Gå til innhold

Bergen -> Oslo


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å sykle Bergen - Oslo til sommeren (eller neste). Fra Bergen tenker jeg å snirkle meg til Flåm og deretter ta Rallarvegen over fjellet. Fortsetter ned til Geilo, og derfra ser jeg man kan ta en grusvei-avstikker til Nesbyen. Og da kommer spørsmålet, hvor bør jeg sykle etter det? Målet er å ha en fin tur. Sykler på blandevei/gravel eller reser. 

 

Noen tanker:

Har syklet langs Krøderen før og husker det som veldig, veldig kjedelig. 

Hadde vært kjekt å svinge innom Nordmarka, fra Hønefoss (?). 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Skal du på racer blir Rallarvegen for røft.

På gravel tenker jeg denne ruten er helt fin:

Bergen - Arna - Trengereid - Norheimgsund - Granvin - (nesten) Voss. Her må du unngå et par tunneler over Kvamsskogen, og det kan være litt trafikk gjennom Hardanger.

Fra Voss tar du veien opp Raundalen mot Mjølfjell og Upsete. Asfaltert vei slutter ved ungdomsherberget på Mjølfjell, men fin grusvei videre til Upsete. Fra Upsete er det IKKE mulig å sykle over fjellet, men toget gjennom Gravhalsen til Myrdal tar 5 minutter. Handler bare om å time togtidene 🙂

Fra Myrdal følges Rallarvegen til Haugastøl, og så Rv7 nedover Hallingdalen. Noen steder går det parallelveier (og ved Gol må du bruke dem).

Fra Gulsvik går det grusvei over til Sokna. 

Fra Sokna videre på Rv7 mot Hønefoss og Oslo. Så kan du velge om det er mest fristende å ta asfaltert vei over Sollihøgda eller over Krogsskogen til Lommedalen før du paraderer inn til Oslo.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (1 time siden):

Fra Gulsvik går det grusvei over til Sokna. 

Fra Sokna videre på Rv7 mot Hønefoss og Oslo. Så kan du velge om det er mest fristende å ta asfaltert vei over Sollihøgda eller over Krogsskogen til Lommedalen før du paraderer inn til Oslo.

Man kan også sykle opp fra Nesbyen, ned Hedalen og ta Vidalen mot Sokna, eller over Urula før Nes i Ådal og over til Elsrud på grov grus og ned i vestre Ådal. Begge alternativer involverer langt mer høydemeter enn å følge RV7 og de direkte parallellene, men også tryggere veier, mer grus og større naturopplevelser. Man kan unngå RV7 i sin helhet inn til Hønefoss hvis man er villig til å bytte mot litt ekstra høydemeter på grus.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke syklet den ruten, men har syklet endel i midtre deler av ruten. Hardangerfjorden er flott på "alle" sider. Granvin-Voss-Upsete (få med Skjervefossen) er flott. Den gamle jernbanen mellom Granvin og Voss er asfaltert og er fin å sykle. En kort togtur Upsete-Myrdal også videre på Rallarvegen til Haugastøl - RV 7 til Geilo - fra Geilo FV 40 til Dagali og Rødberg.
Videre mot Oslo er det nok flere som har mer å komme med.
Motsatt vei, men her er det inspirasjon og tips å hente:
 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet motsatt vei, Oslo - Rallarvegen for noen år siden, så kan gi deg noen ruteforslag på det strekket. Jeg ville ha mest mulig grus på den turen, så mellom Dagali og Rødberg tok jeg Smådølvegen, ca 35 km med veldig fin grusvei og nesten ikke noe trafikk. Fra Rødberg og videre til Oslo fulgte jeg denne ruta for å maksimere mengden grus. Ganske kupert og svingete over diverse marker, men ei fin rute som var godt fremkommelig på grusracer. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mortend skrev (21 timer siden):

Man kan også sykle opp fra Nesbyen, ned Hedalen og ta Vidalen mot Sokna, eller over Urula før Nes i Ådal og over til Elsrud på grov grus og ned i vestre Ådal. Begge alternativer involverer langt mer høydemeter enn å følge RV7 og de direkte parallellene, men også tryggere veier, mer grus og større naturopplevelser. Man kan unngå RV7 i sin helhet inn til Hønefoss hvis man er villig til å bytte mot litt ekstra høydemeter på grus.

Det finnes enda er alternativ fra Nesbyen. Sykle på østsiden av elven, ned til Liodden. Der tar du stigningen østover opp mot, og over Blåfjell. Deretter dipper det ned mot flå, men før du kommer helt dit tar du igjen stigningen mot skrukkefylla og Vassfaret. Der følger du veien mot Vidalen, og mot slutten av denne dalen knekker du av mot Vikerfjell. Det er et lite stykke med trillesti etter hvert her (ikke langt) før du igjen kommer på fin grusvei som tar deg ned til Sperillen. Så rolig vei til Hønefoss, for så å sykle inn i nordmarka. 
 

God tur!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...