Jump to content

Oppstramming av hjul for nybegynner


Recommended Posts

Mine nyanskaffede Nextie hjul fra xxl viser seg å være litt slapt strammet opp. Sykkelen er tydelig slapp i hekken og absolutt alt tyder på at det er hjulet. Jeg har aldri bygget hjul men har rettet noen, så tenker at jeg sikkert klarer å fikse det selv. Har stativ og eikespennmåler. Har funnet ut anbefalt og maksimalt eikespenn for felgringene og har funnet tabell for måleren. 
Ser for meg følgende: 

Tømmer dekket for luft og sjekker eikespenn på noen av eikene for å ha en slags baseline. Strammer opp eikene halvveis til ønsket verdi, først på ene siden så på andre siden. Gjenta opp til ønsket eikespenn. Gjøre evt rettinger. 

Er det så enkelt? Må dekket av? Er strategien for stramming av eiker ok eller er det noen mønster/algoritme som bør følges?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at om hjulet har skikkelig kast og er dårlig bygget, er det bedre og raskere å «begynne på nytt»

Da kan du bytte ut niplene fra aluminium til messing også. Dette gjør at eikene holder spennet bedre.

Ville løsnet alle eikene til man så gjengene på eikene. Så eventuelt byttet ut niplene en etter en til messing. (Så slipper du å lære deg å tre hjulet denne gang)

Med utgangspunkt at man der en eller to gjenger på eikene ville jeg startet og stramme opp. En rund på hver eike mens man beveger seg rundt. Da får man jevnt spenn noe som jeg synes er vanskelig når man «retter opp»

Når du har greit og jevnt spenn kan man begynne å rette opp som du finner flere guider til på nettet, men da har du i alle fall etter bedre utgangspunkt for å få et godt resultat 

 

Link to comment
Share on other sites

Om det er så tydelig som du beskriver ville jeg selv reklamert til XXL. Hadde du vært trygg på hva du gjorde så ok, men å skulle lære seg på nyinnkjøpte hjul? Næh. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hjulet har ikke kast, men er betraktelig slappere enn jeg forventer. kjenner at det følger terrenget på en måte jeg ikke ønsker, og har også berørt setestaget litt noe som aldri har skjedd med andre hjulsett. 
Jeg har faktisk ikke vært inne på tanken på å levere de tilbake til xxl for retting engang. Kan jo vurderes men det er jo seriøst bingolotto på hvor mye skills xxl ansatte har så jeg føler det er et veldig mye større sjansespill enn å prøve selv.  Om noen kjenner til at noen av xxl sjappene i Trondheim har verifisert kompetent hjulbygger i hus så si fra. 

  • Wow 1
Link to comment
Share on other sites

Maskinbygde hjul holder dårlig for røff kjøring i skogen. Eiker mister spenning uansett. Tror ikke på nytt hjulsett av samme type.  Skal man herje i skogen er litt hjullbygging en grei kunnskap å tilegne seg. Overaskende mye enklere enn man tror. Stemmer jeg for da 😅 hvis det er mest tid i skogen man prioriterer 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Stefan77 skrev (14 timer siden):

Har funnet ut anbefalt og maksimalt eikespenn for felgringene og har funnet tabell for måleren. 
 

Kan du dele?

Link to comment
Share on other sites

Stefan77 skrev (På 8.5.2024 den 23.39):

Mine nyanskaffede Nextie hjul fra xxl viser seg å være litt slapt strammet opp. Sykkelen er tydelig slapp i hekken og absolutt alt tyder på at det er hjulet. Jeg har aldri bygget hjul men har rettet noen, så tenker at jeg sikkert klarer å fikse det selv. Har stativ og eikespennmåler. Har funnet ut anbefalt og maksimalt eikespenn for felgringene og har funnet tabell for måleren. 
Ser for meg følgende: 

Tømmer dekket for luft og sjekker eikespenn på noen av eikene for å ha en slags baseline. Strammer opp eikene halvveis til ønsket verdi, først på ene siden så på andre siden. Gjenta opp til ønsket eikespenn. Gjøre evt rettinger. 

Er det så enkelt? Må dekket av? Er strategien for stramming av eiker ok eller er det noen mønster/algoritme som bør følges?

 

Såfremt hjulet er rimelig rett nå og uten kast i side og høyde er det egentlig så enkelt som du sier. 
Ta av dekket og gjør reint for guffe og annet guff. Det gjør det enklere å jobbe med, og å se kast og sånn. 

Mål like godt spenningen på alle eikene før du setter i gang. Er det noen som er spesielt slappe stram dem opp til i nærheten av de andre på samme side. Pass på at du fortsatt beholder hjulet rett. Gjør det samme om noen eiker er spesielt stramme. Unngå høydekast ved korrigere også naboeiker motsatt av den du justerer. 

Når alle eikene er omtrent like stramme på samme side av hjulet kan du starte å gi dem litt mer spenning. kanskje en halv omdreining på den slappe siden og en kvart på den stramme. Dette er for å holde hjulet sentrert, og for å ikke dra på for mye av gangen. Så jobber du deg opp til ønsket spenning på denne måten, mens du hele tiden passer på å unngå kast i side og høyde, og at felgen er sentrert. 

Masser hjulet undeveis med å klemme eikepar kraftig sammen. Hensikten med dette er å avlaste spenninger som har bygd seg opp i strammingen.  Hvis det smeller og blir skeivt har du gjort det riktig. 

Til slutt måler du eikene på nytt og håper spennet er jevnt. Hvis ikke må du jobbe med eika med avvik og naboeikene for å jevne ut spennet. I kampen mellom absolutt retthet og jevnt spenn vinner jevnt spenn hver gang for meg. 

Det er ingen grunn til å bytte ut noen nipler om du ikke ryker eller runder dem av i jobben. Gi hver eike en oljedråpe ned mot nippelen og snurr hjulet så den trenger inn i gjengene så unngår du det. Men det kan være greit å ha et par ekstra nipler for hånda uansett. 

...eller så kan du dra til Terje på Tiller


Lykke til
LarsB. 

Link to comment
Share on other sites

LarsB skrev (På 10.5.2024 den 10.24):

 

Såfremt hjulet er rimelig rett nå og uten kast i side og høyde er det egentlig så enkelt som du sier. 
Ta av dekket og gjør reint for guffe og annet guff. Det gjør det enklere å jobbe med, og å se kast og sånn. 

Mål like godt spenningen på alle eikene før du setter i gang. Er det noen som er spesielt slappe stram dem opp til i nærheten av de andre på samme side. Pass på at du fortsatt beholder hjulet rett. Gjør det samme om noen eiker er spesielt stramme. Unngå høydekast ved korrigere også naboeiker motsatt av den du justerer. 

Når alle eikene er omtrent like stramme på samme side av hjulet kan du starte å gi dem litt mer spenning. kanskje en halv omdreining på den slappe siden og en kvart på den stramme. Dette er for å holde hjulet sentrert, og for å ikke dra på for mye av gangen. Så jobber du deg opp til ønsket spenning på denne måten, mens du hele tiden passer på å unngå kast i side og høyde, og at felgen er sentrert. 

Masser hjulet undeveis med å klemme eikepar kraftig sammen. Hensikten med dette er å avlaste spenninger som har bygd seg opp i strammingen.  Hvis det smeller og blir skeivt har du gjort det riktig. 

Til slutt måler du eikene på nytt og håper spennet er jevnt. Hvis ikke må du jobbe med eika med avvik og naboeikene for å jevne ut spennet. I kampen mellom absolutt retthet og jevnt spenn vinner jevnt spenn hver gang for meg. 

Det er ingen grunn til å bytte ut noen nipler om du ikke ryker eller runder dem av i jobben. Gi hver eike en oljedråpe ned mot nippelen og snurr hjulet så den trenger inn i gjengene så unngår du det. Men det kan være greit å ha et par ekstra nipler for hånda uansett. 

...eller så kan du dra til Terje på Tiller


Lykke til
LarsB. 

Tror ikke dette løser OP sitt problem. Tydelig at dette hjulet har alvorlige strukturelle problemer. Mye bedre å begynne på nytt mener jeg. Uansett vil det ta ham like lang tid å holde på med den spennmåleren og småjusteringer som å få garantert jevnt spenn over hele hjulet. Bruker nå etter litt tid kun ca en time på å «grovbygge» et hjul før sentrering. 
 

kan se for meg mange situasjoner hvor eikespennemåleren kan vise jevnt spenn, men hvor eikene ikke har det. Prøvd å høre hvilke tone eikene avgir selv om måleren viser jevnt spenn? De påvirker hverandre og man er aldri helt sikker før man går runde for runde og strammer eikene fra løst til fast ved en omdreining. Da er det også overaskende lite finjustering som trengs til slutt.  Hjulet blir snorrett, IG det holder seg snorret. Har hjul som brukes til heisbasert som aldri har trengt å rettes opp.  
 

Bytte nipple ville jeg gjort når man først skal løsne alle av den grunn at messing holder mye bedre en alu - som kun brukes fordi maskinene som «bygger» hjulene må bruke det. 

Link to comment
Share on other sites

Sett i lys av rådene mottatt her har jeg lest meg litt mer opp på hjulbygging før jeg startet med noe 🙂
Jeg har også mailet med Nextie og oppgitt serienumrene på hjulene og fått tilbake info. Det er Sapim Race eiker 2,0 1,8. Sapim messing nipler. Felgringen har maks 130 kgf, som også er oppgitt på nettsiden deres. Mitt hjul skal være bygget med ca 130 på drivsiden. 

Når jeg nå vet eiketypen så kan jeg bruke måleren min og finner at det er ganske riktig 130 kgf på drivsiden, med tre unntak, hvor de er rundt ca 100.
På nds lå de fleste på 70-75 kgf, unntatt en som var på 95 og to som var ca 55. 
Jeg tok rett og slett og strammet opp de to til 130 og gikk løs på nds for å rette opp. Jeg måtte slakke opp på en, og stramme litt her og der, alt på nds. Når hjulet var rett så satte jeg på alt og pumpet opp før jeg husket å kontrollmåe eikene, men en sjekk i ettertid viser relativt jevnt eikespenn på begge sider. Har vært i marka i dag og synes ikke jeg kunne kjenne den samme slappheten lengre. 
jeg synes det er pussig at hjulet kunne oppføre seg sånn uten at det var skjevt, men følelsen var rett og slett veldig rar. Jeg tror ille jeg sjekket rundhet på hjulet før jeg startet og rettet, men det er rundt og fint nå.

Er fornøyd med arbeidet mitt men spent hvordan det holder. Jeg har nå uansett begitt meg ut på hjulretting/hjulbygging på egen hånd her så om noe skjer så får jeg bare starte på nytt, og gjøre det så orntlig som jeg får til. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Stefan77 skrev (33 minutter siden):

Sett i lys av rådene mottatt her har jeg lest meg litt mer opp på hjulbygging før jeg startet med noe 🙂
Jeg har også mailet med Nextie og oppgitt serienumrene på hjulene og fått tilbake info. Det er Sapim Race eiker 2,0 1,8. Sapim messing nipler. Felgringen har maks 130 kgf, som også er oppgitt på nettsiden deres. Mitt hjul skal være bygget med ca 130 på drivsiden. 

Når jeg nå vet eiketypen så kan jeg bruke måleren min og finner at det er ganske riktig 130 kgf på drivsiden, med tre unntak, hvor de er rundt ca 100.
På nds lå de fleste på 70-75 kgf, unntatt en som var på 95 og to som var ca 55. 
Jeg tok rett og slett og strammet opp de to til 130 og gikk løs på nds for å rette opp. Jeg måtte slakke opp på en, og stramme litt her og der, alt på nds. Når hjulet var rett så satte jeg på alt og pumpet opp før jeg husket å kontrollmåe eikene, men en sjekk i ettertid viser relativt jevnt eikespenn på begge sider. Har vært i marka i dag og synes ikke jeg kunne kjenne den samme slappheten lengre. 
jeg synes det er pussig at hjulet kunne oppføre seg sånn uten at det var skjevt, men følelsen var rett og slett veldig rar. Jeg tror ille jeg sjekket rundhet på hjulet før jeg startet og rettet, men det er rundt og fint nå.

Er fornøyd med arbeidet mitt men spent hvordan det holder. Jeg har nå uansett begitt meg ut på hjulretting/hjulbygging på egen hånd her så om noe skjer så får jeg bare starte på nytt, og gjøre det så orntlig som jeg får til. 

Supert! 
 

Lov å håpe, men ikke det verste som kan skje om du må begynne på nytt. 

Mye uro rundt å sette i gang med hjullbygging, men det er overaskende enkelt og som alt annet håndverk - så lenge man tar seg tid og er nøye blir resultatet perfekt 🙂

For de virkelig proffe er det forøvrig ikke eikespennemåler som gjelder, enn absolutt gehør. Tonehøyde/eikelengde 😝

IMG_8655.jpeg

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

BRD skrev (På 9.5.2024 den 9.16):

Min erfaring er at om hjulet har skikkelig kast og er dårlig bygget, er det bedre og raskere å «begynne på nytt»

Da kan du bytte ut niplene fra aluminium til messing også. Dette gjør at eikene holder spennet bedre.

Ville løsnet alle eikene til man så gjengene på eikene. Så eventuelt byttet ut niplene en etter en til messing. (Så slipper du å lære deg å tre hjulet denne gang)

Med utgangspunkt at man der en eller to gjenger på eikene ville jeg startet og stramme opp. En rund på hver eike mens man beveger seg rundt. Da får man jevnt spenn noe som jeg synes er vanskelig når man «retter opp»

Når du har greit og jevnt spenn kan man begynne å rette opp som du finner flere guider til på nettet, men da har du i alle fall etter bedre utgangspunkt for å få et godt resultat 

 

Lån en eikespennmåler så finner du fort ut av det. Mål eikenelengden sånn ca. og gå inn i tabellen til eikemålerprodusenten og sjekk om det er riktig. De trenger ikke å være knallstramme, nei. Hvis noe påstår at de skal være myke for "følelsen" eller "demping" så er det bare bullshit. Du har egentlig ganske mye å gå på når det gjelder hvor stramme eiker skal være. Det viktige er at de er jevnt stramt. I tillegg må jo også felgen være rett, rund og sentrert. Er det ikke riktig så reklamer. Butikker slipper alt for lett unna med ræva bygde hjul i første omgang, men det er jo sikkert en av grunnene til at det er billig.

Jeg ser at noen skriver at de begynner på nytt hvis de kommer skjevt ut. Min erfaring er at det ikke trengs. Samtidig siden man bygger hjul selv så kan man bruke tid på det. Jeg bygger ikke nødvendigvis på en halvtime eller en time, men kan ha hjulet i hjulstativet og dikke med det fra og til, vekselvis med å tøye eikene. Resultatet blir alltid meget bra til slutt. Jeg har årevis gamle hjul jeg har bygget, og de er som nye. Aldri trengt å gjøre noe med dem, og de er stramme og snorrette. Jeg har kun byttet eike gjennom å ha truffet stein. Andres hjul har jeg måttet rette opp og etterstramme. Et hjul jeg fikk bygget hos sportslagret imploderte etter få meter. Det ble etterhvert solgt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...