Gå til innhold

Tå smerter på langtur


Anbefalte innlegg

Luftet raceren på langtur i går, og begynte etterhvert (4-5 timer) å kjenne smerter under venstre foten, mer bestemt under den midterste (mest vondt) og den nest minste tåen. Høyre foten var helt problemfri, med unntak av tærne blir litt halvdovne, men ikke noe prekært eller uvanlig sammnenlignet med andre sko. Har hatt to andre langturer tidligere i år der jeg ikke opplevde problemer, men husker fra den ene langturer på raceren i fjor at jeg opplevde noe av de samme problemene. Jeg fikk sykkeltilpasning hos Nimi Ullevål for mange år siden, og posisjonen på sykkelen er den samme, men jeg har andre sko en den gang. Jeg bruker, som den gang, speedplay pedaler. Cleatsene er justert/plassert likt på begge skoene (Northwave extreme gt 2, "stivhetsindeks 12"). Jeg bruker såler som bygger opp under fotbladet på innsiden (specialized sine blå såler (++)). Nimi fant forøvrig at det venstre beinet mitt er litt lengre enn det høyre, og det er lårbeinet som er lengre, ca 1 cm, men de mente likevel at det ikke var behov for å gjøre noen større tilpasninger - jeg husker ikke om det ble gjort noen tilpasninger på plassering av cleats den gangen. Uansett, jeg antar at det løsningen her er å justere på cleats under den venstre skoen - men hva slags justeringer bør jeg prøve, kjære forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Er du sikker på at du bruker sko som er store nok? Dersom du har valgus i forfoten, kan det i enkelte tilfelle føra til at du umedvite overfører meir trykk til utsida av fotbladet. Mi erfaring er at sko som er for stive, kan vera meir problematiske i så måte. Specialized bruker vel kile i forfoten, så eg reknar med at akkurat den biten er varetatt. Generelt sett har eg trua på pedalkloss langt bak. Vanskeleg å analysera dette over internett.

Du kan jo også gjera som eg har gjort: velja plattformpedalar til all slags sykling.

Endret av Vemod Zachariassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å flytt cleats i helt bakerste posisjon for å se om det hjelper. Et vitne på mye tåtrykk er innersålene i skoene. Dersom du ser tydelige merker etter tærne i kan det tyde på at mye vekt blir lagt på tærne under tråkking og ved å flytte cleats lenger bak fordeles trykket lenger bak på fotbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Takk for svar, folkens. Skoene er nok ikke for små, og det er god plass til å bevege tærne. De er nok heller ørlite gran store (1/3 nr for stor om jeg skal anslå...). Jeg brukte tidligere et par pinnestive sidi sko som satt som (litt for) støpt der det var veldig lite rom for tåbevegelse, og trange sideveis - uten at jeg fikk tilsvarende problemer. 

Høres litt ut som Mortons, smerten er stikkende på et punkt, på det innerste leddet/roten av tåen. Jeg hadde en sitt ned pause med vestlandslefse og redbull der jeg løsna skoene og tok livet med ro, dette var en times tid før smertene kom - Jeg lurer på om jeg kanskje ikke strammet skoene all verdens etter den pausen. Kan det være at dersom foten får bevege seg litt for fritt inne i skoen, så kan det føre til at det blir for mye press på noen punkter på fotbladet? 

Endret av Byråkratsiggen
språklig presisering
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever også noen ganger at det oppstår en intens brennende smerte som stråler fremover i tærne/under forfoten ved veldig lange turer. Hadde en tur på 22 mil (regner ikke det som veldig langt) for halvannen uke siden, hvor dette begynte å oppstå 2/3 ut i turen. Ved å klikke ut begge beina og riste godt løs i nedoverbakke opplevde jeg at det ga seg for en god stund, og gjorde dette to ganger på resten av turen og følte det funket greit.

Tror det er flere sammenhenger som utløser dette. Sitteposisjon har jo typisk påvirkning for blodflyt til beina, hvor stramme skoene er og svelling av føttene underveis på lenger turer, spesielt i varmen, etc., så tror det hjelper å variere sittestilling, stå og tråkke innimellom (eller bare stå og trille), samt kanskje slakke på stramming av skoene underveis om man ikke allerede starter med dem relativt slakke.

Ser jo proffene strammer skoene når det tilspisser seg mot slutten, så tenker vel at det å sykle med stramme sko hele veien på lange turer ikke er ideelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo en sånn som syns at 4-5 timer ikke er en langtur. Og hvis du får problemer allerede da er det noe skikkelig galt. 

I 2022 kjøpte jeg et par sko. Testet dem på Bergen-voss (med retur etterpå) en 600 km brevet og en bikepacking/jobbtur til larvik på 470km. Syns de var 95% bra og valgt å ha dem på Northcape 4000 som jeg skulle delta på det året. Når jeg kom til Berlin, litt over 1000km inn i løypa var beina helt ødelagte. Heldigvis fant jeg en butikk med godt utvalg og kjøpte et svindyrt par fra northwave som jeg fikk godfølelse av å prøve på beina. Disse varte helt til Nordkapp og det var ingen problem. Dessverre ble de stjålet i jobbgarderoben samme høst.... 😞 Jeg finner ikke tilsvarende her i norge da det er xxl som har northwave og de har bare de billige modellene. 

Det jeg vil fram til er at om man får vondt etter 4 timer er det noe galt og det er på tide å finne noen andre sko og/eller pedaler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...