Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har hatt den første versjonen av AirSpy, men den ene døde etter overdose med guffe. Den nye versjonen er nok også bedre.

kjøpte to sett med TyreWiz til godsyklene senere (idiotdumpepris på Bikeshop for et par år siden, og det er mye bedre saker. Denne har også kommet i ny versjon som ikke er like utsatt.

TL;DR:

TyreWiz er best

Full beskrivelse

Tyrewiz vinner på funksjon og konstruksjon (enn så lenge). Mens man skrur en krave over ventilen på AirSpy (original), og beholder ventilkjernen, bytter man ut ventilkjernen med en ventilforlenger på TyreWiz (original). Dette gjør Tyrewiz kompatibel med flere prestaventiler (bl.a. TPU-slanger). I tillegg har Tyrewiz en indikator-LED som viser om du er innenfor konfigurert avviksområde eller utenfor. Med AirSpy må du frem med app eller GPS for å se. På GPS (Garmin) har Tyrewiz og Airspy egne datafelter som kan kobles til via ConnectIQ. Disse kan så konfigureres fra Garmin Connect med serienr og måltrykk. Der kommer det litt spennende frem: AirSpy er publisert av SKS, og er grei å finne, mens TyreWiz er faktisk ikke publisert av SRAM, men en utvikler. Det er visstnok det offisielle datafeltet, men det er ikke enkelt vite at man har funnet rett. Man har dog ingen andre muligheter. Så kommer vi da til neste punkt på programmet. Med Airspy er det kun visning i datafeltet, men på TyreWiz er det også logging av trykkene. Det kan man se hos SRAM når man har koblet Garmin Connect mot SRAM-konto. Det er det ikke hos SKS.

I praktisk bruk er det for meg en nyttig sak. Alle som sier at de har perfekt kalibrert tommel ljuger til seg selv og alle rundt seg. Og de fleste som har eksperimentert litt med dekktrykk vet at det er kort fra veldig bra til ødelagt felg/punktering, eller på annen side drittgrep. Så for meg er TyreWiz kjempefint, triller sykkel ut av boden, sjekker at det lyser grønt, sykler på tur. Hvis ikke, pumpe til det lyser grønt hvis det blinker rød sakte eller slippe ut til det lyser grønt hvis det blinker rødt fort. Dette må gjøres i intervaller, da det under påfylling/utslipping blir forbigående mer/mindre trykk når luften passerer ventilen.

Basert på min erfaring er Tyrewiz veien å gå (hvis du finner på tilbud). ellers funker jo AirSpy også. Nye TyreWiz 2.0 virker også mer robust med sensoren montert nærmere felgen. Den er også i utgangspunktet billigere enn original TyreWiz

Endret av baronKanon
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for grundig gjennomgang @baronKanon

Siden @Ndreas lokket deg over, kan jeg spørre om du har hatt nytte av TyreWiz også for bukkestyresykkel, der man gjerne foretrekker forskjellig trykk på landevei og grov grus/kjerrevei, eller har du mest nytte av det for terreng/stisykkel? Eller stiller jeg opp et skille som ikke spiller noen rolle?

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Sepeda said:

Takk for grundig gjennomgang @baronKanon

Siden @Ndreas lokket deg over, kan jeg spørre om du har hatt nytte av TyreWiz også for bukkestyresykkel, der man gjerne foretrekker forskjellig trykk på landevei og grov grus/kjerrevei, eller har du mest nytte av det for terreng/stisykkel? Eller stiller jeg opp et skille som ikke spiller noen rolle?

Jeg har hatt på både flat og krøllete styre. Hadde AirSpy på krøllestyre til slutt, til de ga opp, og ikke funket med TPU-slangene jeg bruker. Siden jeg kun sykler landevei, er det for å være sikker på at jeg har nok trykk og nysgjerrighet som har gitt meg noe. Men som sagt: det er Tyrewiz som er vinneren, spesielt siden første versjon, som jeg har, kan monteres på slange. Og det er ikke for å justere trykket jeg bruker det, men for å sjekke at jeg er innenfor måltrykket for den sensoren før tur for best mulig utbytte av turen, ikke for å justere høyt og lavt mellom forskjellige bruksområder. Da må man frem med telefon og omkonfigurere alarmgrenser og måltrykk, og det gidder jeg ikke. AirSpy hadde heller ikke justerbart avvik før alarm da jeg hadde dem.

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...