Gå til innhold

Unngå å kjøpe tjuvgods, enklest mulig, hvordan?


York

Anbefalte innlegg

Leser i medlemsbladet til syklistforeningen at det anbefales å gjøre grundig sjekk når man kjøper brukt sykkel:

1. Be om originalkvitteringer

2. Sjekk serienr mot kvittering

3. Kontroller opp mot politiets registre

4. Først da kan sykkelen forsikres

5. Husk, formodentlig bør alt dette gjøres FØR sykkelen betales

 

Selv om dette er «rette» måten å gjøre det på, tviler jeg at så mye som 0.1% av bruktsykkelkjøpere gidder å gå gjennom den mølla der. Kan det gjøres enklere?

Kunne Finn.no for eksempel kommersialisert dette som «sykkelgaranti» eller «Sertifisert bruktsykkel», «vi garanterer at sykkelen ikke er stjålet». For eksempel via samarbeid med Bike Index som underliggende plattform.

Uemper med dette? Ingen! Bortsett fra at kjøper må lese av rammenummer når annonse lages, og kjøper må sjekke at nummeret stemmer med annonsen ved overlevering. Fordelene er åpenbare. Markedet for stjålne sykler skrumper betydelig over natta, og er noe alle potensielle sykkeleiere kan fryde seg over

 


Rammenummeret er registreringsnummeret.

Jammen hva med personvern?

Det er vel ikke noen grunn til at dette nummeret skal være hemmelig? På biler er VIN-nummer/chassisnummer ofte lett synlig i dashbord eller lignende, og antar at dette uansett lett kan søkes opp hvis man har regnr. Så og si offentlig informasjon, og det skaper ingen problemer som jeg har hørt om iallfall.

  • Like 3

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken er da at selger på Finn kan fylle inn et frivillig felt med rammenummer, mot å få en merkelapp på annonsen «trygt sykkelkjøp» eller noe i den dur som klinger bra.

I bakgrunnen sjekkes nummeret opp mot relevante registre, og det lages en profil i Bike Index hvis sykkelen ikke allerede er registrert.

Nå salget gjennomføres vil sykkelen overføres til ny eier i Bike Index.

Alt det tekniske skjer i bakgrunnen, brukerne trenger bare å lese av rammenummeret to ganger: En gang for selgeren, en gang for kjøperen.

Får så en smiley eller lignende på pushvarsel om hvor flinke de har vært, og får feelgood, samtidig som kunden bygger assosiasjon med at Finn tar samfunnsansvar ☺️

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Japan er det krav om registrering av sykler i offentlig register. Gjøres ved kjøp av ny sykkel i butikk eller hos lokalt politi ved kjøp av brukt, forutsatt tilstrekkelig dokumentasjon.

Om ikke sykkelen er registrert, vil den kunne bli beslaglagt av politiet.

Alt for å redusere sykkeltyveri i et samfunn som i utgangspunktet har lite hverdagskriminalitet. Gir også trygghet ved kjøp av bruktsykkel.

En modell som man kan håpe at europeiske land vil følge.

20221031_135111.jpg.819975418c225a487d8612891a313cd5.jpg

Men kravet om registrering utgjør en viss utfordring for utenlandske besøkende med medbragt sykkel, særlig ettersom alle skjema og etterspurt dokumentasjon skal være på japansk. Mange som besøker landet for kun kort tid, gjør som meg - har med seg pass til enhver tid og satser på å kunne redegjøre for seg selv og sykkel ved hjelp av Google Translate-app eller liknende 🙂

***

Støtter absolutt idéen om trygt kjøp på Finn ved hjelp av register, som skissert av trådstarter. Samtidig er det åpenbart noen utfordringer. Finn er en bedrift som formidler salg av alle slags varer. Jeg vet derfor ikke hvor realistisk det er å finne en løsning med bruk av register for en gitt varegruppe, med mindre det følger av lov, som ved kjøp av motorvogn. Men heier på initiativet.

***

Jeg har både blitt tilbudt tyvegods og gjenfunnet egen stjålen sykkel på Finn. De fem punktene nevnt i første post er nyttige, men i realiteten utilstrekkelige så lenge det ikke er pålagt registrering. Helerne eller tyvene benytter seg av de utbredte forklaringene som for eksempel:

  • Har ikke registrert sykkelen siden det ikke er krav om det i innboforsikringen.
  • Har ikke tatt vare på kvittering, men sykkelen er kjøpt i den butikken i det året.
  • Har tatt regelmessige service, uten å ta vare på kvittering, men gjort på det verkstedet.
  • Selger sykkelen fordi tiden ikke strekker til/sykler ikke så mye som tiltenkt/selger på vegne av far/mann/kone/kjæreste/barn som ikke sykler så mye som tiltenkt.
  • Selger forresten enda en sykkel eller to på vegne av far/mann/kone/kjæreste/barn som ikke sykler så mye som tiltenkt.
  • Har 10/10 i vurdering på Finn fra fornøyde kunder gjennom mange år.

Dermed er man som kjøper overlatt til å bruke sitt gode skjønn, stille spørsmål, vurdere selgerens troverdighet og stole på magefølelsen. Det er ikke slik at man trygt kan kjøpe brukt ved å oppfylle noen tekniske krav som sjekk i register. Om man kjøper en sykkel som man forstår eller burde forstå er stjålet, gjør man seg skyldig i heleri.

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker umiddelbart at det er krav fra forsikringsselskap som er det mest effektive, gjerne med lobby-virksomhet for lovendringer. Mange blir motivert av økonomiske konsekvenser, så hvis forsikringsselskapene begynner å prisdifferensiere kraftig mellom registrerte og uregistrerte sykler så tenker jeg registreringsgraden øker.

 

Kombiner dette med et nasjonalt sykkelregister og klapp på skuldra fra finn når du selger så kan det være at det skjer noe, særlig på sykler som koster litt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser i artikkel i stavanger aftenblad i dag at finn kan hvis de vil ... Sykkelomsetning er vel så preget av heleri at det samme burde kunne gjøre seg gjeldende. Hadde vel fort blitt ramaskrik hvis de faktisk gjorde noe, men men.

 

image.png.14511938190d2c20ddbd772c069e3d21.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i så fall håpet på en aldri så lite amnesti eller en maks-alder på sykkelene det skal gjelde for. Skal straks igang med å selge en 2013-sykkel som jeg selv kjøpte brukt fra forrige eier. Har ingen grunn til å mistenke at den var stjålet i utgangspunktet men det å spore opp en original kjøpskvittering nå er også en relativt tung oppgave for meg.

Men alt som reduserer antallet sykkeltyveri hadde vært veldig velkomment, jeg hater at jeg ikke kan oppbevare sykkelene mine der det ville vært mest praktisk for meg å ha dem eller bare ta stisykkelen en kjapp tur til butikken uten å ha med 10 kilo kjetting.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...