Gå til innhold

Takstativ som er rimelig og bra (nok)


Hjulvind

Anbefalte innlegg

Kommer an på hva rimelig er, men disse to er i mine øyne gode stativer og en god pris.

Jeg foretrekker stativer som ikke klemmer på ramma, men da skyter prisen litt opp.

https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/sykkelstativ/til-montering-paa-tak/sykkelstativ-thule-proride-591-duo-pack/n368/pn2554

Hadde jeg kjøpt i dag hadde et slikt vært valget. (har forgjengeren Frontloader som nå er på 10. året og funker upåklagelig)
https://www.packline.no/produkter/sykkel/sykkelstativ-for-tak/yakima-highroad-black-eu/

Endret av Jørgen S.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Ene sykkelen har karbonramme, godt poeng at det ikke skal klemme for mye på et lite område.

Jørgen S. skrev (På 8.4.2024 den 8.25):

Dette var jo et scoop, synd de bare kunne hentes i Bamble, Mosjøen eller Namsos.

Jeg får følge med på finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det Thule stativet som er linket til hos Thansen i mange år. Funker helt supert. Klemma som festes i ramma har en liten vinkel som hjelper å holde sykkelen på plass. Så jeg strammer bare sånn passe hardt på karbonrammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 8.4.2024 den 10.18):

Jeg har to av dette. Pris ikke i linken, og ingen på finn. Men jeg mener det er billigere enn Thules stativer. Funker helt fint, og klemmer ikke ømfintlig karbon. 
Jeg ga 800 for to på finn for 7-8 år siden!

Yakima Front Loader

LarsB

Jeg har også disse. Digger dem og liker dem mye bedre enn rammeklemmestativ. Kjøpte for 1299 for to for samme tid som deg siden. Erstatteren koster godt over 2000 når jeg har sett dem 😕

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thule Proride 591 er solid og bra.

Har 5 stykker i daglig drift til alt fra skolesykler til jentungens Trek Supercaliber 9.9 XX AXS Gen 2 og det bare funker.

Det eldste er sikkert 10-15år og funker fortsatt, men ei klemme er treig og et kan ikke låses lenger.

Kjørte t/r Liseberg i helga som var og 3 sykler på taket i motorveifart er ingen problem.

Om du kan velge så er modellen hvor hjulstroppene sitter diagonalt litt bedre på å holde framhjulet i ro i stor fart.

Det er en fordel å sette flest mulig sykler med framhjulet pekende bakover, da fartsvinden tar litt tak.

Setter vanligvis de med alu felg med fremhjulet i fartsretning og carbonhjul andre vei for å unngå riper på carbonfelg.

En ekstra myk stropp på framhjulet avhjelper om du ikke får satt sykkelen rett vei.

Disse stativene klarer fint fatbikes og om man skyver hjulholderne mot midten og bruker 2-3 vanlige stropper til å feste hjulene mot aluprofilen.

Det er en fordel å foliere ramma akkurat ved kontaktpunktet for klemma slik at du slipper striper og sykkelen er skitten.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (32 minutter siden):

Om du kan velge så er modellen hvor hjulstroppene sitter diagonalt litt bedre på å holde framhjulet i ro i stor fart.

Da heter den Proride 598! Jeg kjøpte fire sånne i "dobbel-pakke" til superpris på XXL en gang. Funker tipptopp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...