Gå til innhold

Hvor mye flare på styre til landevei?


Anbefalte innlegg

Har et veldig bredt styre på landeveissykkelen nå, og tenker bytte til noe smalere, og muligens mer aero, men det er ikke kritisk da det uansett er kabler og sånn.

Men hvilke styrer er det som typisk faller inn under "landevei med flare"? Eller bruker man bare styrer for gravel som ikke har så mye utspring? Tenker litt at at medium bredt gravelstyre vil gjøre en ganske maks aero på flatene, men tilby bredde og kontroll til bakker. UCI er ikke kritisk her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 

Pro PLT Discover Gravel Styre i 40cm som jeg er veldig fornøyd med.

Brukes på en Trek Domane SL5 som brukes til mye forskjellig.

Ikke så veldig mye flare, mindre drop og reach enn original styret samt at det er ovalt på toppen. 

40cm på hoodsa og jeg tipper 42 eller litt mer i bunn.

Angrer litt på at jeg ikke kjøpte 38cm, men synes det var et stort nok steg å gå til 40 fra 42cm

Har vippa hoodsa litt innover så jeg sitter smalere enn 40cm i virkeligheten

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENVE SES er 35 cm der hendlene monteres og 40 i bukken, jeg har dette på en landeveissykkel. Synes det er litt mye utoversving og tenker på å heller flytte dette over på grussykkelen (jeg har et svært smalt styre på vei på AliE som jeg uansett tenker bytte til). Smalere styrer er ikke for alle, men jeg liker det. Rose har et ganske rimelig et om man bare vil teste litt:

https://www.rosebikes.com/rose-race-attack-gf-aero-drop-bar-721017

36 ved hendlene, 40.5 i bukken.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (2 timer siden):

Jeg har et 

 

Pro PLT Discover Gravel Styre i 40cm som jeg er veldig fornøyd med.

Brukes på en Trek Domane SL5 som brukes til mye forskjellig.

Det ser absolutt ikke dumt ut, behagelig med litt flate på toppen og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 3T AeroGhiaia ltd på gravel-/landeveissykkelen. 40 mm oppe ved hendlene, 47,8 cm nederst i bukken, men 40 mm inne i selve bukken, der du holder når du sykler fort og nedover med en finger på bremsen. 
Tidligere hadde jeg Aeroflux som var 42 oppe og 44 nede. 
Det nye styret er kanskje litt bredere nede enn jeg hadde valgt selv, men jeg liker fasongen veldig godt nå - både på landevei og grus. 3T-styrene har veldig kort rund del inne ved stemen. Dette gjør det litt krevende å montere computer/lykt ++ hvis man har de behovene. 
3T ltd-styrene er ganske lette sammenlignet med mange. Superghiaia har samme fasong på bukken som aeroghiaia, men mindre aeroflate på toppen, og litt mer fyll i vinkelen mellom flaten og fremoverbuen. 

Jeg tenker at 40/45 eller 38/43-44 ville vært de målene jeg hadde ønsket meg, men jeg synes det fungerer overraskende bra med den litt ekstra bredde nedre delen på bukken jeg har nå. 40 mm øvre bredde er en no-brainer. Jeg sitter bedre med det enn med 42 som jeg hadde i fjor. 

 

All Photos - 1 of 1.jpeg

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro PLT virker som en bra kandidat, ser at de har et Aero Vibe Pursuit også med enda mer aero form og integrerte kabler, men da må jeg bytte stem inkl garmin montasje så overlever nok å ha kablene under tapen. Fordel Aero er at den kommer i 38, men tror det fort blir i overkant stor overgang fra 44.

 

https://bikeshop.no/pro/prha0423/pro-plt-discover-gravelstyre-40-cm

https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/landeveissykkel/styrer/31-8mm-diameter/pro-vibe-aero-alloy-pursuit-styre?variant=PRHA0471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (10 minutter siden):

Pro PLT virker som en bra kandidat, ser at de har et Aero Vibe Pursuit også med enda mer aero form og integrerte kabler, men da må jeg bytte stem inkl garmin montasje så overlever nok å ha kablene under tapen. Fordel Aero er at den kommer i 38, men tror det fort blir i overkant stor overgang fra 44.

 

https://bikeshop.no/pro/prha0423/pro-plt-discover-gravelstyre-40-cm

https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/landeveissykkel/styrer/31-8mm-diameter/pro-vibe-aero-alloy-pursuit-styre?variant=PRHA0471

Det aero-styret var veldig tungt, men det spiller kanskje ingen rolle?

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (24 minutter siden):

Det aero-styret var veldig tungt, men det spiller kanskje ingen rolle?

Det teller imot det også ja, er til en ok lett landeveissykkel, så hundre gram ekstra merkes mentalt 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt FSA sine Compact bend styrer i ganske mange år nå. De er omtrent 2 cm smalere der man monterer kontrollhendlene enn i bukken. 4 grader outward flare. Flere ulike materialer og priser og det kan være vanskelig å orientere seg. Siden sist jeg så har Compact også kommet i "jentestørrelser", såkalt "Super Compact", og det applauderer jeg. Oversikt:

https://shop.fullspeedahead.com/en/files/index/download/id/5be9d73ee3f221a58f6bcd3e97bdcae5618/

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pro PLT DIscover 40cm ble bestilt idag tidlig, så blir det spennende om det dukker opp i butikken i tide. Virker som bra flate på toppen, lav vekt og ikke så mye flare. 

Måtte ha ny girwire når jeg byttet gruppesett, da tar jeg like gjerne slangene samtidig, og da ryker styretapen av, så nå kan jeg like gjerne bytte styret i samme slengen 🙂

PRO PLT Discover Gravelstyre 40 cm

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med et godt valg. Jeg er veldig fornøyd med mitt i 44cm bredde. Da får jeg også plass til 15" laptop og klær i styreveske mellom tomlene.

Akseptabel flare (i %) seiler forøvrig opp som kanskje en av de viktigste stil-parametre og bør innlemmes i neste revisjon av The Rules. Skal man overstige 13-14% flare bør man sannsynliggjøre at man må forsere sti eller mye løs grus. Om man f.eks ikke sykler seg gjennom trillestiene i Nordmarka med flare >13% bør det vanke litt vennlig korreks fra møtende syklister IMHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flair.. flare.. kom til å tenke på denne filmen 😄

Jeg har så gammel sykkel at jeg har null flair, hva går jeg glipp av? 🙂 Min første tanke er at man mister muligheten til et godt grep oppe i første bøyen fra flatt styre

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...