Gå til innhold

Runners high?


Anbefalte innlegg

Runners high er fantastisk. Det er noe helt spesielt å føle at man flyter bortover veien for hvert steg. En flott mestringsfølelse også.

Selv om det føles nydelig å løpe langt, husk å øk gradvis selv om du føler kroppen skriker(eller klarer) etter lengre økter. Det er egentlig bare en positiv følelse å føle at en har litt å gå på. Standardregel er å øke distansen med 10-15%  ukentlig. Dette for å unngå belastningsskader. Det er ikke en absolutt regel, spesielt ikke når du kombinerer gå/løpe og regelen kan fin tøyes litt. Virker som du gjør mye korrekt og er klar for når vårsolen smyger frem og løpesesongen starter for fullt utendørs!

Knall at kompresjonstrøye fungerte! Godt tips til andre også, siden du er neppe den eneste som hadde den utfordringen.

Imponerende  @Raskall!

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raskall skrev (På 26.1.2024 den 15.07):

De som har fulgt meg på det gamle forumet vet om min historie. Han fyren ved pepperkakebakerbordet på bildet var i ferd med å bli invalidisert av overvekt. Det kom til et punkt noen år etter dette bildet hvor legen begynte å snakke om rullestol. Jeg var begrenset til å bevege meg maks 100 meter før jeg måtte ha pause pga både kondis og smerter. Jeg nektet å høre på ham, spiste av meg 50 kilo vha lavkarbo og begynte å sykle. Det å kunne løpe var en drøm jeg hadde kastet på havet for mange år siden. 

Vekta er mer enn halvert nå kontra dette bildet og under hundelufting i fjor vår begynte jeg sånn smått å løpe 100 meter av gangen, til rungende applaus fra fleskepuppene. Sikkert noen som husker tråden "Applaus når jeg løper" fra det gamle forumet. 

Jeg er litt sen på avtrekkeren og etter å ha anskaffet kompresjonstrøye i fjor vår har jeg nå endelig funnet veien til tredemølla på mitt lokale treningssenter. Jeg er en klisje som hev meg på et januartilbud fra Evo fitness (49 kroner for trening ut mars). Nyttårsforsett de luxe. Jeg begynte sånn smått første økt den 1. januar med 20 minutter rask gange på mølla før jeg begynte å pumpe litt jern. Den andre økta noen dager senere ble 5 av de 20 minuttene med gange byttet ut med løping. Det gikk overraskende lett og var faktisk gøy. Jeg trodde aldri jeg skulle kose meg på en tredemølle. Gradvis har jeg økt andelen løping og varigheten på mølle-øktene. I dag bestemte jeg meg for å ta en time på mølla. Utopi, tenkte jeg. "Jeg kommer til å kjede livet av meg". Men tida gikk raskt, jeg storkoste meg og godt over halvparten av økta var løping hvorav de siste 2 minutte var "all in" med hastighet 12 på mølla. Jeg følte faktisk jeg kunne ha fortsatt enda en time på mølla i dag. 

Jeg tror rett og slett at jeg i dag har opplevd en "runners high". Jeg hadde mer energi etter økta, hadde ingen smerter og en kraftig følelse av eufori som fremdeles sitter i kroppen. 

Denne følelsen ønsker jeg å ha ofte. Har ikke hatt det sånn siden jeg begynte å sykle etter ha å spist vekk de 50 ovennevnte kiloene. Dette er rett og slett herlig og nå gleder jeg meg til hålkeføret er borte og jeg kan begynne å jage denne følelsen på sykkelen igjen. 

I dag er jeg rett og slett stolt av meg selv.

cbf5f54f-cf4f-4ef8-943e-5c7641c80ad3.jpeg

Enormt beundringsverdig, og forbilledlig! Gratulerer, du er utrolig tøff 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

En liten oppdatering.

Løpinga gir meg så mye smerter i føttene at jeg knapt klarer å gå i de påfølgende dagene. Føttene er nok så skadet av overvekten at løping nok bare blir noe jeg gjør til toget eller bussen heretter.

Jeg har lært meg å kjenne forskjell på grønne og røde smerter og disse smertene er blodrøde. 

Men nå er slicks satt på grusraceren og jeg skal nok få beveget på kroppen likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt det som endelig/fasit at du ikke kan løpe fordi føttene dine er skadet pga. tidligere overvekt.

Fot/bensmerter er ganske vanlig hos løpere, spesielt i begynnelsen. Mange går i dårlige sko i det daglige, kanskje har de da en svak betennelse/irritasjon fra før i beina. Løping kan forsterke eller fremheve dette. Er man plattfot og kanskje brukt støttende såler, har en gjerne litt svak musklatur under foten, noe som igjen kan bli lett overbelastet. Mange har generelt litt svak leggmusklatur. Beinhinnebetennelse er en av de hyppigste skadene hos nye løpere. Knær er gjerne heller ikke vant til ledd-belastningen, ei heller hofter og rygg.

Det er med andre ord veldig mange grunner til at man får vondt i beina, men de som er nevnt i avsnittet over er gjerne grunnen til at det anbefales å øke løpevolum gradvis over lengre tid. Mange når et punkt hvor viljen og løpefølelsen er sterke enn det ledd og muskler takler av økt belastning. For å minimere disse problemene, samt la musklaturen styrke seg uten at det går rett fra overbelastning til betennelse. Mao. unngå å bli en som går i Too Much, Too Soon-fellen. Du er både viljesterk, motivert og har et godt treningsgrunnlag - alt dette har du bevist gang på gang - så det er ikke overraskende at du fort faller i kategorien som øker belastningen litt for mye når du kjenner at du mestrer det å løpe og at du har evne til å løpe mye lengre enn du tidligere hadde trodd.

Senk løpevolumet, kanskje øk krevende gå-volum. Gå mer i bakker, i skogen på sti eller andre steder hvor du kan få endel fint volum. Helst unngå asfalt, ikke fordi det er farlig, men det er mer belastende på ledd enn mykt underlag. Hvis du har veldig vondt under føttene etter løping ville jeg snakket med lege, men helst en fysioterapaut. Det finnes litt øvelser for fotsålen, som jeg som f.eks. er plattfot har fått anbefalt. Andre øvelser for å minke vondter(som kanskje er svakheter) finnes og. En fysioterapaut kan gi en bedre vurdering om løping/jogging er en aktivitet som gagner deg i lengden eller ikke. Romaskin kan være et alternativt til løping. Trener mer av kroppen, og det er kanskje noe av den hardeste treningen jeg vet om når man har riktig teknikk og man "pusher på". Det gir solide pulskurver.

Treningssmerter kan også relateres til styrketrening. Vi har en tråd på forumet hvor brukere starter med styrketrening, og blir så støl at det er smertefult. Bruker ønsker da symptombehandling gjennom en krem, som egentlig bare fungerer som en distraksjon. Man kan liksågodt sitte å klype seg selv i innsiden av låret. Stølhet etter styrketrening gir bare et raskere og mer hemmende signal om at man kanskje pushet musklene litt for hardt. De fleste som har trent styrke har kjent på den følelsen. Det er en magisk linje mellom å pushe seg så hardt at man "bare" sliter med å gå ned/opp trappen på treningssenteret etter tung knebøy/markløft/RDL og enda være funksjonell dagen etterpå, kontra det å være helt immobil dagen etterpå. I starten er denne linjen altfor lett å krysse. Et godt tips er ofte at nybegynnere i styrketrening skal fokusere på teknikk første 1-2 månedene, og holde seg langt unna failure, dvs. når de ikke klarer en repitisjon til.

Jeg opplever selv smerter under føttene når jeg løper. Løper hovedsakelig i Altra Torin sko; bred tåboks, passe myke. Lite smerter med de. Løper endel på forfot, uten at jeg har noen formening om det er bedre eller dårligere enn annet. Liker også å løpe med Asics Kayano når jeg skal løpe litt lengre enn vanlig. Det nye paret jeg kjøpte ifjor gir meg smerter under foten. Kanskje er det sålefasongen eller endret tåboksbredde. De eldre Kayanoene jeg har merker jeg ingenting på, det negative der er at dempingen ikke er spesielt effektivt lenge siden jeg har løpt mye i de. Kan kjenne samme smerte, men kraftigere, når jeg starter med piggsko (VJ Sarva Icehero) om vinteren. Der kan det også være endret skofasong, men det er også at litt harde sko ikke er så godt å løpe med, samt at pigger øker belastningen. Har lært meg at litt tykkere sokk hjelper på, samt ikke knyte skoen altfor hardt da det øker presset på foten min. Dagen etter første piggskoøkt er uansett ganskje vond. Skoen er veldig god å løpe i, den er bare annerledes for min breie fot.

Har du gode løpesko, som er beregnet for dine ben? Det er ofte gratis "fotanalyse" når en tester løpesko hos f.eks. Løplabbet. Da ser de på fotbuen og hvordan løpestilen er.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror som Andreas sier at du nok fort kan ha gått i ivrig-fella. Har selv endt med så vondt i foten at krykker var eneste alternativ i flere dager etter en løpetur langt over det jeg egentlig hadde bein til.

Gode sko, rolig start og litt styrketrening underveis, så er det nok godt mulig du også kan fortsette å være en del av oss som setter pris på å løpe også. Håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...