Gå til innhold

Internasjonal betaling og finn.no


Anbefalte innlegg

Kort fortalt er det noen fra Baltikum som vil kjøpe sykkel. Personen har nettopp flyttet hit, og har ikke konto. Hen vil overføre pengene ved hjelp av internasjonal overføring, antar vi snakker om Iban. Er dette noe jeg bør holde meg langt unna?

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyttet hit og er i jobb? Lønnskonto? Ville ikke godta å sende eller overlate sykkelen før penger er på din egen konto. Skjermdump eller annen "dokumentasjon" med Iban eller annet ville ikke jeg ha godtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PayPal funker til dette.

Kjøpte ei ramme av ei engelsk jente som studerte i Norge og bare hadde engelske kreditkort og konto i England.

Såvidt jeg har forstått så har PayPal noen ordninger som sikrer deg mot svindel og, men anbefaler at du leser deg litt opp og ikke tar mine ord for god fisk.

Ellers er jeg enig med de andre, her er det greit å være forsiktig.

AG

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjenestekjøp via PayPal beskytter vel primært kjøper, mens venne/familieoverføring primært beskytter selger i den forstand at kjøper ikke uten videre kan heve kjøpet og få tilbakebetalt pengene. Dette er noe flere som selger internasjonalt på eBay gjerne har opplevd der man selger et produkt og kjøper svindler selger ved å heve kjøpet via PayPal selv om varen er motsatt. Omvendt kan kjøpere bli svindlet av selger om de bruker venneoverføring og derfor ikke har samme rettigheter hos PayPal selv om de ikke får varen. 

Ikke direkte relatert til tråden her, men greit å ha i bakhodet for PayPal beskytter ikke nødvendigvis begge parter i en transaksjon like godt.

  • Thanks 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk også på at dette kan være et hvitvaskingsopplegg eller svindel. Han setter over penger til deg, angrer kjøpet og ber deg sette pengene tilbake til en annen konto. 

Hvorfor skal en person i den beskrevne situasjonen være interessert i å kjøpe en sykkel in the first place? 

Kan være legit, men tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra sykkelsalget. Jeg ba kjøper om å betale gjennom norsk banker, dvs ikke internasjonal betaling. Etter det døde finn-samtalen, noe som kan være da kjøper ikke hadde noen som kunne hjelpe til med betaling, eller det ble for mye jobb med handelen, eller så var det noe muffens her. Uansett står sykkelen fremdeles usolgt, men den går nok etter hvert. 

Takk for hjelpen og innspill, @runermm, @Chalshus, @baroudeur, @Gullars og @san

Edit: skrivefeil

Endret av Staroh69
  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (På 17.7.2023 den 8.25):

Tenk også på at dette kan være et hvitvaskingsopplegg eller svindel. Han setter over penger til deg, angrer kjøpet og ber deg sette pengene tilbake til en annen konto. 

Hvorfor skal en person i den beskrevne situasjonen være interessert i å kjøpe en sykkel in the first place? 

Kan være legit, men tviler.

Enig. Leser jo om alle varianter av dette støtt og stadig. 

 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...