Gå til innhold

Sykle Oslo Bergen


Anbefalte innlegg

Hei 

Jeg planlegger å sykle fra Oslo til Bergen i sommer, men jeg er veldig usikker på hvilken vei som er bedst. Jeg må kjøre Rallarvegen men er usikker om jeg skal kjøre via Hønefoss eller Drammen for å komme meg til Haugastøl. Noen forslag? Eller erfaringer? Jeg skal kjøre Mountainbike så det meste vei passer og foretrekker helst å ikke kjøre på de helt store veiene (medmindre det er sykkelsti). 

På forhånd takk for hjelpen 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen på forumet @Maria

Ser at du har terrengsykkel, men om du vil sykle på vei i betydning landevei, grus og skogsveier i rolige og vakre omgivelser med lite eller ingen trafikk, kan jeg anbefale å kombinere nasjonale sykkelveier, inkludert Rallarvegen.Nasjonalesykkelveier.jpg.286382f7aef65537d3fd0d97dcdb3973.jpgSe Statens Vegvesen for enkel oversikt og nedlasting av ruter, og Visit Norway for omtale av rutene med bilder og video.

Om du bruker en app som Komoot, vil du se at de fleste nasjonale rutene allerede er lagt inn. Men for å planlegge egen tur er det enklest å velge OpenCycleMap som kart i Komoot. Da vil de nasjonale rutene fremkomme i rødt og du kan plotte inn din egen rute slik du selv vil.

Rutene gjør det enkelt å planlegge, du kommer innom små veier og lokalsamfunn der du ellers ikke ville ha ferdes, og du får ikke ubehagelige overraskelser.

Om du skulle forlate de nasjonale sykkelveiene, merk også nyttig oversikt over hvilke tunneler som er åpne eller stengt for sykling. Jeg vet ikke om denne er fullstendig oppdatert, men har vært korrekt på mine turer.

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (På 14.5.2024 den 6.39):

Komoot foreslo denne ruten for meg, via Røldal -Haukeli osv. Jeg sykler nå på torsdag, og håper det er en fin rute😎

Screenshot_20240513_223731_Komoot.jpg

Jeg fulgte komoot sin rute nå på nasjonaldagen, uten å sjekke den så nøye. Det gikk helt fint veldig langt, men når jeg nærmet meg Høydalsmo så ble jeg ledet inn på noen grusveier, de var riktignok så fine i starten at jeg bare kjørte på. Men så ble den litt dårligere og endte opp i en halvmeter med råtten snø...litt dårlig planlegging fra min side. Men én fin tur

20240517_044558.jpg

20240517_114811.jpg

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...