Jump to content

Bruke tid og penger på gammel sykkel, eller innse at alt har sin tid og kjøpe nytt??


Recommended Posts

Har en Rose Jabba Wood, ingen dyr sykkel, kostet et sted mellom 15 og 20.000 for ca 10 år siden. Men den har stort sett fungert bra. Har ikke trengt å gjøre mye mer med den en bremseklosser, lufting av bremser og bytte dekk i ny og ne. Men nå begynner det å merkes at alderen tar oss alle. Gaffelen (Rock shocks recon) vibrerer vodsomt under bremsing, kassetten virker å begynne å bli litt slarkete, og jeg får bare ikke girene til å gå smooth over hele kassetten. Det er bra i topp, i bunn eller midt på. Aldri alle 3 samtidig.. Har byttet fra 3X10 til 1X10 med 50 som største bak for noen år siden, og det har fungert utmerket. Sykkelen ble kjøpt siste året før 26" kollapset fullstendig, så den er jo gammeldags. Den fikk dog veldig gode skussmål, både i tysk, fransk og engelsk sykkelpresse på den tiden, som en gjennomtenkt sykkel med gode løsninger, lav vekt og vel verdt prisen. Men tiden har også innhentet eieren, som pusher 50 med god margin, og kanskje er det ikke lenger en fulldemper som er greia lenger. Kanskje vil en 29" hardtail (i karbon😇) være vel så fornuftig til fine flytstier, kjerreveier og enkel bikepacking? 

Så: Bruke tid og penger på å holde en utdatert, men grei nok sykkel i drift? Eller se om jeg får en 1000-lapp eller to for den og heller kjøpe ny??IMG_20210702_101445.jpg.6f3d52a54022c83d5d76a1bfcdd6d2fe.jpg

Link to comment
Share on other sites

"..og jeg får bare ikke girene til å gå smooth over hele kassetten. Det er bra i topp, i bunn eller midt på. Aldri alle 3 samtidig.."

Mistenker da at girøret ditt er skeivt. 

Sånn ellers tror jeg at du vil kunne få mye sykkelglede med en nyere sykkel. Det er ikke bare geometri og hjulstørrelser som har blitt bedre ila de siste 10 årene, selv rimelige komponenter er mye bedre nå enn de var den gangen. 

Probike AS - Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Link to comment
Share on other sites

Det er det jeg også kjenner litt på. Har hatt med sykkelen til Dolomittene, og en ukes heisbasert kjøring. Tror både gaffel og endel annet fikk vel mye juling. Usikker på om gaffelen blir ok igjen av en enkel service, eller om den har gjort sitt. Er rett kronerør også, så ikke akkurat flust av gafler å velge i heller. Er veldig fristende å takke for alt, og gå videre. Nyere, lettere og kanskje bedre?? 

Link to comment
Share on other sites

DeepFu skrev (3 timer siden):

Det er det jeg også kjenner litt på. Har hatt med sykkelen til Dolomittene, og en ukes heisbasert kjøring. Tror både gaffel og endel annet fikk vel mye juling. Usikker på om gaffelen blir ok igjen av en enkel service, eller om den har gjort sitt. Er rett kronerør også, så ikke akkurat flust av gafler å velge i heller. Er veldig fristende å takke for alt, og gå videre. Nyere, lettere og kanskje bedre?? 

Lettere er en ting, men det har skjedd mye på geometrifronten de siste 10 årene, så mulighetene for å finne en sykkel som passer deg og din bruk er større nå enn før. Det er utrolig hvor kvikkere en sykkel med rett geometri kan føles til tross for om vekten kanskje ikke er skrapet til et minimum.

Edited by Juffe

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Link to comment
Share on other sites

10-delt kassett med 50 tenner...da er det gjerne ikke Shimano eller SRAM? Noe av lavere kvalitet? Uansett, hvis kassetten er så gammel, så er den vel utslitt?

 

Jeg merket enorm forskjell da jeg gikk fra 26 til 29 tommer. Sykkelen stuker mye mindre fast i ting, og den ruller bedre i terrenget (ligger høyere / mindre pløying.

Kanskje en Scott Spark 920 / 930 / 940 hadde vært noe? Har twin loc, så du kan låse av dempere både foran og bak i en håndvending. Men alt er jo så sykt dyrt for tiden.

https://www.xxl.no/scott-spark-930-fox-34-xt-mountainbike-23-fulldempet-terrengsykkel-mtb-sykkel-unisex-hvit/p/1222061_1_style?page=1

Link to comment
Share on other sites

Har du mulighet ville jeg valgt ny. Har skjedd såpass mye på de 10 årene at selv hadde jeg ikke brukt mye penger på å fikse en 10 år gammel sykkel

Ole Christian Fagerli

Jobber med sykkelklær hos Kalas Norge.

Scott ambassadør.

Link to comment
Share on other sites

Ligger nok an til ny sykkel, ja.  men det blir ikke sykkel i "helt-kurant-bruktbil-pris" kategorien. Sykler ikke SÅ mye terreng. Vi er ganske mye på Gran Canaria, og har lekt litt med tanken om å kjøpe sykkel der, bruke den der gjennom noen vinterturer, og så ta den hjem til våren. Utfordringen kan bli om jeg klarer å demontere den nok til å få en 29'er i en B&W sykkelkoffert. Har en stående der, etter at en racer flyttet dit for godt. Innbiller meg at hjulene kan bli hovedutfordringen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte også en 26" XC når 27,5" og 29" var på full fart inn i markedet, nå har jeg en ny grov stisykkel i tillegg.

Det er mye større forskjell på syklene enn jeg hadde trodd. Den gamle er bedre på grus og på raske stier, stisykkelen er ett monster i utforkjøringene. Det er bare å peke på steinen i bånn av bakken og banke på.
Du kan få den gamle sykkelen i god stand ved å koste på den noen kroner, men den vil neppe bli noe i nærheten av de nye stisyklene i røft terreng

Link to comment
Share on other sites

Endte opp med å selge gammelsykkelen, og NESTEN kjøpe ny sykkel. Men kom til at jeg vil gi SRAM AXS vintersesongen på å begynne å dukke opp på "billige" sykler. To ganger har jeg kjøpt ny sykkel et halvt år før det kom store endringer i utstyrsnivå. Denne gangen skal jeg ha is i magen. Poden har en Rose Granite Chief stående hjemme mens han studerer. Rekvirerer den ved behov i mellomtiden. 😉 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...