Gå til innhold

Byggetråd: Jeg bygger juniorsykkel - ein føljetong


Anbefalte innlegg

Nå som det er så lett å legg inn bilder så tenkte jeg å lage en liten tråd der jeg presentere en sykkel jeg skal bygge for husets juniorer på 6 og 9 år. Det kommer ikke til å lønne seg, men håper at jeg kommer i mål med noe som er litt lettere og litt bedre enn stock sykkel og at jeg får brukt noe av alt det som ligger i kjelleren. 

Startpunktet for bygget er en Dartmoor Sparrow 24/26 ramme. Sofabilde kommer. Planer for resten av sykkelen bli presentert og diskutert fortløpende. Det som er planlagt foreløpig er

  • Gaffel: X-fusion Velvet. En 27.5 gaffel, men mener den har akseptabel AC og den kan senkes til 80mm vanding. Og økes til 120 mm når kidsa lærer seg å ligge frempå - noen andre får lære dem det 😉
  • Bremser: Magura  MT2
  • Gir: 10-delt Zee. Har liggende
  • Hjul: Bygger selv, foreløpig kun valgt Dartmoor Raptor felg bak. Lite utvalg av 24" slangeløst. 
  • Dekk. Bak: SCHWALBE ROCKET RON ADDIX SPEED SUPER RACE 24 X 2,35". Foran: Ikke bestemt. 
  • Krank: Noe fra Ali. Ser at Dartmoor leverer med 155 mm krank, men velger nok noe kortere. 
  • Nav: Novatech? 
  • Kontaktpunkter: Har liggende. Blant annet Nukeproof junior deler.

Legger også inn et bilde av komplett sykkel og geometri tabellen. 

 

dartmoor-sparrow-junior-24-26-frame.jpg

Skjermbilde 2023-10-04 181614.jpg

Skjermbilde 2023-10-04 181926.jpg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Krank: Noe fra Ali. Ser at Dartmoor leverer med 155 mm krank, men velger nok noe kortere. 

Bygger opp noen barnesykler nå og kjøpte inn denne her: 
https://www.aliexpress.com/item/1005005884336033.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.41.c1b01802XiZX9t

Veide den til 462g på kjøkkenvekta i 150mm. Er vel lagd for landeveisrammer, men fikk den montert på fulldemperen jeg bygger opp og ser helt rå ut.  Cycool store kan anbefales. Sender fort og om det skal være noe feil så retter de det opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bygd hjul med ZTTO-nav til minsten her. Virker som greie saker. Er ikke DT240-klonen, men variant uten boost med paler og 60 inngrep. Fin pris og design. 

Angående felger, så er Notubes Crest tilgjengelig i 24" og 26". Ingenting slår de på vekt til kids som ikke herjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips om nav! 

ZTR Crest er på radaren. Må bare se an total budsjettet. Raptor felgen koster kun 300 kr, men veier også like mye som mine 29" felg 🙂 Jeg vet jo selv hvor mye lettere/raskere sykkelen føles med lette hjul og det tenker jeg kan bety en del for en 7 åring på en ellers litt stor og tung sykkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om kvalitet/ytelse rettferdiggjør det, men jeg kjøpte Shimano MT-200 til 20" og 24" til trolla her i huset, da de mekaniske etterhvert begynte å bli tvilsomme. 40 euro hos Bikediscount for paret, det er vel nesten halv pris av Magura MT2.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående felger så veier Crest mk4 i 24" 323 g og koster godt nord for en tusenlapp og Raptor 24" 510 g og koster 300 kr. 

Oppå nesten 200 g forskjell i vekt på felgen får man Crest i 24 og 28 hull. Raptor er kun 32h.

Så det er en del noen hundre gram å spare mot mange hundre kroner 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (10 timer siden):
  • Krank: Noe fra Ali. Ser at Dartmoor leverer med 155 mm krank, men velger nok noe kortere. 

Bygger opp noen barnesykler nå og kjøpte inn denne her: 
https://www.aliexpress.com/item/1005005884336033.html?spm=a2g0o.order_list.order_list_main.41.c1b01802XiZX9t

Veide den til 462g på kjøkkenvekta i 150mm. Er vel lagd for landeveisrammer, men fikk den montert på fulldemperen jeg bygger opp og ser helt rå ut.  Cycool store kan anbefales. Sender fort og om det skal være noe feil så retter de det opp. 

Den var fin ja. Den havner på lista. Har du finmålt dimensjoner? Mener å huske at noen her, som eksperimentere med titan fra Ali fikk en del rare dimensjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (7 timer siden):

Aner ikke om kvalitet/ytelse rettferdiggjør det, men jeg kjøpte Shimano MT-200 til 20" og 24" til trolla her i huset, da de mekaniske etterhvert begynte å bli tvilsomme. 40 euro hos Bikediscount for paret, det er vel nesten halv pris av Magura MT2.

Grunnen til MT2 er at jeg har en brems liggende og at jeg er helt solgt på kvaliteten til Magura. Uten sidestykke de mest driftssikre/enkle bremsene jeg har vært borti. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt litt på hvorfor Dartmoor leverer sykkelen med 155 mm krank. Mange andre er nå helt nede i 130 mm. En årsak er nok at denne er relativt høy, altså er det ikke så kritisk med å slå nedi. Høyden på kranken (BB-drop) er nok litt høy mht. stabilitet, men det får bli som det blir. Jeg tar sikte på en 140 eller 150 mm krank. Noen tanker om hva som er ideelt for barn på 130-140 cm? 

Denne får ok omtale ser jeg og vurderes sammen med den det ble tipset om her (som jo var finere): https://www.aliexpress.com/item/1005005335472302.html?spm=a2g0o.productlist.main.13.816a730fhqRUct&algo_pvid=9da8fbe6-d084-4e6f-be3d-168d6774eada&algo_exp_id=9da8fbe6-d084-4e6f-be3d-168d6774eada-6&pdp_npi=4%40dis!EUR!142.06!47.7!!!146.09!!%402103228816964871613577777e03f3!12000032652654352!sea!NO!890418641!AC&curPageLogUid=i0sgh6BMu0qT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser på hvor mye de bøyer beina på toppen når det er for langt. Hadde 152mm til minsten da hun var 6,og det var ikke bra. Hun hadde null styrke fra toppen av tråkket. Bytta til 145, som var bedre, men kunne nok ha gått enda kortere. Kidsracing.co.uk hadde en tabell med anbefalinger på sine kranker. 

Når det ikke er noen forskning som klarer å konkludere med at det for kort krank (innenfor rimelighetens grenser) er ille, mens for lang krank kan gi for store utslag i hofte og knær.

155 er definitivt for langt, selv om barn tilpasser seg veldig godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (3 timer siden):

Jeg har lurt litt på hvorfor Dartmoor leverer sykkelen med 155 mm krank. Mange andre er nå helt nede i 130 mm. En årsak er nok at denne er relativt høy, altså er det ikke så kritisk med å slå nedi. Høyden på kranken (BB-drop) er nok litt høy mht. stabilitet, men det får bli som det blir. Jeg tar sikte på en 140 eller 150 mm krank. Noen tanker om hva som er ideelt for barn på 130-140 cm? 

Denne får ok omtale ser jeg og vurderes sammen med den det ble tipset om her (som jo var finere): https://www.aliexpress.com/item/1005005335472302.html?spm=a2g0o.productlist.main.13.816a730fhqRUct&algo_pvid=9da8fbe6-d084-4e6f-be3d-168d6774eada&algo_exp_id=9da8fbe6-d084-4e6f-be3d-168d6774eada-6&pdp_npi=4%40dis!EUR!142.06!47.7!!!146.09!!%402103228816964871613577777e03f3!12000032652654352!sea!NO!890418641!AC&curPageLogUid=i0sgh6BMu0qT

Denne som du linker til her er mye tyngre. Sykler selv på denne i 160mm på min endurosykkel og veldig fornøyd. Denne er lagd for terrengsykler og mener den da har mye større Q-faktor enn den andre jeg linket til. Unger skal jo gjerne ha så lav Q-faktor som mulig. 

 

Kult å se at det kommer flere kule barnesykkel, men syns de henger etter på endel ting som veit og stem lengde og lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (27 minutter siden):

Denne som du linker til her er mye tyngre. Sykler selv på denne i 160mm på min endurosykkel og veldig fornøyd. Denne er lagd for terrengsykler og mener den da har mye større Q-faktor enn den andre jeg linket til. Unger skal jo gjerne ha så lav Q-faktor som mulig. 

 

Kult å se at det kommer flere kule barnesykkel, men syns de henger etter på endel ting som veit og stem lengde og lignende. 

Veldig bra poeng det med Q-faktor. Da skal jeg finmåle på det. Vekta teller selvsagt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte både en Diamant UL20 og en Frog 52 på finn for neste års 20". Overraskende stor forskjell på kranken, som ble avgjørende for hvilken jeg pimper videre og beholder. 102MM armer på Frog 52 og 140mm på Diamant. Samt en Q-faktor-forskjell på 2cm. Liten tvil om at Frog faktisk har tenkt gjennom hva som passer barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ar jeg målt litt Q-faktor på de alikrankene jeg har:

Den lette 140mm kranken har en Q faktor på 152mm, innvendig inn mot kjedestagene så er det 126mm klaring, så greit å evt sjekke at kjedestagene ikke er breiere enn det. 24mm aksling er ca 98mm lang. 

Til sammenligning så er Q faktoren på endurokranken min i 160mm på 176mm. 

Endret av anerds
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er på tide å velge gaffel. Jeg følger med på Finn, men har ikke funnet noen veldig gode kandidater så langt. Er opptatt av å få noe jeg vet er innenfor rangen til en liten og lett rytter og selvsagt en gaffel som veier så lite som mulig (innenfor budsjett).

Så langt har jeg sett ut følgende to kandidater, det er selvsagt mange flere å velge mellom, men de blir for dyre: X-fuison Velvet og RS Reba. 

Jeg har ikke noe grunnlag for å vurdere hvem av dem som er best, men vekt og pris er forskjellig, 2400 vs 4500 kr og 1814 g vs 1585 g. Jeg må innrømme at jeg heller sterkt mot X-fusion gaffelen pga. pris og enkel justering av slaglengde. Besparelsen kan gjøre det litt enklere å kjøpe lettere felger. 

Dersom du har andre kandidater så kom gjerne med tips!

Her er de to jeg har sett på:

1)      X-fusion Velvet fra VPG. «The Velvet series is our 32mm chassis XC and Trail Fork. Having 120mm-140mm’s of travel». I følge X-fuison er den justerbar fra 80-140 mm så jeg må sjekke om det også gjelder den VPG selger. Pris: ~2400 kr med litt flaks og tilbud.

Mer data:

 ·         Weight: 1814 grams

·         Travel: 120mm - 140mm

·         Stanchion: 32mm, Aluminum

·         Spring: Air

·         Damper: RL2 Cartridge Damper w/ Mid Valve

·         Adjustments: Remote Lockout, Rebound, Air

·         Steerer: 1 1/8, Tapered

·         Axle: LockX 100*15mm, 9mm

·         Colors: Flat Black

·         Axle to Crown: 479mm @ 100mm

·         Offset: 41mm

·         Max Rotor Size: 180mm

2)      RockShox Reba RL Solo Air 26" fra Tyskland. Pris: ~4500 kr. "little riders, with big dreams. Until now, a premium fork was tough to find for smaller riders. Welcome Reba 26. A specifically tuned off-road option for lighter riders and ready to rip."

  • Wheel Size: 26"
  • Spring: Solo Air
  • Damping: RL
  • Adjustments: External Rebound
  • Steerer: Tapered 1.5" to 1 1/8"
  • Steerer Length: 262mm
  • Upper Tubes: 32mm
  • Disc Brake Mount: Post Mount (PM6 - Direct Mount 160mm)
  • Maximum Rotor Size: 220mm
  • Drop Out: 15x100mm Maxle Stealth
  • Max Tire Diamter: 691mm
  • Max Tire Width: 63mm
  • Axle To Crown: 480mm (100mm), 500mm (120mm)
  • Offset: 40mm
  • Crown Outer Diameter: 53mm
  • Weight: 1585g (manufacturer information)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du får en bedre demper med Velvet, da jeg TROR at den har skikkelig shimstack etc. Det er dritenkelt å bytte vandring på den også. "Bare å" dytte ut en pinne og flytte en støtteskive. 

Reba funker også, med god tilgang på deler. Har en reba til mini, og den fungerer greit. Utfordringen er at barn er lette og det kan være nødvendig å tune både kompresjon og retur lettere enn standard. Da er det fint med en shimstack 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (4 timer siden):

Jeg tror du får en bedre demper med Velvet, da jeg TROR at den har skikkelig shimstack etc. Det er dritenkelt å bytte vandring på den også. "Bare å" dytte ut en pinne og flytte en støtteskive. 

Reba funker også, med god tilgang på deler. Har en reba til mini, og den fungerer greit. Utfordringen er at barn er lette og det kan være nødvendig å tune både kompresjon og retur lettere enn standard. Da er det fint med en shimstack 

Da noterer jeg en stemme til Velvet. Lommeboka takker og bukker. 

Jeg kan jo høre med verkstedet til VPG om de tror at det er no å gå på mht shimming. De mente vel at den var egnet for juniorer slik den er, men dersom det er noe å gå på så er jo det interessant. Den første tiden blir jo fronten litt høy for minstemann og det kan vel også være en grunn til å gjøre den enda lettere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (På 5.10.2023 den 21.30):

Da ar jeg målt litt Q-faktor på de alikrankene jeg har:

Den lette 140mm kranken har en Q faktor på 152mm, innvendig inn mot kjedestagene så er det 126mm klaring, så greit å evt sjekke at kjedestagene ikke er breiere enn det. 24mm aksling er ca 98mm lang. 

Til sammenligning så er Q faktoren på endurokranken min i 160mm på 176mm. 

Jeg er litt usikker på hvordan man skal måle hva som passer, men har jeg forøkt å måle avstand mellom stagene ca 150 mm ut fra sentrum av kranken. Det ble ca. 134 mm. Forsto jeg det riktig at den du har er 126 mm mellom armene? 

Jeg går nok for 140 mm krank, men det er ikke store forkjellen 10 mm nærmere kranken. 

20231018_195420.jpg

Endret av erikskon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...