Gå til innhold

Har gått meg vill i sykkeljungelen


Anbefalte innlegg

Etter en liten kneskade og påfølgende innkjøp av rulle for å ha et alternativ til løping har jeg nå fått lyst til å også sykle ute når snøen kanskje en gang smelter.

På rullen har jeg hatt en gammel BMC Streetfire fra 2008, og det er tydelig at denne, i hvert fall uten en omstendelig service, ikke egner seg for å bli med ut av huset.

Jeg ser meg derfor omkring etter en ny sykkel, gjerne med en littegranne mer komfortabel geometri enn min gamle racer.

Jeg har ingen konkrete planer om å sykle på annet enn asfalt (og parkett), men det er kanskje greit å ikke lukke døren helt for litt grus, så litt raust med klaring for dekk er å foretrekke (tror jeg).  Elektroniske gir virker dyrt, men også veldig forlokkende for meg som har en gammel sykkel som knapt har brukenes gir igjen.

Prøvde egentlig å tenke meg et budsjett rund 20, men det ryker vel fort 30 (og litt til) her ser jeg.

Akkurat nå ser listen min slik ut (i ingen spesiell rekkefølge):
- Orbea Orca M30 (eller M30I)
- Wilier Garda
- BMC Roadmachine
- Fara F/All Road
- Cannondale Synapse
- Canyon Endurace
- Merida Scultura Endurance 6000

Orbea virker som en relativt god deal for tiden, og klatreegenskapene kommer nok godt med her i Bergen. Men er den for aggressiv i geometrien? 

BMC og Fara virker ganske like, men begge litt dyrere enn jeg skulle ønske. Canyon har så mange varianter, og muligens litt kjedelig å ikke ha noen butikk å gå til om det skulle være noe. Merida har litt kjipe farger og logoen er ikke den peneste, men virker jo ellers solid.  Cannondale sitt SmartSense system er sikkert fint, men er det like fint om fem år?

Er det noen av disse dere tenker burde vekk fra listen? Noen som peker seg ut som spesielt gode kandidater? Er det noen flere som burde vært på listen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp sykkel hos din lokale forhandler, så har du fått deg ett greit kundeforhold når du trenger service. Regner med at det korter ned listen din.
Sittestilling kan du tilpasse ved å bytte stem og styre.

For 30'  bør du få en bra sykkel og hvor feil kan du egentlig velge ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Lucky said:

Kjøp sykkel hos din lokale forhandler, så har du fått deg ett greit kundeforhold når du trenger service. Regner med at det korter ned listen din.
Sittestilling kan du tilpasse ved å bytte stem og styre.

For 30'  bør du få en bra sykkel og hvor feil kan du egentlig velge ?

Det korter vel ned listen til kun Cannondale egentlig, og betyr 11-delt Shimano 105 for nesten samme pris som en 12-delt Di2 fra Orbea. 

Orca blir jo på ingen måte markedsført som noen grussykkel, men er det noen grunn til at man ikke kunne brukt den til litt blandevei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke egentlig svar på spørsmålet/saken, men jeg bor i Bergen, har aldri kjøpt sykkel av LBS, men har et veldig godt kundeforhold (service, deler) til både Sykkelbutikken og BOA sykler/Trek. Per dags dato har jeg sykler fra Canyon, Orbea og Merida. 

Dumt å ikke kjøpe en god sykkel bare fordi den ikke selges av dine lokale sykkelforhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Dark Side skrev (8 minutter siden):

Ikke egentlig svar på spørsmålet/saken, men jeg bor i Bergen, har aldri kjøpt sykkel av LBS, men har et veldig godt kundeforhold (service, deler) til både Sykkelbutikken og BOA sykler/Trek. Per dags dato har jeg sykler fra Canyon, Orbea og Merida. 

Dumt å ikke kjøpe en god sykkel bare fordi den ikke selges av dine lokale sykkelforhandler.

Tenker også at ett minimumskrav til en sykkelbutikk er at de yter god service til alle uannsett merke eller hvor sykkelen er kjøpt.
Jeg syns også at det burde være selvsagt at de kan både SRAM og Campagnolo, dermed ender jeg opp med å fikse ting selv 🙂

Enig med "The dark Side" ville ikke begrenset meg til hva LBS selger.

Når det gjelder mekanisk kontra elektronisk gir, ville jeg valgt mekanisk. Få det satt opp/eller sett det opp riktig selv så fungerer det perfekt uten behov for justering på lang tid. Juster inn etter boken (youtube), så en tur og to med fin tuning for å få det perfekt. Done 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte noen sykler av Sykkelsenteret  i sin tid , men reklamasjon var mye vanskeligere der enn pr mail med Canyon.  Men jeg ville nå gitt Sykkelbutikken en sjanse, det er særdeles høyt service nivå der etter min mening.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Det ser ut som det da kanskje blir en Orbea M30 og mekaniske gir, så kan heller innsparingen der gå til et par hjul etterhvert – spesielt om jeg skal prøve å sykle litt grus med den.

Når jeg sammenligner på Bike Insight, ser det ut som Orcaen er både litt kortere og lavere, og nesten er mer sammenlignbar med Streetfire i en størrelse ned. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Parapara said:

Orca blir jo på ingen måte markedsført som noen grussykkel, men er det noen grunn til at man ikke kunne brukt den til litt blandevei?

Burde gå helt fint, i alle fall med litt bredere dekk med litt mønster. Jeg syklet noen blandeveisturer i Oslomarka på 25mm landeveisdekk i fjor og hadde ingen store problemer, men litt grovere dekk er å anbefale, fort gjort å begynne å spinne i de bratteste motbakkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parapara skrev (8 timer siden):

Takk for tips!

Det ser ut som det da kanskje blir en Orbea M30 og mekaniske gir, så kan heller innsparingen der gå til et par hjul etterhvert – spesielt om jeg skal prøve å sykle litt grus med den.

 

Kjøpte en Orca i fjor sen høst som står og venter på våren. Har utstyrt den med DTSwiss GR1600 hjul og 32mm dekk og regner med at blandevei skal være helt problemfritt. Det er og plass til å klemme inn enda litt større dekk om man ønsker men jeg falt ned på at 32mm var den ideelle "sweetspot" dimensjonen fo rall round bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...