Gå til innhold

Lommekamera


Gubben

Anbefalte innlegg

Jeg er en habil amatørfotograf som er på jakt etter ett godt kamera som ikke er større enn at jeg kan putte det i baklomma i sykkeltrøya. Kameraet jeg har i dag har for klare begrensninger, spesielt mhp zoom.

Nytt kamera må ha minst 8x zoom,
være vanntett eller tåle en skikkelig regnskur ihvertfall,
kunne ta bilder av motiv i farta fx syklister, fugler, idrettsutøvere
fjernkontroll via mobilen er vel std på alle kameraer nå ?
kvalitet på filming er underordnet
helst ikke utbyttbar optikk
hva mer skal man se etter ?
prisen bør ikke passere 10' med for god margin

noen som har gode råd om kameraer som er fine å ha med på tur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen kompaktkamera mye 8x zoom som er vanntett.

Sett bort fra det kriteriumet ville jeg sett på Panasonic Lumix DC-TZ200.

https://www.power.no/mobil-og-foto/kamera/digitalkamera/panasonic-lumix-dc-tz200degk-kamera-svart/p-1844174/

Et rimeligere og svært godt alternativ er DC-TZ95.

https://www.power.no/mobil-og-foto/kamera/digitalkamera/panasonic-dc-tz95deg-k-sort-digitalkamera/p-1844173/

Og så klart Sony sine kompaktkamera. RX 100 VII koster, men byr på døren kvalitet. 

https://www.power.no/mobil-og-foto/kamera/digitalkamera/sony-rx100-vii-kompaktkamera/p-1472447/

 

Et rimeligere Sony kamera med god zoom er HX99.

https://www.power.no/mobil-og-foto/kamera/digitalkamera/sony-hx99-kompakt-kamera-svart/p-1472448/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympus TG-6, har bildevinkel tilsvarende 25-100mm, altså Ike 8x zoom. Tar bilder i raw, er vanntett og koster under halve budsjettet ditt.

Zomm kan utvides 2x, digitalt, men det ønsker du neppe å bruke.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (20 minutter siden):

Olympus TG-6, har bildevinkel tilsvarende 25-100mm, altså Ike 8x zoom. Tar bilder i raw, er vanntett og koster under halve budsjettet ditt.