Gå til innhold

Sykkelsko med bred tå-boks?


Anbefalte innlegg

Noen som har tips om sykkelsko som har bred tå-boks/anatomisk korrekte som ikke koster en formue? Ønsker en nokså stiv karbonsåle i tillegg. 

Har blant annet sett på disse fra Fizik:

https://www.fizik.com/us_en/tempo-decos-carbon-wide.html

Bont har jo også noen brede modeller, men de er så forbanna stygge. 

Ellers er jo de nye RSL-skoa til Trek i en egen klasse utseendemessig, men sitter langt inne å punge ut 5000,- for sykkelsko.🥲

TrekRSLKnitRoadShoe-36036-A-Primary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har ganske bred lest og har funnet at NorthWave passer meg ganske så godt. 
Kanskje ikke verdens mest sexy merke, men de fås med jevne mellomrom til super pris på f eks Bikeshop. 
Hvis du tilfeldigvis bruker str 45 i sykkelsko, så har jeg et par prisgunstige NW Storm Carbon til salgs… bomkjøp, litt store for meg. 

Endret av Howard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ut mange sko, men ikke mange som faktisk har bred tå-boks. Mange av de som kaller seg "wide" har ikke bredere tå-boks, men mer volum i overdelen uten at bredden blir bredere, feks Shimano. Av de jeg har testet som faktiks har bredere tå-boks er Lake, Bont og Spesh Torch. Finnes sikkert mange andre, men disse kan jeg gå god for. Når man leser review på utenlandske tidskrifter så klipper og limer de de ut ifra produsentens bullshit reklame uten rot i virkeligheten.

 

Hadde noen Shimano RC903 i både normal og wide. I størrelse 46 målte begge sko 89,9 mm på sålen på det bredeste, mens selve materiale av skoen som dermed ikke har support var hhv 97mm på normal og 99 mm på den brede varianten. Dvs helt lik bredde på sålen,  mens kun to mm forskjell på den totale bredde. Sykkelmagasiner refererer selvfølgelig at de kommer i en bred variant som passer bredere føtter, mens realiteten er at de faktisk er tilpasset mer volum i høyden og ikke i bredden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (På 8.3.2024 den 14.45):

Jeg har ganske bred lest og har funnet at NorthWave passer meg ganske så godt. 
Kanskje ikke verdens mest sexy merke, men de fås med jevne mellomrom til super pris på f eks Bikeshop. 
Hvis du tilfeldigvis bruker str 45 i sykkelsko, så har jeg et par prisgunstige NW Storm Carbon til salgs… bomkjøp, litt store for meg. 

Snedig at du nevner NorthWave, for det er det jeg allerede har - og de er altfor smale for meg!😅

Hen9ng skrev (16 timer siden):

Quoc Mondo II er også ganske brede. Meget pene, meget stive og særs god komfort. Koster omtrent skjorta, men er også blant de som ser best ut tør jeg påstå. 

Takk for tips, de var veldig pene!

hrukin skrev (15 timer siden):

Har prøvd ut mange sko, men ikke mange som faktisk har bred tå-boks. Mange av de som kaller seg "wide" har ikke bredere tå-boks, men mer volum i overdelen uten at bredden blir bredere, feks Shimano. Av de jeg har testet som faktiks har bredere tå-boks er Lake, Bont og Spesh Torch. Finnes sikkert mange andre, men disse kan jeg gå god for. Når man leser review på utenlandske tidskrifter så klipper og limer de de ut ifra produsentens bullshit reklame uten rot i virkeligheten.

 

Hadde noen Shimano RC903 i både normal og wide. I størrelse 46 målte begge sko 89,9 mm på sålen på det bredeste, mens selve materiale av skoen som dermed ikke har support var hhv 97mm på normal og 99 mm på den brede varianten. Dvs helt lik bredde på sålen,  mens kun to mm forskjell på den totale bredde. Sykkelmagasiner refererer selvfølgelig at de kommer i en bred variant som passer bredere føtter, mens realiteten er at de faktisk er tilpasset mer volum i høyden og ikke i bredden.

Takk for at du bekreftet mine antagelser. Anatomisk korrekte sykkelsko á la barfotsko, virker å være sjelden vare. Specialized Torch ser jo også veldig bra ut, men så var det denne prisen da. 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (17 timer siden):

 Sykkelmagasiner refererer selvfølgelig at de kommer i en bred variant som passer bredere føtter, mens realiteten er at de faktisk er tilpasset mer volum i høyden og ikke i bredden.

Faktisk har Bikeradar, som er en av de verste "klipp-og-lim fra pressemelding"-sidene, en artikkel som går i detaljene på det du sier - de fleste lager bare "high volume" med mer lærmateriale, i stedet for å bruke penger på bredere støpeform til sålen.

Kan for øvrig nevne at Shimano byttet fra faktisk wide-såle til high volume i overgangen fra R300-serien til S-Phyre RC900-serien.

https://www.bikeradar.com/features/wide-shoes-why-you-need-them-and-which-brand-makes-the-best

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hrukin skrev (18 timer siden):

Har prøvd ut mange sko, men ikke mange som faktisk har bred tå-boks. Mange av de som kaller seg "wide" har ikke bredere tå-boks, men mer volum i overdelen uten at bredden blir bredere, feks Shimano. Av de jeg har testet som faktiks har bredere tå-boks er Lake, Bont og Spesh Torch. Finnes sikkert mange andre, men disse kan jeg gå god for. Når man leser review på utenlandske tidskrifter så klipper og limer de de ut ifra produsentens bullshit reklame uten rot i virkeligheten.

 

Hadde noen Shimano RC903 i både normal og wide. I størrelse 46 målte begge sko 89,9 mm på sålen på det bredeste, mens selve materiale av skoen som dermed ikke har support var hhv 97mm på normal og 99 mm på den brede varianten. Dvs helt lik bredde på sålen,  mens kun to mm forskjell på den totale bredde. Sykkelmagasiner refererer selvfølgelig at de kommer i en bred variant som passer bredere føtter, mens realiteten er at de faktisk er tilpasset mer volum i høyden og ikke i bredden.

DMT er mellom 100 og 104 mm i 46 avhengig av modell.

Alle modeller har oppgitt lengde og bredde i størrelsestabellen.

https://dmtcycling.com/collections/road

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte mine Specialized sko i 45.5 og de var omtrent samme bredde som de bredeste DMT modellene. Det ser ut til at mine sko er litt rundere/romsligere helt fremst i tåboksen dog. Vanskelig å sammenligne helt ut i fra et bilde, men DMT skal prøves neste gang. Specialized som jeg har, tror de kalles S-Works 8 Torch kommer også i en wide variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (20 timer siden):
Howard skrev (På 8.3.2024 den 14.45):

Jeg har ganske bred lest og har funnet at NorthWave passer meg ganske så godt. 
Kanskje ikke verdens mest sexy merke, men de fås med jevne mellomrom til super pris på f eks Bikeshop. 
Hvis du tilfeldigvis bruker str 45 i sykkelsko, så har jeg et par prisgunstige NW Storm Carbon til salgs… bomkjøp, litt store for meg. 

Ekspander  

Snedig at du nevner NorthWave, for det er det jeg allerede har - og de er altfor smale for meg

Snedig! 🙂

Jeg har NW Extreme GT 2 og de er perfekte for svømmeføttene mine… jeg har prøvd mye - men mange er for smale. NW-modellene jeg har prøvd, har stort sett vært breie nok…

Uansett - sko er jo det vanskeligste å kjøpe. Man kan grovsortere litt på bakgrunn av anbefalinger, men man vet jo aldri hva som funker før man har trøkt labben nedi skoa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Var på Intersport for å se på sko, men der var det skisesong fortsatt. Men fikk prøve Shimano sine RC5 og Giro Cadet. Begge i et nummer større enn hva jeg bruker til vanlig. Shimano sine er alt for smale for meg, Giroen satt veldig mye bedre på min fot. 

Uansett, det jeg skulle frem til var om det er noen andre merker som har skopassform ala Giro? Hvor stiller f.eks Fizik seg?

Endret av noggen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...