Gå til innhold

Spinningsykkel og kulde?


Netrom

Anbefalte innlegg

Hei,

Samboeren min har, litt impulsivt, kjøpt en spinningsykkel til hjemmebruk. VI har ikke noe egnet sted å ha den innendørs, så tanken er at den skal stå i garasjen - året rundt. (Hun kommer neppe til å bruke den når det er -20, men å trene i noen minusgrader går greit.)

Men i bruksanvisningen står det: "Apparatet må ikke brukes eller oppbevares utendørs, eller i rom med unormalt høy luftfuktighet. Det er ikke anbefalt å bruke apparatet i garasje, carport eller på overbygget terrasse. [...] Produktet er ment å stå plassert i rom med normal romtemperatur (over 16 grader). Apparatet skal oppbevares tørt og frostfritt".

Dette passer dårlig med vår garasje, som er uisolert. Der blir det omtrent like kaldt som ute. Spørsmålet er da: Er disse forbeholdene og begrensningene i bruksanvisningen reelle, eller er det mer sånn overforsiktighet som man ofte ser i bruksanvisninger? Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfuktigheten vil kunne forårsake korrosjon og evn ødelegge elektronikk, så er det enkelte komponenter som gummi, reimer etc som ikke er særlig glad i kulde.

Som ellers i livet, les bruksanvisningen og følg den

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg leste om en annen som hadde en spinningsykkel i en garasje med frost, og at det gikk greit med hans sykkel. Men kommer gjerne an på kvaliteten. Uansett er det jo ikke så mye å tape på om det er en pakning som ikke tåler det. Da kan en jo bare skifte den uten for stor kostnad. En spinningsykkel er jo en veldig enkel ting, med et svært svinghjul på et kulelager og en brems. Begrenset hvor mye som kan gå gale, mener jeg.

Om en er redd for overflaterust (hvis spinningsykkelen er umalt...?) så kan en jo bare vokse den, evt smøre litt WD-40 / 5-56 på den. 

Kanskje du skal isolere garasjen litt, så det blir mer komfortabelt å bruke den i - 5 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (11 timer siden):

Definitivt ikke anbefalt. Blir ofte store temperatursvingninger i en garasje, noe som igjen kan føre til korrosjon og ødelagt elektronikk som @Lucky også nevner.

Hva slags elektronikk er det dere snakker om? Er det bare min spinningsykkel som er så gammel at den ikke har noe elektronikk? Trodde uansett at alle sykkelcomputere nå til dags tålte frost.

Vil nok og komme veldig an på garasjen. Dersom den f.eks. har jordgulv vil det nok være mye fuktighet, men om den har betonggulv oppå drenerende masser, og det aldri er bil i garasjen vil det nok være tørt og fint når det er 10 kuldegrader ute.

(Ikke det at jeg bruker den etter at jeg fikk meg Zwift og smartrulle 😄)

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt! Litt sprikende meninger, ser jeg. Det er kanskje riktigere å si uthus enn garasje -- det er et større bygg som også brukes til oppbevaring av andre ting (som f.eks. vanlige sykler). Betonggulv. Ikke spesielt fuktig. Men å isolere er nok ikke aktuelt, det er en altfor stor jobb. Det vil heller ikke hjelpe å sette en liten varmeovn inn der; det vil ha omtrent samme effekt som å sette den ute i hagen. 🙂 Det er for øvrig denne sykkelen: https://www.treningspartner.no/abilica-winracer-spinningsykkel/374082 Ikke så fryktelig mye elektronikk, men den har jo et display, som vel må være koblet til en eller annen slags sensor på hjulet. Om denne sensoren er elektronisk eller mekanisk aner jeg ikke. Displayet kan man alltids løsne og ta med inn i varmen, men eventuell annen elektronikk er det ikke tilgang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært spesielt bekymret for selve spinningsykkelen. Usikker på displayet, og mistenker at det å ta det inn og ut kansje kan trigge kondens. Men er displayyet egentlig så viktig? Motstandsjusteringen er jo manuell så displayet brukes vel mest for "virtuell" distanse.  Om det takker for seg så er jo sykkelen etter min mening fortsatt 98% funksjonell. 

Det som er viktig er å passe på at det er nok ventilasjon/utlufting fra uthuset. Hvis det trenes hardt og pustes ut mye damp så vil/kan en del av denne fuktigheten kondensere på de kalde overflatene, som kan/vil gi mugg og fuktskader. Iom at man trener hardt vil man samtidig øke temperaturen slik at lufta tar opp en del av fuktigheten. Når man er ferdig å trene og går inn i huset igjen vil lufta kjøles ned og all denne fuktigheten vil kondensere på de kalde overflatene. Mye kan nok løses med å la døra stå på gløtt underveis, og fullt åpen 5-10 minutter etter avsluttet økt. 

Endret av Stefan77
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Netrom skrev (34 minutter siden):

Takk for svar så langt! Litt sprikende meninger, ser jeg. Det er kanskje riktigere å si uthus enn garasje -- det er et større bygg som også brukes til oppbevaring av andre ting (som f.eks. vanlige sykler). Betonggulv. Ikke spesielt fuktig. Men å isolere er nok ikke aktuelt, det er en altfor stor jobb. Det vil heller ikke hjelpe å sette en liten varmeovn inn der; det vil ha omtrent samme effekt som å sette den ute i hagen. 🙂 Det er for øvrig denne sykkelen: https://www.treningspartner.no/abilica-winracer-spinningsykkel/374082 Ikke så fryktelig mye elektronikk, men den har jo et display, som vel må være koblet til en eller annen slags sensor på hjulet. Om denne sensoren er elektronisk eller mekanisk aner jeg ikke. Displayet kan man alltids løsne og ta med inn i varmen, men eventuell annen elektronikk er det ikke tilgang til.

Dersom du er usikker om du tør kan du jo kontakte Abilica og høre hva de mener er det verste som kan skje om du har den i uthuset.  Kontakt oss • Abilica Norwegian Gjerne sende inn bilder og vær-info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en mulighet, men det spørs vel om de vil svare noe annet enn det de allerede har skrevet i bruksanvisningen. De vil jo sikkert ta alle mulige forbehold for å sikre seg. Så først og fremst var jeg interessert i å høre om noen har erfaring med lignende situasjoner.

Ventilasjon i uthuset/garasjen er nok ikke noe stort problem - det er snakk om ca. 45 kvm. og nesten 4 meter under taket på det høyeste, og med garasjedøra åpen blir det god utlufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for info og som et anekdotisk bevis: Jeg har hatt sykkelrulla (Wahoo Kickr), TV og Google TV stående i uisolert garasje i mange år uten noen form for problemer. Om det er spesielt gunstig? Sikkert ikke. Kobler alltid fra strømmen når utstyret ikke brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (4 timer siden):

Hva slags elektronikk er det dere snakker om? Er det bare min spinningsykkel som er så gammel at den ikke har noe elektronikk? Trodde uansett at alle sykkelcomputere nå til dags tålte frost.

Vil nok og komme veldig an på garasjen. Dersom den f.eks. har jordgulv vil det nok være mye fuktighet, men om den har betonggulv oppå drenerende masser, og det aldri er bil i garasjen vil det nok være tørt og fint når det er 10 kuldegrader ute.

(Ikke det at jeg bruker den etter at jeg fikk meg Zwift og smartrulle 😄)

Holder at den har en enkel computer/skjerm i front. Disse er ikke bygget for å tåle fukt på samme måte som en vanlig sykkelcomputer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...