Gå til innhold

Høgtrykkspylar og snodige straumgreier


Anbefalte innlegg

Elektrikar i salen?

 

Kjøpte meg ein Ava 60 temmeleg nettopp. Den er spesifisert til 2100W straumtrekk og eg koplar den på 10 amp kurs. Det er frå ingenting til eit lys eller to kopla i same kurs. 

 

Når eg koplar straumen til spylaren i vegguttaket går sikringa i det eg skrur spylaren på, eller i det eg startar å spyle. 

 

Om eg koplar den lange kabeltrommellen (rullar ut alle 25 meter), i same vegguttak og spylaren kopla i trommelen går ingen sikring. 

 

Kvifor skjer dette? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen elektriker, men har vært borti ohms lov, og prøver meg på en forklaring, så får heller noen rette meg om teorien min er på bærtur. 

Startstrømmen på motoren i høytrykkspyleren er for høy for sikringen, mulig det vil funke bedre om du her har en sikring med annen karakteristikk (type treg / C eller D). 

Når du kobler på en lang kabeltrommel så har denne litt motstand, noe som vil føre til et lite spenningsfall, som igjen vil gi noe lavere mykere start og lavere startstrøm. Det er sikkert også noen hensyn mtp. induktiv last i spyleren osv som er litt over mitt kunnskapsnivå. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke er regulering som sørger for forsiktig start, så er elektromotoren (korslutningsmotor) en transformator med kortsluttet sekundærvikling, før rotasjon er kommet i gang.  Da vil det gå stor strøm idet strømmen slås på, og når rotasjonen kommer i gang, skifter den modus til å være en kombinasjon av induktiv og resistiv, avhengig av last.

Om man har en lang skjøteledning, så blir det ekstra impedans (litt induktiv og litt resistiv), sånn at man kanskje unngår at sikringen går.

Det kommer også an på når man skrur på strømmen, om man slumper til å skru på nær nullgjennomgang, (skjer 100 ganger i sekundet) så går ikke sikringen, men når man skrur på nær toppen, så står det opptil 310 volt mellom lederene inni kabelen, og da er det høyest risiko for at sikringen går.

Med skjøteledningen så blir tidsluka for sikringsutløsning redusert, eller eliminert.

Jeg har en  ca  15år gammel Kärcher K7 med ca 3kW futt, man har ikke opplevd at 16A-kurs har løst ut, noengang. Det er litt kabelstrekk fra sikringsskapet, der jeg bruker den.

Det kan jo hjelpe å sjekke om sikringen til kursen har B eller C-karakteristikk, og evt skifte til C, om det er for plagsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke bruke en trommel med 25meter kabel uten å rulle ut all kabelen. Det kan dannes ett kraftig magnetfelt slik at kabelen går varm og isolasjonen smelter.
Mulig at dette er med på å kreve en større startstrøm slik at sikringen ryker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
1 hour ago, Gubben said:

Du bør ikke bruke en trommel med 25meter kabel uten å rulle ut all kabelen. Det kan dannes ett kraftig magnetfelt slik at kabelen går varm og isolasjonen smelter.
Mulig at dette er med på å kreve en større startstrøm slik at sikringen ryker

 

1 hour ago, Arnebv said:

Om eg koplar den lange kabeltrommellen (rullar ut alle 25 meter), i same vegguttak og spylaren kopla i trommelen går ingen sikring. 

... 

 

1 hour ago, ØysteinS said:

Om det ikke er regulering som sørger for forsiktig start, så er elektromotoren (korslutningsmotor) en transformator med kortsluttet sekundærvikling, før rotasjon er kommet i gang.  Da vil det gå stor strøm idet strømmen slås på, og når rotasjonen kommer i gang, skifter den modus til å være en kombinasjon av induktiv og resistiv, avhengig av last.

Om man har en lang skjøteledning, så blir det ekstra impedans (litt induktiv og litt resistiv), sånn at man kanskje unngår at sikringen går.

Det kommer også an på når man skrur på strømmen, om man slumper til å skru på nær nullgjennomgang, (skjer 100 ganger i sekundet) så går ikke sikringen, men når man skrur på nær toppen, så står det opptil 310 volt mellom lederene inni kabelen, og da er det høyest risiko for at sikringen går.

Med skjøteledningen så blir tidsluka for sikringsutløsning redusert, eller eliminert.

Jeg har en  ca  15år gammel Kärcher K7 med ca 3kW futt, man har ikke opplevd at 16A-kurs har løst ut, noengang. Det er litt kabelstrekk fra sikringsskapet, der jeg bruker den.

Det kan jo hjelpe å sjekke om sikringen til kursen har B eller C-karakteristikk, og evt skifte til C, om det er for plagsomt.

Takkar. Skal sjekke ut sikringa. Er dei merka på ein måte som er enkelt å forstå, med 'B' eller 'C'? 

Endret av Arnebv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (7 timer siden):

Du bør ikke bruke en trommel med 25meter kabel uten å rulle ut all kabelen. Det kan dannes ett kraftig magnetfelt slik at kabelen går varm og isolasjonen smelter.
Mulig at dette er med på å kreve en større startstrøm slik at sikringen ryker

Det er effekttapet i ledningen som er problemet.  Om det går høy strøm gjennom 2x25meter ledning inni en trommel som er rullet sammen så blir det lite kjøling. For 20 meter skjøteledning på 1.5 kvadratmillimeter er motstanden for kobber:

R= rho  * L / A = 0.018 * 50 / 1.5 = 0.6 ohm.

P = I*I*R ->  154 watt for 16A, eller 60 watt for 10A.

 I begge tilfeller kan det bli ganske varmt inni snella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnebv skrev (4 timer siden):

Ser ut som sikringa er av C-typen. 

 

Vittig at anbefalinga til Ava om sikringa går, er å ikkje bruke skøyteledning, men hos meg er dette løysinga.. 

Snodige greier. 

Grunnen til at Ava anbefaler ikke å bruke skjøteledning er at spenningen er lavere på enden av skjøteledningen  enn på kontakten i veggen . Siden effekten er den samme blir strømstyrken høyere og sikringen går lettere.  Som beskrevet over har en motor viklinger som gir en reaktiv strømkomponentent som virker 90 grader på strømmen forårsaket av den ohmsk motstanden. Det reaktive strømmen blir spesielt høy i startøyeblikket. For avhjelpe dette har man på slike motorer installert en startkondensator. Den kapasitive strømmen virker 180 garder på den relative strømmen. Alle ledninger har også en kapasitans, som er høyere om ledningene er parallelle en onde er tvinnet. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg er at det er kapasistansen i skjøteledningen som er såpass høy at du akkurat unngår at sikringen slår ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Olav K skrev (9 timer siden):

Alle ledninger har også en kapasitans, som er høyere om ledningene er parallelle en onde er tvinnet. Den eneste grunnen jeg kan tenke meg er at det er kapasistansen i skjøteledningen som er såpass høy at du akkurat unngår at sikringen slår ut. 

Ledningene har også en serieinduktans som sammen med strøkapasitansen mellom ledningsparet danner en gjengs transmisjonslinje, med en gitt impedans, men det er bare relevant om man opererer med helt andre frekvenser enn 50Hz, relativt ren sinus.  Tvinning gjøres for å gjøre ledningsparet mer immunt mot elektromagnetisk støy/krysstale for frekvenser med bølgelengde vesentlig større enn intervallet mellom hver tvinning.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Olav K skrev (10 timer siden):

Grunnen til at Ava anbefaler ikke å bruke skjøteledning er at spenningen er lavere på enden av skjøteledningen  enn på kontakten i veggen . Siden effekten er den samme blir strømstyrken høyere og sikringen går lettere.

Jeg har sjelden befatning med ohms lover og dess like for tiden og karakteren i roterende maskiner for 20 år siden var svak, men dette mener jeg ikke stemmer. Når spenningen blir lavere så blir også effekten i motoren lavere. Den nominelle effekten på motoren er gitt ved et forhold mellom nominell driftsspenning og intern impedans. Om spenning inn på motorterminalene går ned, så går også effekten ned. Strømmen forblir lik gitt at alt annet er likt. Motoren vet ikke at den skal yte 2100W, den bare yter det den klarer pp gitt spenning. 

Det er en generell anbefaling å ikke bruke skjøteledning, og jeg tenker det er derfor AVA sier som de gjør. Jeg mener det er motstand/impedans i ledningen som begrenser startstrømmen såpass at sikringen ikke tripper. Jeg våger meg på en påstand at om sikringen tripper med ava rett i veggen og ikke tripper med skjøteledning i mellom, så vil den også trippe du satt på en skjøteledning med veldig mye større tverrsnitt (mindre motstand).

FTR; jeg har en AVA P70 (2400W) som tripper sikringen av og til, både med og uten skjøteledning. Det er en 10A sikring. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (1 time siden):

Jeg har sjelden befatning med ohms lover og dess like for tiden og karakteren i roterende maskiner for 20 år siden var svak, men dette mener jeg ikke stemmer. Når spenningen blir lavere så blir også effekten i motoren lavere. Den nominelle effekten på motoren er gitt ved et forhold mellom nominell driftsspenning og intern impedans. Om spenning inn på motorterminalene går ned, så går også effekten ned. Strømmen forblir lik gitt at alt annet er likt. Motoren vet ikke at den skal yte 2100W, den bare yter det den klarer pp gitt spenning. 

Det er en generell anbefaling å ikke bruke skjøteledning, og jeg tenker det er derfor AVA sier som de gjør. Jeg mener det er motstand/impedans i ledningen som begrenser startstrømmen såpass at sikringen ikke tripper. Jeg våger meg på en påstand at om sikringen tripper med ava rett i veggen og ikke tripper med skjøteledning i mellom, så vil den også trippe du satt på en skjøteledning med veldig mye større tverrsnitt (mindre motstand).

FTR; jeg har en AVA P70 (2400W) som tripper sikringen av og til, både med og uten skjøteledning. Det er en 10A sikring. 

 

Enig at levere spenning kan være en grunn til at motoren får en mykere start.  Ved større kortsluttningsmotorer brukes av og til stjerne trekantvender for å få en mykere start. Da utnytter man det med lavere spenning i startøyeblikket. Jeg endrer derfor kondensatorteorien til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forklaring ovom som eg ikkje akkurat forsto..

Det eg iallfall er sikker på er at på den gamle k5'en kunne eg kople rett i same strømuttak utan problem. Meiner den også var noko slikt som 2100w.

 

Kabelrulla er sertifisert for 3000w utrulla, men eg veit ikkje kva tverrsnitt leiarane har. Det funker i det minste med den work-around-en, framleis utan at eg heeilt skjønar kvifor det funker. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...