Jump to content

Hvor mye løping for å vedlikeholde løpesteg


Recommended Posts

  • Replies 4
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det kommer kanskje ann på hvilket nivå/form du er på/i, og om du trener til noe spesifikt, f.eks. et løp eller en maraton.

Kan selv ha pauser på et par uker og ikke merke så stor forskjell ved kun rolig jogging. Hvis det er i periode hvor jeg er i løpe-"flyten", merkes det fort på min-pr-km ved endring 3-2 til 1 gang i uka. Forskjellene er ikke enorme, men synlige. Synes det er lettere å kombinere løping og sykling enn f.eks. løping og styrke. Ved løping og sykling handler det litt om hvor mye belastning jeg kan påføre kroppen før sliten/fatigued-følelsen blir veldig merkbar i hverdagen. Et slags energiregnskap, hvor løping påfører kroppen litt mer stress/belastning på kroppen enn sykling, og jeg må vekte dette etter hvor forbedringen ønskes. Totalbelastningen øker ofte når man kombinerer sykling og løping, fordi de fleste klarer sykle i mange flere timer enn de kan løpe, og det krever gjerne litt av kostholdet/søvn for at en skal unngå å være sliten hele tiden.

Nå sykler jeg for gøy og opplevelser, og er litt mer målbevisst når det kommer til styrketrening og løping, så det spiller inn. Siden jeg ikke er så målbevisst når det kommer til sykling, så føles det som at løping i seg selv gir veldig mye til sykkelformen, og er gjerne mer tidseffektivt. Føler ikke syklingen gir så mye tilbake til løpingen. Det er kanskje bare en personlig erfaring, og sykkelintervaller kan sikkert hjelpe litt på, samt være mildere mot knær og hofter.

Ved styrke og løping merker jeg det fort hvis jeg pusher hardt i en av delene, så hemmer det den andre delen. Selv lett jogg med DOMS fra knebøy er ganske kjipt. Likt med slitne bein fra lengre løpetur, så faller antall kg i knebøy. Vil anta at det har med belastning og energiregnskapet å gjøre.

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Enig i at nivå nok er spørsmål nr 1 her.

Jeg har løpt veldig lite siden i fjor høst, men jeg har trent relativt mye styrke (4-6 økter/uke) mesteparten av vinteren, innblandet med 2-3 økter/uke på rulla. Da løpeskoene kom på igjen for noen dager siden, merket jeg at jeg løp utrolig mye lettere enn hva jeg hadde forventet, og lå "ikke veldig langt bak" min bestetid på samme runde fra et par år tilbake. Så selv om løpeform er veldig spesifikt og føles som ferskvare, så tror jeg du kan kompensere mye for å ha trent alt av "tilhørende" muskulatur og kondisjon.

Jeg sliter selv med å motivere meg for å løpe når det er gode sykkelforhold. Det er liksom ingen oppsider ved det  utover å vedlikeholde et ok løpe/joggenivå. De dagene jeg løper blir typisk når det øsregner og jeg ikke vil eksponere kroppen for nedkjøling eller stiene kan få litt hvile.

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Link to comment
Share on other sites

andersar skrev (2 timer siden):

Jeg har løpt veldig lite siden i fjor høst, men jeg har trent relativt mye styrke (4-6 økter/uke) mesteparten av vinteren, innblandet med 2-3 økter/uke på rulla.

Fortjener en Yeah Buddy av Ronnie det der ass:

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Link to comment
Share on other sites

Det er freistande å gi respons i form av det gamle motspørsmålet om kor langt eit tau er. Men om eg skal svara med litt alvor, vil eg seia at det er mindre problematisk å ha pause frå sykkeltrening enn pause frå løping. Det er lurt å springa relativt ofte. Eg trur alle syklistar har godt av løping minst ein gong i veka. For den som ser på seg sjølv som løpar eller har ambisjonar om skikkeleg distanse eller fart, er dette sjølvsagt altfor lite.

Ryktet vil ha det til at Steve Larsen vann IM Lake Placid med berre éi løpeøkt i veka. Oppskrifta var visstnok å gjennomføra denne eine løpeøkta i form av monsterharde intervall på bane. Han karra seg også inn til 9.-plass på Hawaii med same treningsregime. Det bør leggjast til at fyren var eit uvêr på sykkel i utgangspunktet, og eg trur ikkje at opplegget hans er spesielt overførbart til mosjonistar flest.

Når eg får neste livskrise og skal delta på ironmankonkurransar igjen, kjem eg til å springa ca. annakvar dag. Mengde og intensitet tar ein på sykkel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...