Gå til innhold

Endre stier


Anbefalte innlegg

I hvilken grad er det akseptabelt å kviste opp nytt spor og fysisk sperre eksisterende sti, fx når det dannes dype spor/gjørmehøl eller det har vært større vindfall som grunneier ikke fjerner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fjerner notorisk alt vindfall som endrer stien, om ikke fallet har vært spot on og tvinger folk utenom et vått parti. Prøver også lage passe smal/bred passasje, men der har jeg dårlig erfaring med at "noen" absolutt må ha vekk alt…

Store vindfall bruker jeg lang tanketid på, har enorm respekt for risikoen det innebærer. 

  • Like 2

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vindfall kan være skumle saker når trærne ligger i spenn, treleggene kan skyte ut i alle mulige og umulige retninger. Mener å huske at NOTS har skrevet noen linjer om det temaet i stibyggerhåndboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vindfall er som en trebuchet. Masse krefter spent opp, som venter på å løse ut.

Som Ivar sier, begynn helt i motsatt ende, og avlast gradvis oppover. Grunnen til at det ligger der er jo vekten av treet, vs kreftene som er spent inn i form av røttene, som nærmest er spent opp som en strikk eller selve tyngden av rotklumpen.

Det tar selvsagt mye mer tid, men det er den tryggeste måten. Har du fått flere vindfall som ligger oppå hverandre blir det enda mer komplisert.

Og aldri gå løs på noe sånt i ensom majestet. Selv om du tar små biter så kan selv en bit på 2-3 meter både sprette og rulle over deg om det er litt størrelse på det. Da blir du liggende til noen andre kommer forbi....

 

  • Like 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten digresjon/historie

min gammelonkel drev enkel vedhogst og var nøye på å ta vindfall. Han lagde en plankeinnretning hvor saga var festa på enden og et tau for å gi gass. Døde av elde, ikke en tømmerstokk!

Selv har jeg vært med på versjonen der vi holdt igjen stammen med vinsjwire. 
Men fy fader at det er krefter i de greiene er det ingen tvil om! 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...