Gå til innhold

Piggdekk til fatbike


Anbefalte innlegg

Sesongen er på hell, men greit å ta en oppsummering mens vi har erfaringene friskt i minne :-)

Hva er dine erfaringer med piggdekk for fatbike? Er Al Mighty så bra som det sies? Er Wrathlorde det eneste som gjelder? Har noen testa Cake Eater? Gidder noen fremdeles å sykle med Dillinger? Must-have mods? Og hva med Gnarwhal?

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det kjem nok an på kva dekka skal brukast til. Leiken vinterstisykling, trening langs skiløyper, eller bikepacking?

Eg har knapt prøvd nokon av dei du nemner, og eg har registrert at @Olechr ikkje synest Dillinger er så bra, men min erfaring med Dillinger 5 er at dei er veldig allsidige med tanke på å ta seg fram i variert terreng med bratte kneiker både opp og ned. Eg synest dei får overraskande bra feste i tildels slapsete snø.

Men som sagt, eg har ikkje prøvd andre piggdekk for fatbike, så det blir vanskeleg å samanlikne. Eg blir nysgjerrig, då. På kva måte er andre dekk mykje betre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (19 minutter siden):

Jeg har Dillinger, men lyst til å oppgradere. Stort sett bruk vs prisnivå som hindrer meg.

Ja, piggdekk til fatbike er jo djevelsk dyre! Åpenbart kostbart å lage spesialdekk i så små serier i forhold til andre sykkeldekk.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sies at de funker jo stort sett helt ok da. Det har bare vært et par turer i brattheng der det har vært mye is der jeg har bitt meg merke i begrensningene. Å stå fast nedenfor Våttakammen på stålis der du lett får en lang og vond rutsjetur er ikke spesielt morsomt.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange ganger vurdert piggdekk til fatbike, men alltid endt på at det i de aller fleste tilfeller ikke er nødvendig. Etter årets sesong (som ble relativt kort her på nordvestlandet), er konklusjonen den samme - på så og si alle turene jeg har hatt denne sesongen har Bud og Lou funka helt knall. Klart, er det blankis må du ha pigg, men erfaringsmessig er det veldig sjelden det her. Har vel i løpet av mine nå neste 10 sesonger med fat savna piggdekk 1 eller 2 turer. Det forsvarer ikke innkjøp i min bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er motsatt. I snø og løst underlag funker Bud/Lou imponerende bra, men på mine turer kommer jeg som regel innom ett og annet parti der det er ganske glatt, og har hatt flere turer der jeg har avbrutt turen fordi jeg har innsett jeg går lei av å komme innom parti eller stigninger der jeg bare må gi opp å komme fram uten pigger. Sykler man lengre transportstrekk før en starter på selve turen kommer man også gjerne innom parti der det å ha pigg er ganske greit.

Selv om Dillinger ikke er et spesielt bra piggdekk, er forskjellen mellom pigg/ikke pigg stor etter min erfaring.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt. Eg lot Jumbo Jim utan pigg stå på heile vinteren for eit par år sidan. Det gjekk jo heilt fint oppe i skiløypene, men då eg gjekk på trynet på isen ned forbi Selsbakkfabrikken forstod eg at dette ikkje fungerte i lengda.

Apropos Jumbo Jim, dei er sikkert kjempebra på stisykling om sommaren, men eg syntes ikkje eg merka at dei var noko betre enn Dillinger på snø. På fatbike har ikkje vekta på piggane så mykje å seie heller, relativt sett. Sånn sett har eg vel eit par pent brukte Jumbo Jim til sals.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Simenf skrev (3 timer siden):

Noen som har prøvd Schwalbe Al Mighty med pigger?

Det lurer jeg på å har en pose med Freddis pigger som hadde vært morro å satt inn i et upigget dekk men som du spent på hvordan dekket i utganspunktet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Al Mighty med pigg på ett hjulsett. Sitter veldig bra på is, mye bedre enn Dillinger. Bedre enn jeg trodde et fat dekk kunne sitte. Piggene detter ikke ut så fort heller. Funker veldig bra på snø, men ikke like bra som Bud&Lou. Ruller ikke veldig bra så de hjula er kun på når jeg vet jeg skal på is. Har og ett sett med Jumbo Jim og det får mye mer bruk.

2xl har jeg og. De er til salgs. Gøy med flyt på løst føre. men bare gøy i 30 sek. Da har man testa. Deretter er det bare tungt og tregt.

Skulle jeg klart meg med ett sett tror jeg det hadde blitt Bud&Lou. Bedre enn JJ på snø og ruller bedre i snøen enn man skulle tro. Når det er is blir det vanligvis tynnhjuling uansett.

Dette er for mitt bruk, andre har sikkert andre erfaringer. Jeg prioriterer det som er gøy nedover og rask sti. Kjører Pole tjukkas med 120mm Mastodon lokalt (sti) med to hjulsett og Iskrembil med Bud&Lou på fjellet (løype og alpinbakke).

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...