Gå til innhold

Lommekamera


Gubben

Anbefalte innlegg

Jeg er en habil amatørfotograf som er på jakt etter ett godt kamera som ikke er større enn at jeg kan putte det i baklomma i sykkeltrøya. Kameraet jeg har i dag har for klare begrensninger, spesielt mhp zoom.

Nytt kamera må ha minst 8x zoom,
være vanntett eller tåle en skikkelig regnskur ihvertfall,
kunne ta bilder av motiv i farta fx syklister, fugler, idrettsutøvere
fjernkontroll via mobilen er vel std på alle kameraer nå ?
kvalitet på filming er underordnet
helst ikke utbyttbar optikk
hva mer skal man se etter ?
prisen bør ikke passere 10' med for god margin

noen som har gode råd om kameraer som er fine å ha med på tur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen kompaktkamera mye 8x zoom som er vanntett.

Sett bort fra det kriteriumet ville jeg sett på Panasonic Lumix DC-TZ200.

https://www.power.no/mobil-og-foto/kamera/digitalkamera/panasonic-lumix-dc-tz200degk-kamera-svart/p-1844174/

Et rimeligere og svært godt alternativ er DC-TZ95.

https://www.power.no/mobil-og-foto/kamera/digitalkamera/panasonic-dc-tz95deg-k-sort-digitalkamera/p-1844173/

Og så klart Sony sine kompaktkamera. RX 100 VII koster, men byr på døren kvalitet. 

https://www.power.no/mobil-og-foto/kamera/digitalkamera/sony-rx100-vii-kompaktkamera/p-1472447/

 

Et rimeligere Sony kamera med god zoom er HX99.

https://www.power.no/mobil-og-foto/kamera/digitalkamera/sony-hx99-kompakt-kamera-svart/p-1472448/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olympus TG-6, har bildevinkel tilsvarende 25-100mm, altså Ike 8x zoom. Tar bilder i raw, er vanntett og koster under halve budsjettet ditt.

Zomm kan utvides 2x, digitalt, men det ønsker du neppe å bruke.

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (20 minutter siden):

Olympus TG-6, har bildevinkel tilsvarende 25-100mm, altså Ike 8x zoom. Tar bilder i raw, er vanntett og koster under halve budsjettet ditt.

Zomm kan utvides 2x, digitalt, men det ønsker du neppe å bruke.

Jeg ville også uten tvil valgt dette, men utelukket det pga ønsket om zoom... Men dette er et fantastisk kamera!

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

janbanan skrev (17 timer siden):

Olympus TG-6, har bildevinkel tilsvarende 25-100mm, altså Ike 8x zoom. Tar bilder i raw, er vanntett og koster under halve budsjettet ditt.

Zomm kan utvides 2x, digitalt, men det ønsker du neppe å bruke.

Jeg har et gammelt Sony RX-100 IV. Det jeg synes er fint med det er at jeg kan stille lukkeråpning når jeg filmer. Da kan jeg sette kameraet på en gorillapod og enkelt plukke ut enkeltbilder fra filmen og få det perfekte action-bildet uten noe som helst styr via PC etterpå.  Med 4K filming blir det fine enkeltbilder.

Nå er som sagt kameraet gammelt, og det begynner å bli preget at tiden etter mye bruk, noen som vet om dette Olympus-kameraet har tilsvarende mulighet? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Rumpeldunk skrev (18 timer siden):

Hvordan er dagens lommekameraer mot de heftigste mobilene i bilde/video-kvalitet?

På mobil har en ikke alle manuelle innstillinger selvfølgelig, men har inntrykk av at AI har kommet langt, men har ikke nok kunnskap….

Telefonen er jo stort sett med😀

PRO-funksjonen til Samsung gir flere valg, spesielt om en mestrer mulighetene.

Har selv tilgang på Sony RX100VI. Flott kamera, men ikke noe jeg gidder drasse med meg overalt. Har også Sony kamera med godt objektiv, det er kun med på enkelte langturer hvor jeg skal ta stjernebilder. Hadde lyst til å oppgradere til et av de bedre Sony a7-kameraene, men innså at det ville bli veldig dyrt og mest sannsynlig sjeldent med på tur.

Kommer til å kjøpe siste Iphone Pro eller Samsung Ultra når dagens mobil går dukken. Dyrt, men det er alltid med. De tar gode nok bilder. Jeg mister muligheten til å å ta nærbilder av hauk/ørn i Nordmarka, ekstraordinære (natur/landskap) bilder eller bilder til stor print, men vekt/volum-straffen er for høy for meg. Flere av youtuberne jeg følger har både RX100 og en av de nevnte mobilene, de filmer ofte bare med mobilen.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (14 minutter siden):

PRO-funksjonen til Samsung gir flere valg, spesielt om en mestrer mulighetene.

Har selv tilgang på Sony RX100VI. Flott kamera, men ikke noe jeg gidder drasse med meg overalt. Har også Sony kamera med godt objektiv, det er kun med på enkelte langturer hvor jeg skal ta stjernebilder. Hadde lyst til å oppgradere til et av de bedre Sony a7-kameraene, men innså at det ville bli veldig dyrt og mest sannsynlig sjeldent med på tur.

Kommer til å kjøpe siste Iphone Pro eller Samsung Ultra når dagens mobil går dukken. Dyrt, men det er alltid med. De tar gode nok bilder. Jeg mister muligheten til å å ta nærbilder av hauk/ørn i Nordmarka, ekstraordinære (natur/landskap) bilder eller bilder til stor print, men vekt/volum-straffen er for høy for meg. Flere av youtuberne jeg følger har både RX100 og en av de nevnte mobilene, de filmer ofte bare med mobilen.

Støtter denne.

Bruker mye "burst mode" og "live photo" på iPhone og plukker ut det beste bildet når jeg skal ta bilde av ting i bevegelse. Funker veldig bra 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...