Gå til innhold

Hudreaksjon (rødhet og kløe) av barnåler


Anbefalte innlegg

Lagde tråd her da det for mitt vedkommende er utelukkende ved sykling at jeg sliter med følgende problem: 

Sommeren er kommet til østlandet, og shorts/kortermet er klart å foretrekke, MEN jeg får en plagsom hudreaksjon de stedene på kroppen hvor jeg er i kontakt med bartrær. Underarmer og legger blir røde og hovne, kløen varer over dager. 

Noen som plages med det samme og har tips til remedier eller prevantive tiltak? Bukse og langermet er litt kjipt i 20 grader +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages med det samme. Tuja hekk er også ille. Jeg antar at dette er en (kryss?)allergisk reaksjon, akkurat slik alle typene med pollen jeg reagerer på. Har for min del blitt løst med vanlig allergimedisin, men for tiden går jeg på immunsensibilisering med tabletter (Itulazax) mot trepollen og har foreløpig hatt den beste pollensesongen på lang tid. Har ikke hatt noen hudreaksjon på bartrær i det siste og tenker at det har en sammenheng. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her også. 
Etter 30 år med terrengsykling har jeg lært meg å leve godt med det, men tuja-hekker holder jeg meg unna. Noen timer med tuja-klipping for noen år siden gjorde det riktig ille. Juletrær er heller ikke noe hit - plast er godt alternativ her. 
Jeg går på Aerius allergitabletter året rundt og føler at dette hjelper noe.  
Tynne løse ermer kan være et alternativ hvis man absolutt må lene seg inn i bartrærne. Det finnes slike som er mest ment som solbeskyttelse, ikke varmende plagg. 
 



 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (1 time siden):

... men for tiden går jeg på immunsensibilisering med tabletter (Itulazax) mot trepollen og har foreløpig hatt den beste pollensesongen på lang tid. Har ikke hatt noen hudreaksjon på bartrær i det siste og tenker at det har en sammenheng.

Så bra! Skal høre med legen vedr. Itulazax. Noen bivirkninger eller kontraindikasjoner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (5 minutter siden):

Tynne løse ermer kan være et alternativ hvis man absolutt må lene seg inn i bartrærne. Det finnes slike som er mest ment som solbeskyttelse, ikke varmende plagg. 

Har du tips til slike som er ren tynn lycra? Jeg har slitt ut et par gamle sett fra Kalas, og de (nå Brav) produserer kun i tykkere stoff med strikker ment for pinnemennesker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petterthebetter skrev (57 minutter siden):

Noen bivirkninger eller kontraindikasjoner

Bivirkningene er relativt små, men de første månedene var det mye kløe i halsen når jeg tok dem. Måtte flytte tidspunktet til sen eettermiddag for å ikke ødelegge dagen eller natta. Må ta en tablett om dagen i tre års tid. 

Jeg måtte til spesialist og få bekreftet allergi med test, noe som måtte gjøres utenfor allergisesong og uten allergimedisiner i blodet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petterthebetter skrev (8 timer siden):

Så bra! Skal høre med legen vedr. Itulazax. Noen bivirkninger eller kontraindikasjoner? 

Blant de få potensielt dødelige behandlingene for en ikke dødelig sykdom..men det er heldigvis sjelden! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (5 timer siden):

Blant de få potensielt dødelige behandlingene for en ikke dødelig sykdom..men det er heldigvis sjelden! 

Har lest gjennom pakningsvedlegg hos Felleskatalogen, og kan ikke se at det er noen risiko for å dø såfremt man er ærlig med legen vedr. tidligere allergiske reaksjonene, astma og pågående behandlinger. Protokollen for utredelse, reseptutskrivelse og administrering er tydelig og særlig streng. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever noe lignende selv, men gir seg i løpet av natten. Og så lenge jeg ikke begynner å klø på det går det greit. Men høres ut som dere andre får sterkere reaksjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...