Gå til innhold

Hva bør/kan jeg gjøre med en 2009 Rockshox Reba Dual Air for å tune den til junior?


Anbefalte innlegg

Jeg var så heldig å få en 26" Reba Race gaffel til junior sykkelen vår. Juniorene i huset er 7 og 10 år når sykkelen tas i bruk. Ingen av dem har syklet særlig mye sti så langt. Gaffelen skal på denne sykkelen (den tråden skal oppdateres snart): Jeg bygger juniorsykkel. Nå lurere jeg på hva jeg kan gjøre for å gjøre denne gaffelen mest mulig junior vennlig. Det vil vel si at den gjør en ok jobb for små og lette ryttere. 

Dessverre får jeg ikke no treff hos Rockshox på serienummeret på gaffelen, men jeg tror at innmaten er noenlunde likt det de viser her: 2011 Reba service manual. Serinummeret 53 T 9 0033878 tyder på at det er en 2009 model. 

Altså har vi luftfjær med egen ventil på + og - kammer og en demper som jeg antar er det vi kaller åpen (open bath). Nå lurer jeg på hva jeg kan gjøre for å optimalisere denne for lette ryttere. Jeg renser og smørere alt og bytter støvpakninger, men hva mer kan jeg vurdere å gjøre? 

- Er det noen form for shimstack jeg kan endre på her? 

- Bruke en annen olje i demperen enn det som er foreskrevet? 

- Prøve å endre volum i negativ kammer på fjæra? 

Ja her bare ramser jeg opp ting jeg har lest at folk har gjort med gafler og jeg vet ikke om det er verken mulig eller relevant for denne gaffelen 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg har tuna en for junior. Ikke tid til detaljer, men fort regna:

Demper er halvåpen. Helt åpen har gjerne kompresjon i bunn, og oljen er ute i ytterbeina.

SID returdemper. Den originale er bæsj, rett og slett. Det er for mye HSC.

Kjempetynn olje. Har 1.5W Danico Biotech. Kan prøve deg med Redline LikeWater også.

Det er ikke shimstack i positivt kammer.

du kan overtrykke negativt kammer inntil gaffelen trekker seg sammen. 

Har blandet SuperGliss inn i Slickoleum for litt ekstra tynt fett.

SKF skrapepakinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (46 minutter siden):

 

- Prøve å endre volum i negativ kammer på fjæra? 

 

Det er der - kammer kommer inn, du øker ikke størrelsen, men trykket, manuel.
Du starter med samme trykk i begge kammer, også kan du øke med en psi og en psi helt til den trekker seg sammen og gir mindre vandring.
Luftfjæra på disse er helt optimal for småfolk, sånn sett.

Jeg har 2 "lignende" Reba, med samme luft-fjær, og på mine har problemet vært at de for tungt dempet på returen. Har ikke orket gjøre noe med det, og nå når yngste er 12 og vekta tilsier med lufttrykk kommer gaffelen seg betraktelig.
Sånn sett ville jeg tenkt at tynnere oljer i demper løser mye. 
Vi snakker jo også om småfolk som ikke aner hva eller hvordan noe skal kjennes eller funke 😄 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (8 minutter siden):

Velkommen og takk igjen for en fin gaffel 🙂 Kom gjerne med tillegsopplysninger om du har det. Stemmer det at det er en 2009 modell? 

Nå har jeg snoket gjennom gamle eposter og PM's på gamleforumet, og det eneste jeg fant ut var at da jeg kjøpte gaffelen i 2014 så ble det oppgitt at den var 4 år gammel og hadde syklet 5-600 mil. Så det er enten en 2009 eller 2010-modell ja. Jeg brukte gaffelen ikke gaffelen før i 2019, og da i en kort periode før jeg kjøpte en annen sykkel og gaffelen havnet i boden. Så det ble vel kanskje maks 50-100 mil på den i mitt eie. Jeg har kontaktinfo til forrige eier hvis det skulle være aktuelt, bare send en PM her eller på discord isåfall 🙂

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig oppsummering: 

- Bruk så tynn olje som mulig i demperen. Skal se hva jeg har stående. Ser at noen foreslår Reverb olje (som jeg tror jeg har ei flaske av) med grunnlag i at det er 2.5wt demperolje. 

- Ikke noe poeng i å prøve å øke volumet i negativ kammer når jeg kan trykksette det (forsiktig).

- Baronen hadde det travelt, men "SID returdemper. Den originale er bæsj, rett og slett. Det er for mye HSC." tolker jeg slik at man kan bytte ut noe av innmaten? Det hadde jo vært moro om en får til det uten at det koster så mye, men ser ikke lyst på å finne ut av hva som som passer til denne gaffelen. 

- Skal se om jeg finner SKS pakninger, men på den her er det jo pakninger med det jeg tror de kaller "flanger" og faktisk to deler så litt usikker på om jeg finner annet enn RS sin versjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...