Gå til innhold

Kjøkkenfronter, dyr eller billig type?


Anbefalte innlegg

Hadde aldri trodd jeg skulle be om interiørråd.. men her er jeg 😄 Vi skal ha nytt kjøkken fra HTH, og har valget mellom fronter i melamin (tipper vi kan spare 20k) kontra høyttykkslaminat (tåler mer).

Når jeg er i utstillingsbutikken ser jeg at det er noen striper og noe klin på prøvene av melaminfrontene som dras frem og tilbake på bordene av kundene, men høytrykkslaminatet er plettfritt. Lånte med meg noen prøver, og klarer ikke lage merke i høytrykkslaminatet (melaminen derimot får striper hvis jeg prøver hardt). Utstillingsmodeller i melamin ser fine ut, men så også at det var noen striper fra montering der.. 🤔

Antagelig vil de bli montert uten at det kommer merker. Og ved normal bruk vil det sikkert gå helt fint med melamin. Men kan jeg forvente at det blir montert uten merker? 

Kommer jeg til å irritere meg over at jeg ikke oppgraderte? Det er jo litt penger å spare også.. 😮‍💨

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kostnad på kjøkkenet?

kr 20 000 er mye på et kjøkken til kr 60 000, ikke så mye om kjøkkenet koster kr 200 000.

Har egentlig ingen mening om forskjellen annet enn at en bør tenke på om det er et "evig" design og om en vil bo der lenge. Over tid slites selv kostbare kjøkken, såfremt det ikke er kvalitetskjøkken i eik. De kan overtid endres litt i fargen. Kjøper en rimelige dører nå, kan en kanskje bytte de om 15-20 år.

HTH har vel 2 kvaliteter på skrogene/dørene om jeg ikke husker feil. De som kommer umontert og de som kommer montert. Etter å montert et par kjøkken opp gjennom tiden, så er det verdt å få de ferdigmontert. De gangen jeg har sluppet løs den gnitne økonomen i meg for å velge kjøkken har HTH kommet godt ut på pris.

Selv vil jeg kanskje slå et slag for Strai kjøkken, god kvalitet og god service (etter min erfaring). Norskprodusert om ikke noe har endret seg. Litt kult å ha noe ikke "alle" har, og ikke noe fra de x-antall kjøkkenmerkene som har samme eier.

PS: Kjøkken er vel noe alle kjøper når det er kampanjer, så vrient å si noe om pris.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HTH har muligens 2 kvaliteter. Vi valgte HTH for 5 år siden. Det ble fra Gjør det selv utvalget. For å være ærlig har det vært ett kjøkken fra helvete. Elendig kvalitet og HTH har nå brukt 5 år på å prøve å bytte ut fronter som sprekker. Siste nå er at de frontene vi har er utgått så de foreslo at vi kjøpte oss nytt kjøleskap billig fra dem, det var døra på det integrerte kjøleskapet som har bøyd seg.

HTH har også hatt den verste servicen jeg noen sinne har opplevd. 2 uker etter at kjøkkenvifte ble montert falt glassene av Led lampene, dette tok dem i underkant av 5 år og få fikset, og gjentatte purringer.

Mitt råd, velg hva som helst, bare ikke HTH!

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppsummering etter bygging av 3 kjøkken pluss en rekke diskusjoner (fysiske og på nett) er at dersom man skal ha noe som er bedre enn Ikea så må man legge til en til to nuller bak summen. Alt innimellom blir bare nyanser forskjell fra Ikea. Et argument for å likevel velge noe annet enn Ikea er selvsagt større utvalg blant konkurrentene, men hver enkelt får vurdere hvor mye man vil betale for det ekstra utvalget. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jokr skrev (6 timer siden):

HTH har muligens 2 kvaliteter. Vi valgte HTH for 5 år siden. Det ble fra Gjør det selv utvalget. For å være ærlig har det vært ett kjøkken fra helvete. Elendig kvalitet og HTH har nå brukt 5 år på å prøve å bytte ut fronter som sprekker. Siste nå er at de frontene vi har er utgått så de foreslo at vi kjøpte oss nytt kjøleskap billig fra dem, det var døra på det integrerte kjøleskapet som har bøyd seg.

HTH har også hatt den verste servicen jeg noen sinne har opplevd. 2 uker etter at kjøkkenvifte ble montert falt glassene av Led lampene, dette tok dem i underkant av 5 år og få fikset, og gjentatte purringer.

Mitt råd, velg hva som helst, bare ikke HTH!

 

Naboen her har ganske lik erfaring med HTH.

Har snakket med andre som er veldig fornøyde med det dyreste alternativet, men for oss var det uaktuelt, og vi gikk for IKEA.

Har fått et par hakk i fronten på diverse skuffer, men stort sett handler det om barn som har mistet gryta med kanten ned på en åpen skuff, etc - der jeg er usikker på om andre fronter hadde tålt mer. 

Vi drøyer noen år til før vi bytter ut frontene. Det er jo fordelen med Ikea - veldig lett å få byttet ut deler over tid. Neste gang går vi kanskje får en møbelsnekkerfront.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (På 4.12.2023 den 15.58):

Min oppsummering etter bygging av 3 kjøkken pluss en rekke diskusjoner (fysiske og på nett) er at dersom man skal ha noe som er bedre enn Ikea så må man legge til en til to nuller bak summen. Alt innimellom blir bare nyanser forskjell fra Ikea. Et argument for å likevel velge noe annet enn Ikea er selvsagt større utvalg blant konkurrentene, men hver enkelt får vurdere hvor mye man vil betale for det ekstra utvalget. 

Har samme oppsummering etter 2 runder. Vi hadde et gammelt fra Ikea som vi byttet til nyeste fra Ikea da vi pusset opp leilighet (og flyttet ut noen mnd senere...)

Kjøpte mest mulig på Billigkroken, og det fungerte i grunn bra for å presse prisen på oppussingen nedover, om man tåler å vente litt på at frontene dukker opp der. At jeg gikk for høyglans rød gjorde det litt utfordrende, men ikke umulig! 😄 Etter en stund så kastet vi kortene og bestilte resten. Det ble fortsatt ganske rimelig.

Vårt nåværende kjøkken kosta ca 500K med mye egeninnsats. Om det var verdt det? Tja. Kvaliteten på skrog og overflater var et par knepp opp fra Ikea, benkeplate (støpt) var nok antagelig mye lik og hvitevarer blir jo omtrent det samme. Grovt estimat er nok at Ikea ville kostet halvparten, der benkeplata var en vesentlig del av kostnaden. Et annet forhold var at skrogene kom ferdig skrudd sammen og dermed måtte vi bare leke tetris da det skulle innplasseres, og slapp såre håndledd og all frustrasjon over deler som mangler.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med IKEA er at det er ekstremt lett å kjøpe noe ekstra hvis en skader noe eller har kjøpt inn feil. HTH har vel et stort lager i Oslo, men ikke like enkelt som IKEA. Epoc virker ganske likt IKEA.

Etter å ha blitt eldre, har jeg lært at det ingen sammenheng mellom kjøkkenferdigheter og prisnivå på kjøkken. Noen av de beste kokkene jeg kjenner har IKEA, og noen av de mest håpløse har dyrt kjøkken med Gaggenau.

 

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...