Jump to content

Wattmåling og watt/kilo for barn/ungdom


Recommended Posts

Kidden syntes det er moro å trene med watt og vi sykler en del strukturerte treningspass, men definerer man w/kg for et barn på 12 år på samme måte som for en voksen?
Vekten deres er jo latterlig lavt, mini veier 44 kg (fordelt på 160 cm) jeg veier 71 over 181 cm.

Jeg tråkker selvklart mye mer watt enn han, men det er jo w/kg som er viktig med tanke på intervalldragene.

Kan man sammenligne 1:1 med wattskala w/kg for voksne?

Er f. eks. 3,7 - 4,0 w/kg - som er sweet spot for meg - også sweet spot for en 12 åring? 
 

Har hørt at barn/ungdom ligger vesentlig høyere i w/kg enn voksne. 

Finner lite info om dette på nettet. De fleste bare skriver trening for barn skal bare være gøy og lek, men når du er Norges beste i aldersinndelt og ønsker å satse på dette og blir motivert av å sykle med wattmåler da ser jeg ikke hvorfor han ikke skal få lov til det. Er bare et verktøy som hjelper deg å bli bedre.

Link to comment
Share on other sites

Watt/kilo sier egentlig bare noe om hvordan watten evner å flytte deg oppover en bakke. Når det kommer til beregning av Sweetspot også videre må kidden din ta en eller annen FTP-test eller tilsvarende. Prosentandelen av FTP som tilsvarer Sweetspot i watt vil nok kunne brukes på ham på (omtrent) samme måte som for deg. 
Barn har ofte ganske høy w/kg, tross lav absolutt watt. Dette gjør det lettere for barn å henge med foreldrene i situasjoner der w/kg spiller en større rolle - sånn som i bratte klatringer. De færreste 12-åringer vil klare å henge med i en rulle med voksne som tråkker 300 watt på flatmark, men det er flere 12-åringer som kan klare å henge med 75-80 kilo tunge voksne opp bratte klatringer. 

Uten å være en festbrems kan det være en ide å tenke gjennom om det er relevant og viktig å vite hvor kiddens SweetSpot-sone er. Forskningen er ganske tydelig på at spesialisering mot en idrettsgren og tilhørende fokusert trening er negativt for suksess som voksen. Det er faktisk negativ sammenheng mellom det å være god som 14-16 åring og det å være god som voksen. Kanksje er det lurt å spare den strukturerte treningen noen år til. Samtidig går det jo an å kombinere noen strukturerte økter med allsidighet og idrettsglede forøvrig. 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

For tiden i utdanningspermisjon.


Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.
 

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet er all idrett leik og morro, uansett hvor gammel du er.
En del unger/ungdom er blodseriøse og la dem være det sålenge de styrer belastningen selv

Bruk watt måleren får å måle fremgang,ikke noe annet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som Øyvind er inne på w/kg har ikke noe å si. Skal du faktisk trene med wattmåleren må du teste slik at du vet hvor feks FTP er i watt.

 

Hva som er gøy og lek vil variere fra person til person. Ser egentlig ikke noe galt med å ha wattmåler når man er 12, men ville nok mest brukt den som en gøyal gadget. Ikke så mye for å styre treningen etter. Som Lucky er inne på for å måle fremgang.

 

Synes han det er veldig gøy å styre økta etter Watt, ville jeg begrenset dette til feks 1 økt i uken. Det "skikkelige" alvoret kommer såpass fort at det kan være greit å holde litt suget etter å trene mer strukturerte økter.

 

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Link to comment
Share on other sites

Guttungen som nå blir 12 om noen dager har hele tiden vært liten og lett. Når han syklet mye på Zwift og ute tidligere hadde han +5w/kg i ftp. Etter en stund gikk han lei og prioriterte heller gaming/stisykling/slalom. Nå har han gått over til langrenn og er tilbake litt på Zwift. Starter på friidrett etter påsken og meldte han inn på treningstudio i går. Så lenge barna finner det lystbetont med trening, er det bra. Forslår å droppe fokus på styring etter watt og heller kjøre lystbetonte økter på Zwift, i alle fall ikke ofte!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi sykler 1 ukentlig økt etter watt. Typisk 10 minutters drag. 
Ellers blir det mye fartslek og banesykling (som er helt uten måling av noe slag)  Ca 8-9 t i uka  

Det som er kult med bane. Da må du kjenne kroppen din. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...