Jump to content

Det var visst skit i gängorna....


Recommended Posts

Hej. 

Glad i hågen skulle jag installer mina nya vackra Hope Krank. De gamla lagrena var tunga att få så när de nya skulle på så tänkte jag inte över motståndet som var. Så jag vred och helt plötsligt lät det *KNACK!* och den satt fast. Jag fick ta i som ett djur för att få dra tillbaka den ut ur cyklen och ser att några gängor är helt DESTROYED....uppskattingsvis 3 gängor.

 

Jag rengjorde gängorna, som jag alltid gör när jag tar service eller byter lager. Men nu måste det ha kommit något i gängorna i efterhand.... Jag borde fattat när jag kände mer motstånd än vanligt men...too late now. 

Jag har en granne som jobbar på en maskinverkstad och hjälper mig med ymse saker som jag inte har verktyg till. Om han itne har rätt verktyg för detta så undrar jag om det finns någon i närheten av Dröbak som har det och har lite erfarenhet med slike fuckups som mitt....

 

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Link to comment
Share on other sites

Så nu ser gängorna ut såhär. 😔

Eftersom det är bara starten som är förstörd...om dessa går att ta bort på något bra sätt eftersom jag tror att om man använder en gängtapp riskerar man att förstöra alla gängor?

20231114_070509.jpg

Edited by Orp_Rezzem
  • Sad 1

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Link to comment
Share on other sites

Sitat

om dessa går att ta bort på något bra sätt eftersom jag tror att om man använder en gängtapp riskerar man att förstöra alla gängor?

Det spørs om du får riktig start på gjengetappen. Hvis du skal friske opp gjengene med en gjengetapp skal du uansett ikke bruke mye kraft, og da bør det gå greit. 

Et annet alternativ er å få tak i en gjengefil: Universal gjengefil | Würth (wuerth.no)
"Tuppene" på gjengefila er laget for innvendige gjenger og har forskjellige stigninger. Vanskelig å bedømme ut i fra bildene, men det er mulig du kan friske opp gjengene med en slik fil. 

Edited by Oyvinsr
Link to comment
Share on other sites

Hvordan jeg ville løst det:

Spesifikt sykkel-gjengeverktøy ala ca 35 mm bør kjøres inn fra frisk side, men der er det jo en linksgjenge som sperrer (med mindre du har italiensk?). Kjører man inn fra skadet side kan det være vanskelig å få den til å entre skikkelig, hvilket kan gjøre mer skade, så jeg ville gjort litt forarbeid

Ville startet med å «massere» de ødelagte gjengene tilbake med en syl eller lignende. Da kan kanskje noe av metallet som er bøyd vris tilbake.

Deretter ville jeg massert med en M6-tapp (24 TPI vs. 1 mm stigning er sikkert nært nok). Gjengefil som foreslått er kanskje bedre, jeg har ikke dette for hånd, men høres ut som en god unnskyldning for å kjøpe 🙂 Da bruke friske gjenger som styring og forsøke å få bort gjenstående skjevt metall. Dette steget vil fjerne materiale, og bør gjøres etter at du har vridd tilbake så mye som mulig med syl eller lignende

Etter reparasjon vil gjengene være rikelig gode nok til å brukes, men man må alltid være ekstra påpasselig at de entrer rett ved fremtidig montering

Edited by York

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

baronKanon skrev (46 minutter siden):

Hvis du vil hente gaffelen din hjemme hos meg, kan du ta med ramma, for jeg har gjengeverktøy for BSA.

Men funkar det då? Blir det inte bara att man både sätter märken i de gängorna som är förstörda - men också river upp (i brist på en bättre förklaring) de friska gänogrna också? Försvagar man inte den friska delen då?

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Link to comment
Share on other sites

York skrev (1 time siden):

Hvordan jeg ville løst det:

Spesifikt sykkel-gjengeverktøy ala ca 35 mm bør kjøres inn fra frisk side, men der er det jo en linksgjenge som sperrer (med mindre du har italiensk?). Kjører man inn fra skadet side kan det være vanskelig å få den til å entre skikkelig, hvilket kan gjøre mer skade, så jeg ville gjort litt forarbeid

Ville startet med å «massere» de ødelagte gjengene tilbake med en syl eller lignende. Da kan kanskje noe av metallet som er bøyd vris tilbake.

Deretter ville jeg massert med en M6-tapp (24 TPI vs. 1 mm stigning er sikkert nært nok). Gjengefil som foreslått er kanskje bedre, jeg har ikke dette for hånd, men høres ut som en god unnskyldning for å kjøpe 🙂 Da bruke friske gjenger som styring og forsøke å få bort gjenstående skjevt metall. Dette steget vil fjerne materiale, og bør gjøres etter at du har vridd tilbake så mye som mulig med syl eller lignende

Etter reparasjon vil gjengene være rikelig gode nok til å brukes, men man må alltid være ekstra påpasselig at de entrer rett ved fremtidig montering

Det där låter förnuftigt. Blir att inhandla lite saker 

 

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Link to comment
Share on other sites

Kanskje denne kan passe: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/gjengeverktoy/gjengefiler-2000016881

Kan ikke garantere at fremgangsmåten min er helt gjennomtenkt, det var bare det jeg kom på i farten 🙂 Ville uansett tatt meg god tid, ikke stresset og ta pauser underveis 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Link to comment
Share on other sites

York skrev (2 timer siden):

Kanskje denne kan passe: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/gjengeverktoy/gjengefiler-2000016881

Kan ikke garantere at fremgangsmåten min er helt gjennomtenkt, det var bare det jeg kom på i farten 🙂 Ville uansett tatt meg god tid, ikke stresset og ta pauser underveis 🙂

Den er for metrisk stigning av gjenger. Ikke sikkert den vil funke med BSA, for den er vel ikke standard metrisk?

 

Orp_Rezzem skrev (4 timer siden):

Men funkar det då? Blir det inte bara att man både sätter märken i de gängorna som är förstörda - men också river upp (i brist på en bättre förklaring) de friska gänogrna också? Försvagar man inte den friska delen då?

Har brukt den til å friske opp gjenger før. Den entrer gradvis.

 

Er denne jeg har. https://shop.ra-co.com/en/cyclus-tools/cutting-and-facing-tools/bottom-bracket/cyclus-tools-bottom-bracket-threading-tool-bsa-1-370-x-24-tpi-complete-720008.html
720008_2201.jpg

Her er nærbilde av tappene:

720918_2001.jpg

Her ser du at de går gradvis inn. Mulig du tar noe materiale, men du skal få nok til at du får entret. Ulempen din er jo at kranklageret er i alu, så det er dårlig egnet til å mose gjengene på plass.

York skrev (4 timer siden):

Hvordan jeg ville løst det:

Spesifikt sykkel-gjengeverktøy ala ca 35 mm bør kjøres inn fra frisk side, men der er det jo en linksgjenge som sperrer (med mindre du har italiensk?). Kjører man inn fra skadet side kan det være vanskelig å få den til å entre skikkelig, hvilket kan gjøre mer skade, så jeg ville gjort litt forarbeid

Ville startet med å «massere» de ødelagte gjengene tilbake med en syl eller lignende. Da kan kanskje noe av metallet som er bøyd vris tilbake.

Deretter ville jeg massert med en M6-tapp (24 TPI vs. 1 mm stigning er sikkert nært nok). Gjengefil som foreslått er kanskje bedre, jeg har ikke dette for hånd, men høres ut som en god unnskyldning for å kjøpe 🙂 Da bruke friske gjenger som styring og forsøke å få bort gjenstående skjevt metall. Dette steget vil fjerne materiale, og bør gjøres etter at du har vridd tilbake så mye som mulig med syl eller lignende

Etter reparasjon vil gjengene være rikelig gode nok til å brukes, men man må alltid være ekstra påpasselig at de entrer rett ved fremtidig montering

Det er 1,370" med 24TPI stigning på BSA. 35mm (1,378") med 25,4TPI (1mm stigning) er fransk standard, og helt metrisk. 

Du kan prøve med en syl eller med tannlegepirker for å dra materiale på plass.

Link to comment
Share on other sites

baronKanon skrev (54 minutter siden):

Den er for metrisk stigning av gjenger. Ikke sikkert den vil funke med BSA, for den er vel ikke standard metrisk?

 

Har brukt den til å friske opp gjenger før. Den entrer gradvis.

 

Er denne jeg har. https://shop.ra-co.com/en/cyclus-tools/cutting-and-facing-tools/bottom-bracket/cyclus-tools-bottom-bracket-threading-tool-bsa-1-370-x-24-tpi-complete-720008.html
720008_2201.jpg

Her er nærbilde av tappene:

720918_2001.jpg

Her ser du at de går gradvis inn. Mulig du tar noe materiale, men du skal få nok til at du får entret. Ulempen din er jo at kranklageret er i alu, så det er dårlig egnet til å mose gjengene på plass.

Det er 1,370" med 24TPI stigning på BSA. 35mm (1,378") med 25,4TPI (1mm stigning) er fransk standard, og helt metrisk. 

Du kan prøve med en syl eller med tannlegepirker for å dra materiale på plass.

Extremt hjälpsamt!

Ja om flertalet här tror på att en gängtapp är den enklaste och bästa metoden så det är väl ingen dum idé att testa det.

En fråga bara - vad menar du med att alu är "dårlig egnet til å mose gjengene på plass". Utifall jag hade provat att bara mosa in kranklagret utan att ha fått nya gängor med gängtapp?

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Link to comment
Share on other sites

York skrev (3 timer siden):

Kanskje denne kan passe: https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/gjengeverktoy/gjengefiler-2000016881

Kan ikke garantere at fremgangsmåten min er helt gjennomtenkt, det var bare det jeg kom på i farten 🙂 Ville uansett tatt meg god tid, ikke stresset og ta pauser underveis 🙂

Den der har vel kun opplegg for utvendige gjenger. 

Link to comment
Share on other sites

Orp_Rezzem skrev (14 timer siden):

Extremt hjälpsamt!

Ja om flertalet här tror på att en gängtapp är den enklaste och bästa metoden så det är väl ingen dum idé att testa det.

En fråga bara - vad menar du med att alu är "dårlig egnet til å mose gjengene på plass". Utifall jag hade provat att bara mosa in kranklagret utan att ha fått nya gängor med gängtapp?

For en "second opinion" så sendte jeg bildet at krankhuset ditt, og verktøyet til baronkanon, til min lokale fikser med ganske mange års erfaring. "det der skal bli helt bra hvis det utføres riktig, og syklist vil ikke merke noen forskjell i bruk. Mange nok gjenger igjen der".

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Link to comment
Share on other sites

Jørgen S. skrev (59 minutter siden):

For en "second opinion" så sendte jeg bildet at krankhuset ditt, og verktøyet til baronkanon, til min lokale fikser med ganske mange års erfaring. "det der skal bli helt bra hvis det utføres riktig, og syklist vil ikke merke noen forskjell i bruk. Mange nok gjenger igjen der".

Tack! Den kollektiva kunskapen och tillika hjälpsamheten i detta forum är helt outstanding!

  • Like 1

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Link to comment
Share on other sites

Orp_Rezzem skrev (På 13.11.2023 den 23.12):

Hej. 
(...)undrar jag om det finns någon i närheten av Dröbak som har det och har lite erfarenhet med slike fuckups som mitt....

 

 

Siden Baron Kanon har stæsjet du trenger og allerede tilbudt seg å gjøre det er du på trygg grunn. 
Men ellers er https://claeshenriksykkel.no/ mannen å gå til med problemer i Drøbak. 

LarsB

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
baronKanon skrev (5 timer siden):

Svetta nesten, men det var spennende. Og skikkelig gøy å få til! Da har vi prøvd akkurat det, og det er gjørbart. Det ble faktisk bra resultat oge, synes jeg. 

Svettas stillastående -8 är väl ganska ovanligt.  Tog några minuter för att få tillbaka värmen i händerna och då hade jag iaf handskar på mig  -  vilket inte du hade. Det såg fruktansvärt kallt ut!

Men det blev väldigt bra! Installerat allt och det gick super smooth 👍

  • Like 3
  • Thanks 1

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...