Gå til innhold

Primusproblem, dårlig flyt av bensin


Anbefalte innlegg

Dette er vel kanskje mest et detektivprosjekt for brennernerdene på Fjellforum, men prøver nå å spørre her først. Jeg har en Primus Omnilite TI med silencer som etter en stunds lite bruk plutselig nekta å funke særlig i helga. Endte opp med å kjøpe en liten gassbrenner for helgas behov, men vil jo få favorittbrenneren til å funke igjen.

Bruker Primus egen fuel, pumper opp trykk, og når jeg skal forvarme spruter det litt som normalt før det bare går over til litt pipling. Prøvde å løsne dysa noe og, men da får jeg på det beste kun til litt ustabil flamme med gult preg, som etter rundt ti sekunder slukna. Løsner jeg litt på dysa når systemet er åpent med trykk, kommer det fuel, så virker som det plugges rett under dysa.

Har skrudd av dyse, pirket gjennom med nål, inspisert mot lys, byttet den til en annen 0.32mm-dyse jeg har. Prøvde og å rense med en q-tip nede i kammeret under dysa, den ble litt svart, men jeg mistenker sotdannelsen der mest var pga kløninga med ustabil oppførsel. Skrudde også ut spindelen og sjekka at den så greit ren ut.

Pumpa virker å gi trykk, og det ser nå ut til å komme fuel inn når jeg skrudde av dysa og åpna. Det spruta nå greit da jeg prøvde å åpne flaska forsiktig utendørs og. Smurte nå for sikkerhets skyld pakning og testa med ekstra trykk og, men samme symptom. Ser heller ikke noe dritt på inntaket til pumpa, den er nå blendahvit.

Noen med gode forslag? Foreløpig plan er å teste oppførselen med gass, et annet forslag er å teste med ny fuel, dette er en flaske som har stått noen år. Aner ikke om det kan skje noe med bensinen etter noen år. Ellers tenkte jeg å flushe godt gjennom med bensin eller noe annet uten dyse montert i tilfelle det er noe forurensing inne i røret. 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke mye om bensin, her går det i parafin fra frokost til kvelds, eller gass når jeg reiser lett. Men kan være verdt å ta en god rens av hele systemet inkl dyse. Kjøp noe 4T alkylat fra nærmeste utsalg som helles på den nå rene flasken. Forvarm godt med rødsprit (mindre sot) fyr opp. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, arne_and said:

Bensin har holdbarhet. Renset bensin, som jeg antar du bruker, har visst mye bedre holdbarhet enn pumpebensin, men den har likevel begrenset holdbarhet.

Det er hvertfall en plausibel teori om at det er problemet. Men synes det er litt rart at viskositet skulle påvirkes, ville trodde kanskje det er brennevnen?

Ser og endel treff om at folk fyrer med 15-20 årig drivstoff når jeg googler litt, så gammel er ikke denne, tipper vel flaska er maks 8-10 år.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være at du har en flaske med dårlig kvalitet på bensinen. Av 8 femliterskanner med 4t alkylatbensin vi hadde med på en tur på svalbard var en av de av veldig dårlig kvalitet og var umulig å få til å brenne rent grunnet lite flyt. Så om du har mulighet til å prøve med noe annet bensin kan det være verdt å sjekke.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrudde akkurat på 0,36mm-dyse og gassboksen jeg kjøpte med Jetboil MightyMoen jeg handla i går, og da gikk den som en jetmaskin igjen.

Så problemet er definitivt relatert til valget av drivstoff. Kanskje bensinen har fått geleaktig oppførsel? 🙂

Men Primusbensinen fra denne flaska har jo funka fint i en årrekke før.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk over alle o-ringer med fett, og bytta fuel, og nå funka den som fjell.

Litt teit at jeg var utålmodig nok til å ikke isolere enkeltfaktorer da, men da slipper jeg hvertfall å lete etter kvittering for å sende den til Primus…

Edit: Testet for ordens skyld med den gamle fuelflaska og, og den fyrte fint. Hva som var problemet forstår jeg ikke, kanskje tålte ikke bensinen klimaet på blankbøgda i Oppdal?

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...