Gå til innhold

Karbon setepinne til aluramme?


Anbefalte innlegg

Har en 19 år gammel ramme, med halvparten aluminium og baktriangel og gaffel i karbon. Tabbet meg ut ved å prøve et annet sete. Måtte tilbake til det gamle, men når jeg prøver å tilte setet bitte litt fremover så klarer ikke 1-skrue-systemet å holde på setet, og det ender bakovervippet (etter en drøy times sykling) og løs skrue, uansett hvor hardt jeg har dratt til eller riklet den i perfekt posisjon. Uansett, kan se ut til at jeg bør ha ny setepinne etter kun 19 år. Uhørt. Uansett;

Ser jeg kan enten kjøpe

Zipp Service Course setepinne til 550,- i alu, og 31,6mm. Ser bra ut på Road.cc test.

Eller en karbonsetepinne 4za Cirrus Pro til halv pris av lav pris = 550,- som overraskende nok ser ut til å veie det samme, men kanskje den tar enda mer veivibrasjoner vekk (ikke plaget med det pga karbonhjul/gaffel/baktriangel og karbonstyre).

Spørsmålet er om det vil funke med karbonsetepinne på aluramme, eller vil den enten skli eller bli knust?

Evt annet tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (9 timer siden):

Men bruk pasta, elles gror de sammen.

Pinnene kommer faktisk i hard, myk og al dente.

  • Like 1
  • Haha 8

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (10 timer siden):

Det funker fint. Men bruk pasta, elles gror de sammen.

Da har jeg bestilt den ene de hadde av 4za Cirrus Pro i karbon til 550,- som er 350mm som er mer enn lang nok for meg, og 20mm setback som jeg hadde fra før, . Ser de i tillegg har 400mm lange, og de selger de for 2000,-, så da er det sikkert gode greier. Skal kjøpe pasta også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow. Det var overraskende - bolt på OPPSIDEN av stepinnen. Må visst lure til imbraco mellom setet og stepinnen. Whhhyyyyyyyyy...? Må vel få tak i lavtbuggende umbraconøkkel.

Har ikke prøvd ennå, så skal ikke skyte bjørnen før skinnet er forsøkt tredd på. Ser de var en review som ikke var happy. Finner ingen monteringsmanual på nettet.

20240503_202014.jpg

20240503_202019.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme patent på setepinnen fra Cannondale på min Caad12. Strammer den på oversiden bare så mye at jeg får lirket setet på plass, og så strammer godt til den du kommer til på undersiden. Ikke hatt problemer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at din 4za har lignende løsning som denne. Se særlig fra 03:20.

  • Like 1

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekker tilbake uttalelsen min, løsningen er kanskje ikke så dum likevel. Videoen illustrerte det godt. Synes ofte det er vanskelig å justere setet helt perfekt i vater, men en sånn løsning hadde sikkert gjort det enklere å finjustere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den videoen var fin. Da sola skinte og jeg prøvde å finne hullet under mitt tette sete kom jeg på et slisset sete jeg hadde kjøpt til en annen sykkel. Da var det lett å trykke gjennom en umbraco, og justere både foran og bak. 4ZA hadde umbraco på begge skruene, og et veldig lite hjul på den ene i tillegg.

Med videoen kan jeg kanskje gjøre et nytt forsøk med gammelt sete, men ønsker egentlig å kjøpe et enda bedre sete. Ser jeg sparte 130 gram på sykkelen, på tross av at det nye slissede setet veier 300 gram og setepinnen 265 gram (verdens tyngste karbonsetepinne). Men setepinnen var lett å justere (slissesetet) og holdt setet trygt og godt, og føltes veldig solid på turen.

Litt usikker på hvor lett det er å finne hullet med helt sete. Men går vel til slutt det og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (21 timer siden):

4ZA hadde umbraco på begge skruene, og et veldig lite hjul på den ene i tillegg (...) Litt usikker på hvor lett det er å finne hullet med helt sete. Men går vel til slutt det og.

Det lar seg ikke gjøre å montere setet som vist i videoen? Altså bruke skruhjulet foran til å justere vinkel på setet, og skruen bak til å skru setet fast? Det burde eliminere behovet for å bruke verktøy på skruhjulet foran.

Mannen Faller Ikke skrev (21 timer siden):

...ønsker egentlig å kjøpe et enda bedre sete. Ser jeg sparte 130 gram på sykkelen, på tross av at det nye slissede setet veier 300 gram....

Mener ikke å bruke tråden til salg, men må nevne at jeg har hatt storopprydding og lagt ut et sete som er både bekvemt og kan spare deg for ytterligere 140 gram, om du er interessert. Hadde samme setet på annen sykkel i flere år og likte det godt. 

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (41 minutter siden):

Det lar seg ikke gjøre å montere setet som vist i videoen? Altså bruke skruhjulet foran til å justere vinkel på setet, og skruen bak til å skru setet fast? Det burde eliminere behovet for å bruke verktøy på skruhjulet foran.

Mener ikke å bruke tråden til salg, men må nevne at jeg har hatt storopprydding og lagt ut et sete som er både bekvemt og kan spare deg for ytterligere 140 gram, om du er interessert. Hadde samme setet på annen sykkel i flere år og likte det godt. 

Det var et veldig lite hjul i mellom railsene jeg må skru på, etter at jeg har funnet hullet, samtidig som jeg ikke roter til noen av delene. Hadde sikkert hjulpet om noen holdt setet, og kunne da kanskje godt.

Tror jeg er for stor og feit for det setet. Ser det bare er 130mm bredt. Tror og jeg må gå og få prøvd seter på butikken, siden jeg har kjøpt 3-4 bare basert på god kritikk, uten særlig hell. Men for andre ryttere så så det jo veldig bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

🙂👍

(Takk for tipset om mål - nå måtte jeg måle på nytt og det er 135 mm+. Og så hadde jeg skrevet cm 😆)

Moderator-tips: Du behøver ikke sitere dersom du svarer på siste innlegg i tråden eller det er opplagt hvem du svarer til 🙂👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...