Gå til innhold

Test av Biltema/Yosemite 2000 lykt (med video)


andrerav

Anbefalte innlegg

Kjøpte denne lykta på Biltema til commuteren min etter å ha hørt rykter om at den skal være relativt grei ifht pris. Etter å ha pakket jeg opp la jeg merke til at det var relativt romslig størrelse på styrefestet, og jada -- det viste seg at den passer på 35mm styre. Så da ble det naturlig nok en liten test for å se hvordan den gjør seg til stisykling 🙂 Tok en kjapp spinn i en lokal favorittsti i kveld, og resultatet ser dere under. Løsningen i seg selv er ganske så kompakt og lettvint, og lysmengden er mer enn nok til relativt hektisk stisykling (synes jeg da:P). 

Pluss:

  • Lysstyrke
  • Pris
  • Vekt/størrelse
  • Kan lades mens den er i bruk
  • Solid Garmin-feste (medfølger også GoPro-adapter)

Minus

  • Micro-USB for lading
  • Lysbildet kunne gjerne vært bredere 
  • Biltema selger (foreløpig) ikke reservedeler

Link: https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelutstyr/sykkelbelysning/sykkellykt-2000-lm-2000047099

 

 

  • Like 3

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte denne lykten for et par-tre uker siden, og har rukket noen turer med den. Jeg bruker den utelukkende til landeveisformål. 
Den lyser svært godt i mine øyne, og det følger med diverse festebraketter. Brakettene har en litt billig følelse, men de fungerer. Den jeg har endt med å bruke er barfly-løsningen. Da får jeg Edgen min på toppen, og kjører med lykten under. Minuset da er at jeg ikke ser indikator for batteri da diodene vender nedover mot hjulet. 
Batterilevetid er jeg godt fornøyd med. Jeg veksler mellom de fire(?) nivåene for fastlys ganske ofte. Pluss å nevne er at dette er lett å gjennomføre med tykke hansker på. Full styrke/boost og nivået under er det ikke så stor forskjell på langs veien, så jeg unngår boosten som regel. Dimmer ned på nivåene avhengig av veibelysning. Jeg har i temperaturene som har vært her i søndre Vestfold til nå i november uten problemer kunne ta to turer a to timer uten lading i mellom turene.

Oppsummert vil jeg si dette er mye lykt og lys for pengene og vil anbefale. Legger ved dårlig bilde av braketten jeg bruker.

 

IMG_2032.jpeg

Endret av RoyE
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (10 timer siden):

Mtp garmin-festet, er det kompatibelt med en Edge i tillegg, eller er det enten eller?

Jeg bruker ikke Garmin selv, så jeg vet egentlig ikke hva du spør om:P Men kanskje løsningen til @RoyE er noe som funker for deg?

ulf martin skrev (10 timer siden):

Hva tenker man om batteriet i minus 5

En time på middels styrke? 

Jeg kan egentlig ikke kommentere på det helt ennå, men jeg hadde brukte vel lykta på det nest høyeste nivået i omtrent en halvtime-trekvarter til sammen, og da forsvant det en prikk på batteriindikatoren. Dette var i -6 eller deromkring. 

perbl skrev (2 timer siden):

Minner meg på om at jeg må får henta ISPene mine i Oppdal i helga 🙂 

Du savna ikke lykt nr to da? Jeg klabber noe grønnjævlig med kun én lykt på sti.

Jeg hadde en lykt på hjelmen også, en Nitecore HC65 V1. Må ha det på sti 🙂

  • Like 1
  • Thanks 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (På 15.11.2023 den 0.17):

Kjøpte denne lykta på Biltema til commuteren min etter å ha hørt rykter om at den skal være relativt grei ifht pris. Etter å ha pakket jeg opp la jeg merke til at det var relativt romslig størrelse på styrefestet, og jada -- det viste seg at den passer på 35mm styre. Så da ble det naturlig nok en liten test for å se hvordan den gjør seg til stisykling 🙂 Tok en kjapp spinn i en lokal favorittsti i kveld, og resultatet ser dere under. Løsningen i seg selv er ganske så kompakt og lettvint, og lysmengden er mer enn nok til relativt hektisk stisykling (synes jeg da:P). 

Pluss:

  • Lysstyrke
  • Pris
  • Vekt/størrelse
  • Kan lades mens den er i bruk
  • Solid Garmin-feste (medfølger også GoPro-adapter)

Minus

  • Micro-USB for lading
  • Lysbildet kunne gjerne vært bredere 
  • Biltema selger (foreløpig) ikke reservedeler

Link: https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelutstyr/sykkelbelysning/sykkellykt-2000-lm-2000047099

 

 

Hvor er stien på videoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (4 minutter siden):

Hmm, denne ser i grunn ganske interessant ut som hjelmlykt for å slippe den hersens ledninga ned ryggen. Men kanskje 210g er litt tungt på hodet?

Tar nok turen innom min lokale Biltema i kveld 🙂

Hvis man har hatt problemer med nakkeskader/nakkeprolaps så bør man kanskje være litt forsiktig, men for de aller fleste vil det nok gå helt fint 🙂 Den egner seg veldig bra som hjelmlykt med tanke på lysbildet iallfall!

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg har brukt denne i snaut tusen km til pendling og er strålende fornøyd. Selv om gopro-festet (til lykta) føles ganske skralt så har det holdt uten problemer enda iaf. Festet føles såpass skralt at jeg heller skrur ut gopro-skruen enn å "klipse" ut lykta når den skal lades. Batteristørrelsen har jeg ingen problemer med, tror jeg lader den etter 8-12t sykling ca, men ladehastigheten er utrolig treg. Ikke noe stort problem, men greit å vite om.

Bra tips Andreas!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg kjøpte også denne lykta etter tips her. Første tur i går kveld i omtrent -5. En drøy time med sånn middels styrke og ingen streker hadde forsvunnet på batteriindikatoren.

Det er ei tung lykt, tyngste jeg har vært borti, men praktisk med integrert lykt og batteri. Fra før av den typen med batteri integrert har jeg Lezyne minidrive 400XL og kona har en Lezyne microdrive 800XL. Begge disse går tom for strøm for raskt.

Siden denne Yosemite-lykta er så tung så monterte jeg den opp ned på styret på grusraceren, og det ble helt topp. Forsøkte først med det doble Garmin-festet, men brakettdelen som skulle feste lykta gikk i stykker allerede mens jeg holdt på å prøvemontere, så dette er billige greier (som andre også har nevnt). Gikk derfor tilbake til det medfølgende gummifestet og det virker mye mer solid.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...