Gå til innhold

Varme i beina


Anbefalte innlegg

Jeg har noen Thermacell såler som jeg fikk i gave for et par år siden. Fjernstyrt med høy/lav eller av. De gir litt varme, men ikke mye.  Integrert batteri i sålen begrenser nokså effektivt hvor mye det er snakk om.

Så jeg er i markedet etter alternativer. Både såler og sokker kan vurderes. Sokker er jo på sett og vis en del mer hensiktsmessig i tilfeller der man veksler mellom forskjellige fottøy i løpet av en dag, men jeg sliter ut mange par ullsokker i året og er sånn sett skeptisk til hvor lang tid det går før jeg står igjen med noen varmekabler surra rundt storetåa.

Så, kom med dine topprodukter for å unngå kalde tær.

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ThermIC sokker, de har ganske god slitestyrke etter min erfaring. Det var batteriet som røk først i det første paret jeg kjøpte. Jeg har hatt oppvarmede såler med eksternt batteri, det syntes jeg var mye mindre brukervennlig. Batteriene til sokkene festes i sokkene, veldig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring som over, brukt Therm-IC såler med eksterne batterier, og sokkene fra samme produsent.
Veldig mye enklere med sokkene hvor batteriene kneppes fast øverst.
Mulig å få kjøpt sokkene løst i tillegg, hvis man sliter de ut eller vil ha et ekstra sett, mener de koster rundt 900-1000,- løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips, varmesåler er kjempepraktisk men de bygger mer enn vanlige såler og det blir fort trangt. Jeg har plass til mine i Wolvhammer skoene som jeg har kjøpt i stor størrelse men i langrenn, alpin og toppturstøvlene mine blir det for trangt over vristen. Jeg har kjøpt Varmesokker men enda ikke tatt de i bruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de Therm-ic-sokkene skal brukes til stisykling så ville jeg sjekket at batteriet ikke kommer i konflikt med knebeskyttere.

Jeg har lagt inn varme i alpinstøvlene, men synes ikke det er helt stabilt. Det er lett å få ledningsbrudd.

I år går jeg for engangs-tåvarmere og kjøpte 20 par på XXL Alna i går. Oppdaget at jeg fikk 54% rabatt på alle da jeg scannet nr 10. Og at det samme gjentok seg da jeg scannet inn nr 20. Dvs. at om du trenger tåvarmere til sesongen og vil betale rimelige 11,90kr/par så kjøper du 10 om gangen hos XXL. En kamerat rapporterte at du får samme rabatten på nett.
https://www.xxl.no/phoxx-tavarmer-hvit/p/1070390_1_Style

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen mislykka forsøk med å dytte sånne engangsposer ned i alt for kalde bein tidligere. Men om beina holdes varme fra start så er det nok enklere enn å leke Lasarus.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, andersar said:

Jeg har hatt noen mislykka forsøk med å dytte sånne engangsposer ned i alt for kalde bein tidligere. Men om beina holdes varme fra start så er det nok enklere enn å leke Lasarus.

Jeg har bare gode erfaringer med slike, men det må gjøres riktig

  • Fotvarmere er tynne og har lim på ene siden. Jeg limer de på sokken over tærne og bakover (ikke under foten)
  • Håndvarmere er tykkere og har ikke lim. De er helt ubrukelige til formålet
  • Jeg åpner opp en pakke og lar den ligge 5-10 min før jeg setter på plass. Da får den nok oksygen til å fyre seg opp skikkelig

For meg fungerer dette til sykling, langrenn, topptur og alpint. I de to sistnevnte benyttes jo veldig tette sko, og da blir oksygentilførselen lav. Derfor er det veldig viktig å la de fyre seg opp først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
DesmoSkier skrev (På 24.11.2023 den 10.00):

Jeg har bare gode erfaringer med slike, men det må gjøres riktig

  • Fotvarmere er tynne og har lim på ene siden. Jeg limer de på sokken over tærne og bakover (ikke under foten)
  • Håndvarmere er tykkere og har ikke lim. De er helt ubrukelige til formålet
  • Jeg åpner opp en pakke og lar den ligge 5-10 min før jeg setter på plass. Da får den nok oksygen til å fyre seg opp skikkelig

For meg fungerer dette til sykling, langrenn, topptur og alpint. I de to sistnevnte benyttes jo veldig tette sko, og da blir oksygentilførselen lav. Derfor er det veldig viktig å la de fyre seg opp først.

Kanskje dumt spørsmål, men tar du de på utsiden av sokken eller innsiden? Vil anta innsiden, men jeg tenkte jo at man limer det på føttene og drar på seg sokker sånn i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsiden, de peaker litt på et tidspunkt, og huden er heller ikke best å feste på.

tynn sokk, varmer, tynn sokk utenpå. Funker!

har gått over til sokker og såler. Sålene jeg hsr er konge, batteri nede på legg, men kan ha lengre opp. Ganske lang kabel. 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...