Maria Posted May 13 Share Posted May 13 Hei Jeg planlegger å sykle fra Oslo til Bergen i sommer, men jeg er veldig usikker på hvilken vei som er bedst. Jeg må kjøre Rallarvegen men er usikker om jeg skal kjøre via Hønefoss eller Drammen for å komme meg til Haugastøl. Noen forslag? Eller erfaringer? Jeg skal kjøre Mountainbike så det meste vei passer og foretrekker helst å ikke kjøre på de helt store veiene (medmindre det er sykkelsti). På forhånd takk for hjelpen 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plankepetter Posted May 13 Share Posted May 13 (edited) Da bør du etter min mening sykle Drammen Nummedal. Da kan du sykle på veier nesten uten trafikk helt til Geilo. Edited May 13 by Plankepetter Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted May 13 Share Posted May 13 Temaet har vært oppe et par ganger, så disse trådene gir kanskje noen tips: Bergen -> Oslo og Bergen - Oslo med ungdom på 13 og 15. Quote Kaffe- og teansvarlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted May 14 Share Posted May 14 Komoot foreslo denne ruten for meg, via Røldal -Haukeli osv. Jeg sykler nå på torsdag, og håper det er en fin rute😎 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sepeda Posted May 14 Share Posted May 14 Velkommen på forumet @Maria Ser at du har terrengsykkel, men om du vil sykle på vei i betydning landevei, grus og skogsveier i rolige og vakre omgivelser med lite eller ingen trafikk, kan jeg anbefale å kombinere nasjonale sykkelveier, inkludert Rallarvegen.Se Statens Vegvesen for enkel oversikt og nedlasting av ruter, og Visit Norway for omtale av rutene med bilder og video. Om du bruker en app som Komoot, vil du se at de fleste nasjonale rutene allerede er lagt inn. Men for å planlegge egen tur er det enklest å velge OpenCycleMap som kart i Komoot. Da vil de nasjonale rutene fremkomme i rødt og du kan plotte inn din egen rute slik du selv vil. Rutene gjør det enkelt å planlegge, du kommer innom små veier og lokalsamfunn der du ellers ikke ville ha ferdes, og du får ikke ubehagelige overraskelser. Om du skulle forlate de nasjonale sykkelveiene, merk også nyttig oversikt over hvilke tunneler som er åpne eller stengt for sykling. Jeg vet ikke om denne er fullstendig oppdatert, men har vært korrekt på mine turer. 1 Quote S Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sveinung1 Posted May 19 Share Posted May 19 Sveinung1 skrev (På 14.5.2024 den 6.39): Komoot foreslo denne ruten for meg, via Røldal -Haukeli osv. Jeg sykler nå på torsdag, og håper det er en fin rute😎 Jeg fulgte komoot sin rute nå på nasjonaldagen, uten å sjekke den så nøye. Det gikk helt fint veldig langt, men når jeg nærmet meg Høydalsmo så ble jeg ledet inn på noen grusveier, de var riktignok så fine i starten at jeg bare kjørte på. Men så ble den litt dårligere og endte opp i en halvmeter med råtten snø...litt dårlig planlegging fra min side. Men én fin tur 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts