Gå til innhold

Hjertefrekvens faller under trening.


Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til et rart fenomen når jeg trener. 

La oss si jeg holder en jevn last. Med jevne mellomrom faller hjertefrekvensen plutselig med rundt 10-15bpm for så å vende tilbake til gammel verdi etter 45-60 sekunder. Det virker ikke som om treningsintensiteten har noe å si for om dette skjer eller ikke.

Har opplevd dette både med Fitbit, Polar og Garmin utstyr, så jeg tror ikke det er noe med måleutstyret. Det har vært slik så lenge jeg har hatt pulsmåler, dvs over 15 år nå. Det nye er at jeg nå har flotte grafer å se på!

Noen som kan kaste lys over hva som skjer her?Hjertefrekvens.png.eec82eed02b28eb7b5371143e70f5c17.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til noe lignende med pulsmåler på bryststropp ved at måleren mister kontakt med brystet hvis jeg kroker ryggen på sykkelen. Kan være verdt å tenke over under neste økt for å se om det kan være tilfellet for deg og.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være feil på målingen. Men ellers så er det ikke veldig uvanlig med noe uregelmessig hjerterytme. Har dette selv. Om du ikke har noe ubehag eller smerter fra dette så ville jeg ikke vært bekymret. Men du kan jo nevne det ved neste besøk hos fastlegen. Kan være at han/hun vil ta et EKG for å sjekke. Men for en ordentlig sjekk må en ta et belastnings-EKG eller måling over tid, gjerne et døgn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (1 time siden):

Jeg har lagt merke til noe lignende med pulsmåler på bryststropp ved at måleren mister kontakt med brystet hvis jeg kroker ryggen på sykkelen. Kan være verdt å tenke over under neste økt for å se om det kan være tilfellet for deg og.

Skal være oppmerksom på det neste gang! Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altitude skrev (1 time siden):

Men for en ordentlig sjekk må en ta et belastnings-EKG eller måling over tid, gjerne et døgn. 

Til dette kan for eksempel ECG247 brukes, enten gjennom lege eller på eget initiativ. Ved sistnevnte kan man betale for å få målingene sine tolket av en spesialist. Jeg tok en slik for noen år siden på bakgrunn av egne pulsmålinger. Da hadde jeg også tatt vanlig EKG og stress-EKG hos hhv. fastlege og kardiolog som var helt normale. Langtidsmålingen var også normal, men var for min del mer betryggende fordi jeg målte kontinuerlig i en uke.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inge skrev (På 22.1.2024 den 15.31):

Bøyer du deg ned for å plukke opp en flaske elns? Har observert at pulsen min kan svinge avhengig av hvor oppreist jeg sitter på sykkelen.

Dette. Ganske vanlig - tyngre for hjertet å pumpe blod vertikalt enn horisontalt. Merker det godt under styrketrening også. Når jeg sitter på rulla kan pulsen lett synke/stige 10-15 slag kun pga om jeg sitter fremoverlent og holder på styret eller sitter rett opp uten å holde styret. Kadens påvirker pulsen også, men ikke like mye, hvis man kjører ERG-mode

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...