Gå til innhold

Mini fettpresse


Simenf

Anbefalte innlegg

Fettpresse er utrolig nyttig! Har brukt Biltemas mini fettpresse, men har et problem med at den slutter å virke. Når jeg prøver å dytte bunnkoppen oppover med spisepinne/div for å presse fettet til toppen (og har skrudd toppen litt løs for å slippe ut luft), ender jeg opp med at bunnkoppen snur seg etter et par runder….bare gris. 
 

Noen tips? Er andre tilsvarende utgaver bedre? Er det bare å gi opp og kjøpe en pistol-klemme-type? Hva med tynne spisser? Eller må jeg kjøpe en større presse for å presse fett inn i tuber som kan skrus inn i press-topper (a la weld-tite)?

IMG_2651.jpeg

IMG_2652.jpeg

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes RnR sine for tubemontering har holdt ganske bra (noe jeg ikke kan si om tubene deres, der en av dem har brukket der pressa er skrudd på og deponert fett over hele kjemi-kassa mi 😞 )

Det kan kanskje være det noe vinkelrette designet som gjør at det ble en brukbar knekk når ting har dunka sammen? Men ellers har jeg ikke noe negativt å si om disse.

https://www.friksjon-sykkel.no/smoring-vask/145-rock-n-roll-fettpistol.html

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Stefan77 said:

Hvis den øverste der er Biltema sin så er den helt lik i funksjon som Park Tools. Også der kan platen i bunn snurre rundt med uvøren håndtering. 

Ikke første eksempel på PT-ting som ser mistenkelig likt ut varer du får på lavpriskjeder som Biltema. Skyvlæret jeg har fra Jula er jo klin likt i alt fra display til knappefarger- og plassering, men kosta en brøkdel av prisen som et litt blåere ett.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (1 time siden):

Hvis den øverste der er Biltema sin så er den helt lik i funksjon som Park Tools. Også der kan platen i bunn snurre rundt med uvøren håndtering. 

Men hvordan forhindrer man det, da?

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (11 minutter siden):

Jeg synes RnR sine for tubemontering har holdt ganske bra

Jeg har litt motsatt erfaring.

Synes det er veldig opp og ned hvor mye man må pumpe for å få ut noe. Det har vel noe å gjøre med hvordan undertrykket suger fettet fra tuben inn i selve sprøyta, evt har jeg vært litt slapp med å bli kvitt luftbobler inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (8 timer siden):

Du vil ha en Dualco minipresse. Denne selges under flere merker (bl.a. Motorex.)

Og f.eks. Motorexfettboks med en plate med hull i for å fylle på igjen.

Takk. Den siste trenger jeg litt nærmere forklaring på. 

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for video. Her ser det ut som om de har fjerna bunnlokket (siden fettet tyter ut). Kanskje det er hemmeligheten til en velfungerende fettsprøyte? Og kommer fettboksen man kan kjøpe på sykkelkomponenter med en sånn fin plate?

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (2 timer siden):

Verktøyfluensere sier i hvert fall så.

Min Motorex 850g boks har plate med hull i midten ihvertfall. Funker genialt sammen med denne type fettpresse.

Digg å kunne assosiere meg med verktøyfluencer-folka 🙂

Endret av langen
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simenf skrev (1 time siden):

Er det de som fomler med verktøy når de er hjemme med influensa?

Kan ikke snakke for hele verktøyfluenser-standen, men for min del - ja.
Knipex tangnøkkelen er en gjenganger når det skal fomles.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...