Gå til innhold

Sykle Tyin til Lærdal?


Anbefalte innlegg

Vet noen om det lar seg gjøre å sykle fra Tyinkrysset til Lærdal på noe fornuftig vis? Har søkt litt rundt og ser ut som alternativene er sti langs gamle Kongeveien eller å snike seg gjennom forbudte tunneler. Sykler med full oppakning, så verken røff sti eller å gi på i 45 km/t er veldig aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med forbehold (jeg har ikke syklet strekket fra Tyin til Borlaug): La inn på karte appen jeg bruker og den sier at det er 71,5km fra Tyinkrysset til Lærdaløyri. Da følges "Kongevegen over Filefjell" og som på min app er merket som sykkelrute. 

I Borlaug møter ruta NS4 og strekket mellom Borlaug og Lærdalsøyri har jeg syklet og det er i hvert fall helt greit.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet dette strekket et par ganger (men motsatt vei), sist i forrige uke, ikke noe problem. Mye gamlevei ut fra Lærdal og opp mot Maristova, deretter må man på hovedveien et stykke, men vegskulderen er akkurat bred nok til at man kan ligge utenfor hvitstripa. Ved Nystuen må man ta gamleveien utenfor tunellen til Tyinkrysset.

Vi hadde litt god tid i forrige uke og tok derfor med oss et par stipartier på vei opp fra Lærdal. Mellom Stuvane kraftverk og Bjørkum gard var det et superfint og lettsykla doubletrack-parti, til og med for kompis på grussykkel. Galdane er jo et kjent strekke som vi også måtte teste, dette var imidlertid stedvis grovt og bratt så her måtte vi dytte syklene en del - også jeg på MTB. Jeg tok også opp Vindhella, det er 20% stigning i snitt hvis man kommer fra Lærdal så her er lette gir et must.

Endret av olelovold
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ser jo ut til å være en svært flott rute. Vi er på Tyin nå, og vurderte å sykle videre til Lærdal, så over Aurlandsfjellet før vi avsluttet turen vår med Rallarvegen. Slik værutsiktene er de neste dagene tror jeg nok dessverre det er mer fornuftig å svinge østover i Tyinkrysset og følge Valdres hjemover mot Oslo. Så får vi heller ta Tyin – Aurlandsfjellet – Rallarvegen senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyin - Lærdal er en meget fin tur. Over toppen tar du gamleveien før du tar hovedveien et godt stykke. Den er veldig bred og fin, men har egentlig minimalt med trafikk om sommeren. Lenger ned følger du Kongevegen og andre avstikkere med mange flotte partier. Dog ofte fare for noe motvind som smyger seg opp dalføret fra sjøen.

Tar dere motsatt vei ville jeg sykla vestsida av Vangsmjøse og deretter kryssa opp til Vaset ved Ryfoss. Fortsett så over Golsfjellet til Bagn, Randsfjorden, Brandbu og Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...