Gå til innhold

Skade på karbongaffel ?


Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer nå en «skadet» sykkel som har overlevd på et XXL loft siden 2022.

De kunne kanskje selge den som «delesykkel», men de var usikrere på gaffelen, så de kunne ikke selge den på vanlig måte.

1. Det mangler feste/bolt som fester felgen til fremgaffel, men denne delen skulle vel være kurant å kjøpe?

2. på innersiden av gaffelen, like ved innfestnigen til felgen, var det noe merkelig som hadde foregått. Ser ikke ut som ett kakk, mer at det er slipt bort på et vis.

Tror dere dette er nok til at gaffelen knekker, eller burde dette være uproblematisk å bruke?

Hva tenker dere denne er verdt gitt de nevnte skadene/manglende?

(legger ved et par bilder)

 

 

Det er denne sykkelen:

https://www.xxl.no/white-gx-ltd-grx400-22-gravelsykkel-grussykkel-unisex/p/1179896_1_Style?page=1

IMG_4304.jpeg

IMG_4303.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akslingen foran er 12x100, men stigningen er jeg usikker på. Ikke så lett å se hvor dypt såret i gaffelen er, men personlig ville jeg ha forseglet såret og brukt den som den er etter en skikkelig sjekk av skaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vist hjulene er passe rette og prisen er grei hadde jeg glatt kjøpt den. Om det skulle vise seg å være vrient å få tak i riktig aksel burde det være en overkommelig oppgave å gjenge opp en alternativ aksling til riktig stigning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Aksling får du tak i ja. Ville tenkt at xxl kunne finne hvilken for deg. Du får gjengetolk til 75kr på biltema. Går også an å telle, men blir kanskje keitete inni gaffel? Gjengestigningen er lik bak og foran, så kan også ta ut den bak og se om det står på.

 

Endret av Soeder
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Da satser jeg på at aksling kan gå an å få ordnet🤞😃

Hva tenker dere om gaffelen og dette såret? Er det noen betenkeligheter med det, slik dere tolker bildet? De aner ikke hvordan dette har oppstått🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt vanskelig å se på bildene, men det kan se ut som det også er noe skade på brems (uten at det har noen betydning) Kan det muligens være at noen har tredd på en aksling med feil stigning og truet den på. Så har noen prøvd å få den av, uten å greie det med beregnet verktøy. Skaden ser for meg ut til å være mer enn en "skrape" siden også brems er skadet.

Et skudd i tåka; akslingen kan være kappet med vinkelsliper. Det ser for meg ikke ut til å være mer enn overflaten på gaffelen som er skadet så den ville jeg bare forseglet. Er dog litt usikker på om gjengene er skjært på gaffelbeinet vist det virkelig er slik at akslingen er kappet av. 

Vist man antar at aksling bak og foran har lik stigning vil det være enkelt å skru ut aksel bak og teste gjengene foran.  Vist OK ville jeg kjøpt om prisen føltes riktig. Husker noen hva denne sykkelen kostet i 21/22?  Ca 10-11.000,-? Som delesykkel burde prisen gjenspeiles i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen ikke godt å si hvordan de har klart dette. Sykkelen er så langt jeg vet ubrukt. Spørs om de kan ha kløna det til når de selv skulle montere sykkelen for utstilling i butikk…

Jeg heller nok også mot i å tenke at skrapen ikke har lagd seriøse problemer i gaffelen, men mer en overflate skrape, men har ikke all verden kunnskap.

Han antydet kr. 8000,- slik den står og med usikkerheten rundt reparasjonene.

Er det litt mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ettersommeren 21 ble den vel solgt på kampanje til ca den prisen vist jeg ikke husker feil. Jeg bestemte meg for å kjøpe samme sykkel helt på tampen av kampanjeperioden og da var det nesten ikke sykler å oppdrive. De fikk tak i en for meg, men den var ikke komplett og jeg fikk den ikke før i november. Jeg fikk den til kampanjepris, men mener å huske at den på det tidspunktet kostet 10+  Den har vel vært oppe i 12+ men ser den nå ligger til 10.000,- vist du kan finne den i en eller annen butikk.

Så da mener jeg vel 8000,- er for mye gitt at resten av sykkelen er ok. Vil tro at eventuell anskaffelse av ny CF gaffel må tas med i argumentasjonen. Delesykkel er delesykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig med deg i det, 8K blir litt stivt.

Har sett videoen din @saktetur og den gode servicen du fikk på XXL👍

Vil det eventuelt være vanskelig å finne nye gaffel som passer, og hvor mye ligger gaffel i denne kvaliteten på?
(greit å ha noen å gå etter ved eventuelle forhandlinger😊)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry @Rumpeldunk, men jeg er bedre på å mekke, enn å finne ut hvilke deler jeg eventuelt måtte trenge. Håper noen med mer peiling enn meg kan peke deg nærmere gaffelalternativer og priser.

Vist det er slik jeg antyder i posten ovenfor, ville jeg nok sjekket om gjenge i gaffelbeinet er inntakt. Vist gjenge er ødelagt kan den likevel (kanskje) reddes, men argumentet må uansett være at pris for erstatningsgaffel må hensyntas + tillegg for verkstedbesøk for montering (selv om du tar den jobben selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du og hvilken størrelse har du @saktetur?

Mener bestemt jeg så en størrelseguide som tilsa str. L for meg, er ca. 182-183. Nå ser jeg at størrelsesguiden på XXL sin side går fra 175-185 i M.

Har lest at noen opplever de som store i størrelsen, og er det kanskje M som passer meg da? i såfall går delesykkel-prosjektet ut....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

180cm, med inseam på 85-86 vist jeg husker rett og min sykkel er str M/54.

Jeg har ikke gjort noen endringer og sykkelen er slik den ble levert, men har snudd stem (gammel og stiv) og byttet sete. 

Jeg vet noen slet med felger med kast i sykler levert i coronaperioden. Var vel noe saker om dette på det gamle forumet,  men jeg har overhodet ikke hatt noe surr. Jeg har dog byttet bakhjul, men det skyltes dårlig utført bunnyhopp med full oppakning. Utover det har sykkelen fungert helt topp og jeg er fortsatt veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det høres bra ut!

Det kan virke som at L kanskje blir i største laget da. Som sagt rundt 183 og inseam på 86-87 så kan virke som M/54 er det beste valget da|, også om sykkelen er stor i størrelsen....😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var str. tabellen XXL hadde da jeg kjøpte: 

Størrelsesanbefalinger:

- S, 52 cm, kroppshøyde 170–177 cm

- M, 54 cm, kroppshøyde 175–182 cm

- L, 56 cm, kroppshøyde 180–187 cm

- XL, 58 cm, kroppshøyde 185–193 cm

Jeg er som nevnt 180, men jeg er kort i ryggen i forhold til normalen og syns M/54 passer godt. Så hvordan det hadde stilt seg om ryggen min var lengre, det vet jeg ikke. Kanskje hadde L/56 funket like bra? eventuelt med litt kortere stem. 

Skjønner ikke et plukk av stack og reach, men kanskje andre kan komme med noen glupe tanker her. Det var jo flere på gamleforumet som kjøpte White GX Ltd i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, sjekket str tabell på ny og gammel Claris og begge refererer til samme tabell som jeg kopierte inn i posten ovenfor. Sjekket også GX og også her brukes samme tabell som på Claris. Kanskje disse syklene/rammene egentlig er like, bare utstyrt litt forskjellig. 

Størrelsesanbefalinger:

- S, 52 cm, kroppshøyde 170–177 cm

- M, 54 cm, kroppshøyde 175–182 cm

- L, 56 cm, kroppshøyde 180–187 cm

- XL, 58 cm, kroppshøyde 185–193 cm

 

Kan tabellen du har sett være for noen andre sykkeltyper fra White?  Uansett tror jeg disse tabellene er ganske generelle og ikke bør tas helt bokstavelig. Det beste er nok å fysisk teste både M og L vist det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...