Sun Flyer Posted June 10 Share Posted June 10 Heisann, Jeg har lenge hatt en kul foldesykkel basert på en ramme fra montaguebikes. Nå har jeg oppdaget to sprekker i den, så den blir kassert. Den sykkelen har bakramme med gammeldags 135 qr og skivebrems. Jeg har fått bygd et bra karbonhjul som passer til. Siden jeg ikke lenger bor i båt har jeg ikke bruk for folderamme og tenker at jeg skulle hatt en god reservesykkel som kan hoppe inn i de fleste situasjoner. Tanken er å flytte gruppesettet over til et nytt solid men billig rammesett. Jeg vet jo at jeg kan få karbongrusramme for rundt 5 lapper, men hadde det ikke vært kult med stål? Hva tror folket om denne: Champagne Gold WUTIP 700C Off-road Disc Brake Steel Frame Gravel Maximum 42C Tire BB68mm Rear Gear 135mm Road Bike Frame - AliExpress 18 ? Hva er grunnen til å velge den bort? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dingo Posted June 12 Share Posted June 12 Så ikke at vekt var oppgitt, men så lenge det ikke er fullt anker så så det jo kurant ut. Likte lilla-fargen på bildene. Ser ut som utvendig kabling, så det er jo noe som trekker ned tenker jeg. Og så ser girøret ut som det er del av ramma, kinkig å bytte ut hvis det skjer noe. Men det er vel mulig å bøye på plass så lenge det er stål. Og så er vel stål mer miljøvennlig enn karbon og titan, så det er jo +1. Geometri får andre synse om, der har jeg ikke styring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted June 12 Author Share Posted June 12 Takk for synsing. Jeg har ikke bestemt meg helt for sykkelkategori. Funderer på hardtail eller kanskje fullblods landevei. Det som taler for denne er at jeg kan gjenbruke alle deler fra den ødelagte sykkelen. Der er det også en karbongaffel med rett styrerør som veier halvparten av den stålgaffelen. Får sikkert kjøpe ramma uten gaffel. Så sykkelen vil bli marginalt lettere enn den som blir erstattet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erikskon Posted June 12 Share Posted June 12 Dingo skrev (2 timer siden): Ser ut som utvendig kabling, så det er jo noe som trekker OPP tenker jeg. Jeg retta opp for deg 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krrm Posted June 12 Share Posted June 12 Synes ikke vekta på ramma var så ille, Fairlight Strael ramma veier rett under 2kg lakkert i 56, og den er ganske lett til stål å være, så 2,3kg må være ok. Gaffelen er tung, antar den også er stål. Karbongaffelen til Strael er under halvparten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted June 12 Author Share Posted June 12 Ja, jeg har en karbongaffel som passer. Den veier ca 500g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1482 Posted June 15 Share Posted June 15 Dette var en øyeåpner for min del. Ser det er en rekke forskjellige rammer å kjøpe direkte fra produsent via Ali. Personlig er jeg på jakt etter en titan-ramme til gravel/road, men er dog usikker på hvordan byggekvaliteten på rammene er…. Noen som vet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EspenS Posted June 15 Share Posted June 15 For titanramme er craftmanship og erfaring i sveisinga viktig, siden det helst skal gjøres i oksygenfri omgivelse osv. Tror Walty skal være en av de bedre her, jeg ville tatt det direkte med de i så fall. De gjør custom, hvis du vet målene osv du vil ha. De bygger også for endel europeiske entusiastmerker. Men de skal f.eks. også ha standardmodeller det går å spørre om opplysninger på. Det hender folk får brudd i titanrammer. Enten de lages i US eller Kina osv. Jeg leste rapport på en med brudd i custom Walty-ramme. Han fikk tilbud om å sende tilbake for reperasjon av ramme, eller å 'dele på kosten' for en ny ramme, dvs 50%. Jeg vile selv vært noe forsiktig med å handle titan fra veldig ukjente Kina-produsenter. Greit å bruke noen som har et rykte å forsvare. Hvis man er nysgjerrig på US-produsert så har f.eks. Lynskey har greie deals på den utgående GR300 og R300 ramma , pga lansering av nye modellerGR400 og R400 og pga generelt sommersalg https://lynskeyperformance.com/mds-fs-flash/ Men PlanetX-rammene er jo også god verdi https://www.planetx.co.uk/collections/titanium-gravel-bike-frames Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Posted June 15 Author Share Posted June 15 Hva skal man si? 80-90% av merkevarene innenfor titanrammer er designet i landet de selges fra men sveiset i "Østen". Der valgte jeg å kjøpe i Norge, hyllevare fra Stribe. De er jo designet her, men sveising foregår på andre siden av kloden. Jeg kjøpte her pga jeg likte designet og for tryggheten om noe skulle gå galt. Jeg tror dog at selve kvaliteten på sveisingen er kinesisk. Og tviler også på at de blir kvalitetskontrollert her i Norge. Skulle jeg kjøpt nå hadde jeg kanskje valgt planet x. Det er jo selvfølgelig også kinarammer, men det er bra design det òg. @Sveinung1 har jo kjøpt en mer påkostet ramme fra J.Laverack Titanium Bikes (jlaverack.co.uk). Den er jo veldig bra, men selv i metall-landet storbritannia er det kinaprodukt som blir solgt. Hvis du bare skal ha en enkel og grei ramme er sikker helt ok å kjøpe fra Ali, men hvis du vil ha noe spesielt er det merkevare som gjelder, tror jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arekey Posted June 17 Share Posted June 17 Har selv en Planet X Tempest, som fra tid til annen selges til en ganske billig penge. Betalte selv 13k for min ramme, ferdig importert. Fornøyd med utforming og byggekvalitet, men savner noen festepunkter på «toptube» og undersiden av «downtube». Det er jo standard på de fleste grussykler om dagen, så akkurat der føles ramma litt utdatert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.