Gå til innhold

KombiPedaler til gravel sykkel


Anbefalte innlegg

Hei! Helt ny på dette forumet og må si jeg er veldig glad for dette forumet spesielt for meg som er nybegynner og har en del spørsmål, takk til dere alle som er aktive!😅

Har kapret meg noen sykkelsko på XXL med navn Giro Savix II 24 før de ble utsolgt. 

Spørsmålet er hvilke pedaler passer min gravel sykkel (Flow GRV 700C) med disse sykkelskoene jeg har kjøpt meg?

Vil gjerne ha kombipedaler da jeg trenger å bruke sykkelsko til kun lengre turer, og vanlig joggesko til jobb/kortere turer. 

Slik jeg har søkt meg frem til så skal kombipedalene: SHIMANO PD-EH500, T421, Pedal Saint PD-M821 SPD bare for å nevne noen, så det var mange forskjellig der ute. Men igjen usikker på de i det hele tatt passer(?) da jeg ikke forstår det med klikk og SPD.

Noen som har noen kan anbefale? Noen gode og lette.

Hjertelig takk for svar!

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med EH-500. De har små utskiftbare umbrakoskruer som gir ekstra grep på siden uten klikk.

Fulgte de med noen cleats med skoene dine? Står at de fungerer med SPD og SPD-SL. Kombipedaler blir vel primært SPD (liten metall "trekant" festet med 2 skruer). Er også mulig å tråkke med vanlige sko på pedaler for SPD-SL (større "plasttrekant" festet med 3 skruer), men litt mindre praktisk er det.

https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/shimano-spd-vs-spd-sl

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kjøpt deg landeveissko, men hell i uhell har disse innfesting for vanlig 2 bolt SPD Cleat. Jeg mistenker at de kan bli ganske knølete å gå på all den tid de ikke har noe særlig med knaster under, men de er nok supre på sykkelen. 

Cleat følger med pedalene. PD-EH500 er nok veldig greie kombipedaler. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (10 timer siden):

Du har kjøpt deg landeveissko, men hell i uhell har disse innfesting for vanlig 2 bolt SPD Cleat. Jeg mistenker at de kan bli ganske knølete å gå på all den tid de ikke har noe særlig med knaster under, men de er nok supre på sykkelen. 

Cleat følger med pedalene. PD-EH500 er nok veldig greie kombipedaler. 

Ja fant ut at det å ha landveissko med gravel sykkel ikke var det mest optimale nei... men men kapra de ganske billig (tror jeg, er jo xxl😅) så får se hvordan det går på første langtur. Takk for svar uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (12 timer siden):

Fornøyd med EH-500. De har små utskiftbare umbrakoskruer som gir ekstra grep på siden uten klikk.

Fulgte de med noen cleats med skoene dine? Står at de fungerer med SPD og SPD-SL. Kombipedaler blir vel primært SPD (liten metall "trekant" festet med 2 skruer). Er også mulig å tråkke med vanlige sko på pedaler for SPD-SL (større "plasttrekant" festet med 3 skruer), men litt mindre praktisk er det.

https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/shimano-spd-vs-spd-sl

Hjertelig takk for svar. Forstod mye mer nå. Ente med å kjøpe PD-T8000 som også følger med cleats da mine sko ikke hadde med. Så får se hvordan det går på første langtur😂Takk igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nybegynner00 skrev (På 10.6.2024 den 23.29):

Hjertelig takk for svar. Forstod mye mer nå. Ente med å kjøpe PD-T8000 som også følger med cleats da mine sko ikke hadde med. Så får se hvordan det går på første langtur😂Takk igjen.

Cleats følger alltid pedalene ja. Det er umulig for skoprodusenten å vite hvilke pedaler du har på sykkelen. Cleats er forskjellige avhengig av pedalmerke. 

På landevei er 4 systemer som dominerer. Look, Shimano, Time/Sram og Speedplay. Ingen av disse har like cleats. Men alle kan bruke de samme skoene. 


På terreng er det tre-fire forskjellige systemer: Shimano (inkluderer mange andre pedalmerker som bruker samme cleat også - eks:  Look, X-pedo, Assioma, Ritchey++), Crank Brothers, Time/Sram, HT. Heller ikke her kan man bruke cleats på tvers. Men igjen alle sko med 2-bolts-feste til cleats vil kunne brukes. 

Landeveispedaler og -sko er forøvrig helt fint på gravelsykkel, så fremt man ikke har planer om å gå så mye når man er på sykkeltur. 

Forøvrig mener jeg at kombipedaler er fandens verk. Omtrent på andre plass på lista over de verste feilslåtte hjelpedelene for nybegynnere. Kun slått av Shimanos livsfarlige SM-SH56 multirelease-cleats. 😉    😉  😉    😉 😉😉

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...