Gå til innhold

Kart til Garmin uten å koble mot pc/mac?


Garpen

Anbefalte innlegg

Er det mulig å laste ned kart via blåtann til en Garmin 1030, eller må man laste ned Garmin Express på en laptop eller stasjonær maskin og plugge inn en kabel?

(Jeg har lånt bort min egen maskin og har p.t. bare en jobbmaskin som ikke vil la meg laste ned Garmin Express ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funker fint. Bare velg "send to device" og så syncer du. Hvis du ikke gjør dette rett før du skal sykle ruta, kan de være du må "slå det opp" via "find course" valget i menyen på edgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Ndreas ja, det er en rute, nema problema. Men jeg lurte på et kart, altså det som ligger og durer i bakgrunnen med merkede stier og slikt, jeg vil gjerne laste ned mtbmap.no for terrengsykling og et sjøkart til å padle med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg har ikke Garmin Express på Mac'en. Når jeg kobler til GPS (Edge 1040) så dukker den opp som en disk. Så kopierer jeg bare kartet (.img-filen) inn til Garmin-katalogen på den disken.

Jeg mener å huske det er helt likt på en Windows-PC.

Edit/Presisering: Jeg kobler til med USB-kabel.

Endret av DesmoSkier
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garpen skrev (1 time siden):

Er det mulig å laste ned kart via blåtann til en Garmin 1030, eller må man laste ned Garmin Express på en laptop eller stasjonær maskin og plugge inn en kabel?

(Jeg har lånt bort min egen maskin og har p.t. bare en jobbmaskin som ikke vil la meg laste ned Garmin Express ...)

Du kan bare laste ned kartet lokalt til en hvilken som helst PC. Koble din Garmin til denne PCen med en USB-kabel og kopier kartet inn i Garmin-mappa.  Husk å "løse ut" enheten før du kobler fra, ellers kan det bli moro. Mulig du må inn i navigasjonsmenyen og sette kartet som aktivt etterpå på selve Garmin-enheten. 

Jeg har slettet det meste av originale Garmin-kart på min 1040 og baserer den på Frikart sine. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

For å få Frikart til å funke optimalt så gjør jeg:

  • Deaktiverer alle andre kart for å få Frikart til å synes
  • Har 2 kart enabled
    • OSM Topo Summer Norway v<dato>
    • norway v<dato> (dette er overlay som gjør at kartet ser noenlunde slik ut som på mtbmap)
  • endrer "Map Appearance/Map Theme" til "Classic" i den profilen jeg bruker for de kartene

I stedet for å deaktivere andre kart så kan man selvsagt slette de slik som @Lars-Erik foreslår. Men om man bruker GPS til litt navigering på vei så er noen av de kartene kjekke å ha.

Endret av DesmoSkier
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (2 timer siden):

For å få Frikart til å funke optimalt så gjør jeg:

  • Deaktiverer alle andre kart for å få Frikart til å synes
  • Har 2 kart enabled
    • OSM Topo Summer Norway v<dato>
    • norway v<dato> (dette er overlay som gjør at kartet ser noenlunde slik ut som på mtbmap)
  • endrer "Map Appearance/Map Theme" til "Classic" i den profilen jeg bruker for de kartene

I stedet for å deaktivere andre kart så kan man selvsagt slette de slik som @Lars-Erik foreslår. Men om man bruker GPS til litt navigering på vei så er noen av de kartene kjekke å ha.

Grunnen til at jeg har slettet en del kart fra min Garmin var at jeg oppdaget at det er en antalls-begrensning i kart som Garmin klarer å betjene, og den fungerer etter "first-come-first serve" prinsippet. Det holdt ikke å deaktivere disse, de måtte faktisk ut. Dette gjelder en Edge 1040, tilsvarende problem finnes ikke på 1030, trolig fordi det er langt færre kart som følger med. 

Effekten ble at da jeg la inn  frikart for både sommer og vinter samt en overlay fil, så var det bare en av de som faktisk kunne aktiveres i Garmin selv om det er bøtter og lass med ledig plass. 

Slettet derfor alle kart som jeg anser som kun teoretisk mulig at jeg kommer til å trenge, og beholdt Europa-kartene, men deaktiverte også disse. I tillegg har jeg også beholdt relevante Geocode og DEM-kart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...