Gå til innhold

Vet du om et holdbart og hyggelig priset DUB kranklager (73 mm gjenget/BSA) ?


Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli litt lei av å bytte SRAM DUB kranklager. De er kanskje litt mer holdbare enn Race Face sine 30 mm lage,r som jeg brukte før, men det er jaggu marginalt. Jeg savner 24 mm....

Jeg har kjøpt SRAM lager og de koster rundt 400 kr. Nå lurte jeg på om noen har tips på lager som er like gode (eller ikke dårligere) og billigere,  eller om noen som er mye bedre (slik at total regnskapet blir bedre). Det er jo ikke vanskelig å finne dyrere lager, men vil for eksempel Cane Creek sitt helbender til ~1500 kr vare mer enn 4x lengre enn SRAM sitt (jeg tviler). 

Jeg finner en rekke DUB lager på Ali, har noen prøvd noen av dem? 

Tips mottas med takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DUB er altså SRAM sin "løsning på alt". De påstår at det er mer holdbart enn 30 mm aksling og mer fleksibelt, men det er jo bare bullshit. Jeg skulle ønske at de hadde baller til å innrømme at 24 mm aksling er sterkt nok og helt åpenbart tilltater mer holdbare kulelager. Shimano sin billigste kranklager varer flere sesonger i saltlake. Problemet er bare at når det kommer til selve kranken så blir jeg helt svimmel av shimano sine modeller og der har SRAM/Truvativ virkelig naila et noenlunde enkelt og forståelig system med god tilgang på deler. 

Jeg spanderte Hope lager for 30 mm aksling en gang, og ja det varte litt lenger enn RF sitt, men Hope forsvarte på ingen måte prisen. Det varte ikke sååå mye lenger og kostet vel 2-3x mer enn RF. Jeg hadde en plan om å bare bytte lager i Hope koppene, men kom ikke så lang før den sykkelen ble solgt og jeg lurer på om det ikke var vanskelig å finne riktig kulelager til en fornuftig pris.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg sliter med å forstå er at 1mm forskjell i aksel diameter skal gi vesentlig lenger levetid på DUB lager enn lager for 30mm aksling.

Hos meg havner det i kategorien marketing bullshit, men SRAM skal ha for at de har bra kranker, som funker til mange standarder og godt utvalg i drev.

Familien har 15sykler og stort sett GXP eller Shimano 24mm på alt bortsett fra på 2 sykler som har DUB og 3 som har 30mm.

30mm i PF30 hus varer ganske lenge, men den sykkelen er lite brukt. 30mm i PF92 varer ikke lenge og det gjør heller ikke 30mm i BSA lager.

DUB lager varer omtrent 1 sommer sesong som er like lenge som RF BSA for 30mm varte.

GXP varer litt lenger.

Shimano HT2 kan jeg ikke huske å ha bytta pga slitasje noen gang.

Drømmekranken er en med 24mm stål aksling, Shimano innfestning for krankarm og SRAM DM for drev.

Ergo ingen løsning på problemet annet enn å kjøpe Shimano krank på den sykkelen som brukes mest i drittvær.

Siste bygg for min del har SLX krank med sannsynligvis 55mm kjedelinje på vanlig BSA HT2 lager med 2 ekstra aksling spacere.

Det lageret tipper jeg at jeg slipper å bytte på en god stund selv om den er i søla 3-4ganger i uke gjennom vinteren

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (2 timer siden):

 

Drømmekranken er en med 24mm stål aksling, Shimano innfestning for krankarm og SRAM DM for drev.

Ergo ingen løsning på problemet annet enn å kjøpe Shimano krank på den sykkelen som brukes mest i drittvær.

 

Å joda! 

Kjørt denne aliexpress kranken i 160mm på min endurorigg i sommer. Holdt +/-100 000hm så langt.

https://www.aliexpress.com/item/1005004424081371.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.79.37731802NJ8U3E

Litt usikker på om akslingen er i stål, men vekta på dem tilsier det:)

Har en i 165mm jeg kan kvitte meg med om noen ønsker å prøve.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (2 timer siden):

Bytt til en 30mm-krank og Hope eller Cane Creek 

Jeg skjønner ikke hvordan en 30 mm krank skal gi meg bedre og billigere kranklager. Min erfaring er at 30 mm er om mulig enda dårligere enn 29/DUB. Dersom jeg bytter krank i dag blir det til noe med 24 mm. Får jo Cane-creek lager til DUB, men som jeg skrev øverst: Forsvarer det prisen på 1500 kr? Varer det mer enn 4x så lenge som SRAM sine kranklager - ja det er jo noe verdt å slippe  skifte kranklager, så la oss si 3x. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (2 timer siden):

Elle bytt bare lagrene

Tja, ikke så lett å finne kulelager med DUB dimensjoner? Jeg syntes det var vanskelig nok til Hope kopper og 30 mm aksling. Det jeg fant var bare marginalt billigere enn å kjøpe alt nytt (for en stund siden). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (22 minutter siden):

Tja, ikke så lett å finne kulelager med DUB dimensjoner? Jeg syntes det var vanskelig nok til Hope kopper og 30 mm aksling. Det jeg fant var bare marginalt billigere enn å kjøpe alt nytt (for en stund siden). 

Vanskelig å finne? Hope bruker helt standard vinkelkontaktlager for BB30, hvis jeg ikke tar helt feil. 

DIsse skal tåle atomkrig:
https://cycling.endurobearings.com/collections/bottom-brackets/products/bksm-8132-maxhit-440c-stainless-steel-bsa29-dub-bottom-bracket-kit#

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (8 timer siden):

Familien har 15sykler

#Lifegoals

Men hvem gjør servicearbeidet på alle disse? Vår husholdning har vel 10 stykk ca, og jeg syns jeg har mer enn nok å drive med 😄

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (3 timer siden):

#Lifegoals

Men hvem gjør servicearbeidet på alle disse? Vår husholdning har vel 10 stykk ca, og jeg syns jeg har mer enn nok å drive med 😄

 

Det er nok meg det, men noen smarte valg og litt standardisering gjør at det ikke er uoverkommelig.
Hjelper sikkert at jeg har skrudd sykkel i 35år😀

Kidsa er oppdratt til å rapportere feil med en gang det oppstår slik at det kan tas umiddelbart og jeg har stort sett alt av slitedeler på lager.

Ting som jeg ikke server selv som hjul og gafler/dempere har jeg byttedeler av slik at jeg slipper ståtid om noe må avgårde på service.

Rullerer fort mellom 5-10 sykler i året og så vi rekker ikke å slite de ned for mye heller.

I år har jeg bytta 1 og økt med 1 for egen del og bytta 1 og økt med 1 til eldste datteren som sykler mest, samt solgt unna 2 stk som vi hadde i backup 


Yngste datteren arva en fra søsteren og arver neste over jul når storesøster får ny rittsykkel.

Sånn går no dagan😀

Endret av Gullars

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De voksne har 4 hver og barna har 1 hver. Og så oppbevarer vi et par sykler som er for små, som skal videre til nieser/nevøer etterhvert. Så nå tvang du meg til å innse at det er i hvertfall 12, og at jeg må ut og vinter-konservere et par av dem... 🙂

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...