Gå til innhold

hvorfor er det ingen bikepark i oslo?


Emtb

Anbefalte innlegg

vi har drammen, og brattbakken på nesodden, men man ville tro at norges største by burde ha en bikepark? Hva skjedde med tryvann og grefsenkollen? For min del trenger jeg ikke heis en gang men ville gjerne hatt en liten flowtrack jeg kunne øvd på. Norge har jo ellers masse sykkel tilrettlagte stier fra trysil, drammen, hafjell, hemsedal, beitostølen, høgvarde osv så hvorfor ikke oslo? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært sykling med heis på Tryvann på mange år, men de har visst utleie av stisykler der. Det skiltet må være vernet av byantikvaren eller noe, hvor sto det?

Det går en gammel flowtrack til høyre for Tårnbakken som i hvert fall i fjor var i god nok stand til å sykles. Man ser starten ganske tydelig ut til høyre fra toppen av stolheisen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi i Oslo Enduro gjengen er de eneste som har gjort noe på løypefronten der etter at heisbasert sykling tok slutt i 2012-2013. 
I årene 2013-2019 ryddet vi nye løyper og vedlikeholdt de eksisterende for å kunne arrangere enduroritt der. 

Eneste flytløypa der er Eastside, den som nevnes over her og ligger på høyresiden (skikjørers høyre) av Tårnbakken, starter ved heishuset. 
Men siste Oslo Enduro ble arrangert i 2019 og etter det har det vel ikke blitt gjort noe der, så hvordan den er i dag vet jeg ikke. 
Man kan shuttle selv enten med apostlenes hester eller elsykkel, det er fin grusvei hele veien opp igjen. Men det er kanskje ikke bare velstand å finne hva stier og løyper angår. 

Jeg flytta fra Oslo til Nesodden for snart 10 år siden og orker ikke å engasjere meg mer med Tryvann som sykkelpark, det var ganske liten vilje til sykkelsatsing der de siste årene vi arrangerte ritt. 
Mulig jeg tråkker på tær nå og at dette kan ha endret seg, selv om lite tyder på det, men min påstand er at de ikke evner å se potensialet som ligger der mtp sykling. 
Det handler kun om ski og klatrepark. 
Oslo Enduro er historie og vi gjør ingenting i Tryvann lenger, så med mindre nye ildsjeler melder seg og legger inn et greit antall dugnadstimer så er jeg redd forfallet bare fortsetter. 

  • Like 2

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (8 timer siden):

Vi i Oslo Enduro gjengen er de eneste som har gjort noe på løypefronten der etter at heisbasert sykling tok slutt i 2012-2013. 
I årene 2013-2019 ryddet vi nye løyper og vedlikeholdt de eksisterende for å kunne arrangere enduroritt der. 

Eneste flytløypa der er Eastside, den som nevnes over her og ligger på høyresiden (skikjørers høyre) av Tårnbakken, starter ved heishuset. 
Men siste Oslo Enduro ble arrangert i 2019 og etter det har det vel ikke blitt gjort noe der, så hvordan den er i dag vet jeg ikke. 
Man kan shuttle selv enten med apostlenes hester eller elsykkel, det er fin grusvei hele veien opp igjen. Men det er kanskje ikke bare velstand å finne hva stier og løyper angår. 

Jeg flytta fra Oslo til Nesodden for snart 10 år siden og orker ikke å engasjere meg mer med Tryvann som sykkelpark, det var ganske liten vilje til sykkelsatsing der de siste årene vi arrangerte ritt. 
Mulig jeg tråkker på tær nå og at dette kan ha endret seg, selv om lite tyder på det, men min påstand er at de ikke evner å se potensialet som ligger der mtp sykling. 
Det handler kun om ski og klatrepark. 
Oslo Enduro er historie og vi gjør ingenting i Tryvann lenger, så med mindre nye ildsjeler melder seg og legger inn et greit antall dugnadstimer så er jeg redd forfallet bare fortsetter. 

litt trist som det du sier, skulle ønske jeg syklet i 2012 og fikk prøvd det. brattbakken er vel ikke åpen nå eller? mener å huske at den først åpner litt sent i år? tenker at skimore eieren av tryvan og drammen anlegget heller vil satse der ute enn i tryvann så de må jo vite hvordan det skal drive og evt økonomien rundt det? Mulig de er redd for å konkurere med drammen bike park vis de lager en i oslo. Jeg har værtfall ikke bil så drammen bikepark er rimelig uaktuelt desværre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (9 minutter siden):

litt trist som det du sier, skulle ønske jeg syklet i 2012 og fikk prøvd det. brattbakken er vel ikke åpen nå eller? mener å huske at den først åpner litt sent i år? tenker at skimore eieren av tryvan og drammen anlegget heller vil satse der ute enn i tryvann så de må jo vite hvordan det skal drive og evt økonomien rundt det? Mulig de er redd for å konkurere med drammen bike park vis de lager en i oslo. Jeg har værtfall ikke bil så drammen bikepark er rimelig uaktuelt desværre 

Brattbakken vil være åpen på søndager fremover.

  • Like 2

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (5 minutter siden):

Brattbakken vil være åpen på søndager fremover.

kult får komme meg dit,er det åpent om det regner? har EL så trenger forsåvet ikke heis på en relativt kort løype, kan jeg sykle utenom åpningtidene? finnes det en alternativ transportløype? er ganske ræva på hopp så hadde vært fett å få litt skills der

Endret av Emtb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpent selv om det regner i Brattbakken og det går helt fint å sykle der for egne maskin utenom åpningstider. 

Limer inn et kart som viser bunn og topp, og en sti og en grusvei som fører opp til toppen markert med gult. 

image.png.93f4d9e01c81da7857cbb25f0942b451.png

  • Like 2

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et kart som viser ca løypene som er der nå, jeg er usikker på hvor langt man er kommet med den svarte delen, men det er i alle fall i området der den skal ligge. 
Ikke sikkert det er sti der ennå, den er i alle fall ikke promotert.
(sist på prioriteringslista over løyper)

Røde stier på skikjørers høyre, litt små hopp og dropp, chickenruns rundt det man ikke vil ta. 

Blå / Grønn løype ned hovedtraseen, skal kunne sykles av alle, også quad for funskjonshemmede siden Sunnaas Sykehus ligger bare et litt langt steinkast unna. 

Ellers finner man litt info om Brattbakken her: https://www.nesoddensykkel.no/brattbakken/ 

image.png.ce83d0bfd1d76504d774ca8dd02ce83f.png

  • Like 4

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (1 time siden):

Her er et kart som viser ca løypene som er der nå, jeg er usikker på hvor langt man er kommet med den svarte delen, men det er i alle fall i området der den skal ligge. 
Ikke sikkert det er sti der ennå, den er i alle fall ikke promotert.
(sist på prioriteringslista over løyper)

Røde stier på skikjørers høyre, litt små hopp og dropp, chickenruns rundt det man ikke vil ta. 

Blå / Grønn løype ned hovedtraseen, skal kunne sykles av alle, også quad for funskjonshemmede siden Sunnaas Sykehus ligger bare et litt langt steinkast unna. 

Ellers finner man litt info om Brattbakken her: https://www.nesoddensykkel.no/brattbakken/ 

image.png.ce83d0bfd1d76504d774ca8dd02ce83f.png

konge gleder meg! færgen tar tross alt ikke sååå lang tid over. og så får jeg øve meg litt når det er lukket så jeg ikke er så ræva når det er mange folk som ser på 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (4 timer siden):

Her er et kart som viser ca løypene som er der nå, jeg er usikker på hvor langt man er kommet med den svarte delen, men det er i alle fall i området der den skal ligge. 
Ikke sikkert det er sti der ennå, den er i alle fall ikke promotert.
(sist på prioriteringslista over løyper)

Røde stier på skikjørers høyre, litt små hopp og dropp, chickenruns rundt det man ikke vil ta. 

Da har jeg tegnet inn den blå på OSM, så da blir den etterhvert synlig i MTBmap blant annet. Brukte Strava heatmap for å tegne inn, så brukte ikke din skisse direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skimore eier Tryvann, Aron(Drammen) og Kongsberg skisenter. Og de ønsker bare å drifte en sykkel destinasjon. Noe jeg syns er helt greit. Tar meg like lang tid å komme meg fra Carl Berner og til Drammen som til Tryvann. Tar ofte tog til Aron også. 
 

Syns det hadde vært mer spennende å få igang sykkelparken ute i Vardåsen i Asker enn Tryvann. 

Edith: Forsåvidt enig i at Oslo kunne trengt en flytløpe og en skikkelig pumptrack eller tre, men har ikke troen på at en kommersiell aktør tar på seg den jobben. Tror Rye SK har noen ideer, men kommunen må nesten finansiere noe slikt. 

Endret av anerds
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anerds skrev (6 timer siden):

Forsåvidt enig i at Oslo kunne trengt en flytløpe og en skikkelig pumptrack eller tre, men har ikke troen på at en kommersiell aktør tar på seg den jobben. Tror Rye SK har noen ideer, men kommunen må nesten finansiere noe slikt.

Kommer selvfølgelig aldri til å skje men tenk så fett det hadde vært med en flytsti ned langs Akerselva fra Frysja til Kuba, eller i hvertfall Myraløkka. Kunne kalt den Tigerspranget. Men i den grad noe slikt er realistisk ville det vel vært mellom Frognerseteren og Midtstuen, og da måtte man funnet en løsning som tok vare på det som allerede er der (syns jeg i hvert fall).

At Oslo ikke har en pumptrack (i hvert fall som jeg vet om) er rett og slett en skandale. Kjører du rundt i resten av landet finner du en i nesten hver eneste lille by. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOTS Oslo snakket med Tryvann i fjor, og de mener at det ikke er økonomisk bærekraftig (selv om de får det til i Drammen), Oslo kommune har hatt et prosjekt hvor de skulle kartlegge muligheten for å bruke byens alpinanlegg til sykling om sommeren (ikke ført til noe så langt), et prosjekt med å utrede om det gamle pukkverket i Huken kunne brukes til sykkelpark har i følge Avisa Oslo stoppet opp.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Nilsen skrev (3 timer siden):

Ble ikke Huken regulert til sykkelanlegg i fjor? 

Ett lite område er visstnok regulert til sykling ja, men det er for lite areal og for lite egnet, dessverre. 

Anlegget de har bygd i Harstad er vel gullstandarden for kompakte sykkelanlegg her i landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Roy
prøvde brattbakken i går under monsun regnet, øvre del av flowtracken var konge, dog for en hopp noob som meg så var det såpass tett i tett med hopp/ dumper at det ikke var så lett å prøve seg på de, ble for det meste hopp nr 1 og 2 som var mulig å øve litt på. Håper at den fremtidige grønn løypen har noe hopp og dropp elementer beregnet for folk som ikke har mye erfaring med det slik at man lettere kan klare alle hoppene på blåløypa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (53 minutter siden):

@Roy
prøvde brattbakken i går under monsun regnet, øvre del av flowtracken var konge, dog for en hopp noob som meg så var det såpass tett i tett med hopp/ dumper at det ikke var så lett å prøve seg på de, ble for det meste hopp nr 1 og 2 som var mulig å øve litt på. Håper at den fremtidige grønn løypen har noe hopp og dropp elementer beregnet for folk som ikke har mye erfaring med det slik at man lettere kan klare alle hoppene på blåløypa 

Jeg bringer dette videre til løypebyggerne. 🙂

  • Like 1
  • Thanks 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

@dundun

Jeg tror det er planer om å ha åpent på søndager til kuldegradene kommer og de begynner å produsere snø. 
Men det avhenger nok litt av både antall besøkende og at det er nok folk til å drifte heisen. 

Om man er på Facebook så kan man bli med i Brattbakken gruppa og følge med på når det er åpent. 

https://www.facebook.com/groups/1005662813269045/

  • Like 1

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Emtb skrev (På 24.7.2023 den 0.31):

vi har drammen, og brattbakken på nesodden, men man ville tro at norges største by burde ha en bikepark? Hva skjedde med tryvann og grefsenkollen? For min del trenger jeg ikke heis en gang men ville gjerne hatt en liten flowtrack jeg kunne øvd på. Norge har jo ellers masse sykkel tilrettlagte stier fra trysil, drammen, hafjell, hemsedal, beitostølen, høgvarde osv så hvorfor ikke oslo? 

Jeg syklet både i Grefsen og Tryvann i 2007-2008. Løypene i Tryvann var på den tiden ikke noe særlig gode, mens de i Grefsen dugde. Vil uansett tro at markedets betalingsvilje for heis på disse stedene i dag er lavere pga. stisykler som fungerer bra oppover, samt elsykler. Skal man lykkes med heisdrift der i dag må man derfor satse penger og bygge ut gode løyper som gjør at folk gidder å betale for å bli fraktet opp i stedet for å sykle opp selv. Om det er mulig å få til vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser hva som blir brukt av millionbeløp på nye stier i Trysil og oppover Hallingdal, så ser jeg det som vanskelig å gjøre business på å bygge flytstier i Oslo-området. Tenker at om det skal bli butikk av det så handler det om å bygge opp en destinasjon med alt det medfører av kommersielle tilbud som overnatting, restauranter, heiskort, shuttling, events, osv. Man kunne nok fått til noe i Tryvann, men vanskelig å tjene penger på heiskort på sommeren når alle har el-sykler som tar dem til toppen igjen på null komma niks. Skal man få til noe i f.eks. Nordmarka må kommunen på banen, men Løvenskiold vil nok uansett sette en stopper for episke flowtrails innover i marka.

Jeg driver med guiding og stisykkelkurs i marka (Oslo Mountain Bike Guides), og det er en utfordring at stiene er for vanskelige for uerfarne syklister og utlendinger som er vant med mindre steiner og røtter. 

Ser forøvrig en trend i at Trysil er viktig for rekruttering til sporten. Påfallende mange av de jeg har på nybegynner kurs har prøvd seg i Trysil og tar et kurs når de kommer hjem til Oslo for å lære mer (Takk til Trysil 😍). 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt med på premisset om at el-sykkel erstatter heis. En typisk heisbasert dag på Geilo for meg er iflg Strava over 3000 høydemeter og da har jeg som regel bare sykla halve dagen. Uten at jeg har prøvd det samme med el-sykkelen så stiller jeg meg litt tvilende til om batteriet hadde holdt en hel dag.

Hver dag det er fint vær i sommerhalvåret er det DH og endurosykler å se på T-banen fra Midtstuen til Frognerseteren så det er et marked der for noe sånt men spørsmålet er vel om det markedet er stort nok. Skimore mener tydeligvis at et slikt marked bare finnes i Drammen og jeg tror det er en grense for hvor stort et sånt anlegg kan vokse seg uten tilgang til stolheis. Så lenge Skimore ikke gidder tipper jeg vi må klare oss med røtter og stein.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...