeg sykler 🙂 Et annet problem er at denne bolten har en tendens til å knekke når jeg er langt fra folk, og det er ikke mulig å bytte den ute i felt -- stussen som sitter igjen er ikke så lett å få ut uten powertools, og man må av med krank osv. 

Så oppsummert -- greit for meg om ramma knekker med stålbolt igrunn. Heller at det skjer en gang om 5-10 år fremfor at alu-bolten knekker 2-3 ganger per sesong (slik den ser ut til å gjøre nå). 

Takk for gode tips forøvrig, de skal undersøkes om Thio må melde pass 🙂

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (4 minutter siden):

Jeg har mailet litt med VPG, og det var de som foreslo at jeg finner bytter den ut med en bolt i stål, så jeg regner med at det er en god løsning.

Det stemmer nok som du sier at bolten er i aluminium for flere grunner enn bare vekt -- men nå har bolten knukket to ganger under ganske hektisk nedkjøring, og jeg tror ikke det er noe bra for ramma det heller slik som jeg sykler 🙂 Et annet problem er at denne bolten har en tendens til å knekke når jeg er langt fra folk, og det er ikke mulig å bytte den ute i felt -- stussen som sitter igjen er ikke så lett å få ut uten powertools, og man må av med krank osv. 

Så oppsummert -- greit for meg om ramma knekker med stålbolt igrunn. Heller at det skjer en gang om 5-10 år fremfor at alu-bolten knekker 2-3 ganger per sesong (slik den ser ut til å gjøre nå). 

Takk for gode tips forøvrig, de skal undersøkes om Thio må melde pass 🙂

Mr Braaps brother from another mother? Må jo være rimelig hard kjøring du gjør om du er den eneste som opplever dette på aktuell modell, eller er du underbiked? (Ser nå ikke sånn ut på videoene dine 🙂

  • Haha 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (16 minutter siden):

Mr Braaps brother from another mother? Må jo være rimelig hard kjøring du gjør om du er den eneste som opplever dette på aktuell modell, eller er du underbiked? (Ser nå ikke sånn ut på videoene dine 🙂

Haha, der fikk jeg på pukkelen gitt:D Jeg synes ikke selv at jeg kjører spesielt hardt nei, og jeg er definitivt "overbiked" 🙂 Om man googler litt så finner man flere eksempler, men med tanke på hvor mange sykler RM har solgt som bruker denne bolten så tror jeg ikke det er et veldig stort og utbredt problem. Men at det skjer med flere enn meg, det er det ingen tvil om 🙂

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å ta kontakt med en videregående skole som har mekaniske fag. Det kan være interesse for betalte oppdrag til inntekt for klasseturer og lignende. 

Et annet alternativ:

Regner med du er ute etter en bolt som ligner ISO 10642. Hvis du får tak i en slik som har litt overlengde, f.eks. M10x150, i standard M10 grovgjenger, så ser det ut til at gjengeparti er 32mm. Dvs. at bolten kan kappes til 90mm lengde, så kan dette gjenges med en M10x1.25 gjengebakke (biltema kaller dette gjengesnitt, link lengre ned). Men jeg er litt usikker på om denne kilden jeg fant på boltens mål stemmer helt. 

image.png.f1ef54f18ae97c3a87269d1fda84e8e8.png

image.png.a42c44e0ef523f230083326c114b65db.png

ISO 10642 - Hexagon socket countersunk head cap screws (fasteners.eu)

Gjengesnitt, fingjenge - Biltema.no M10x1.25 koster 46kr på biltema, pluss svingjern. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (53 minutter siden):

Haha, der fikk jeg på pukkelen gitt:D Jeg synes ikke selv at jeg kjører spesielt hardt nei, og jeg er definitivt "overbiked" 🙂 Om man googler litt så finner man flere eksempler, men med tanke på hvor mange sykler RM har solgt som bruker denne bolten så tror jeg ikke det er et veldig stort og utbredt problem. Men at det skjer med flere enn meg, det er det ingen tvil om 🙂

Må bare si at jeg ikke synes det ser ut som du er feilutstyrt verken den ene eller andre veien altså 🙂 Men mer at det var litt sært at du opplever dette mange ganger.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...