Gå til innhold

Aldersgrense motorisert gressklipper?


Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg er helt fullstendig ute av loopen her, men det dukket nettopp opp en påstand ved morgenkaffen her på jobben om at det er 16 års aldersgrense for bruk av motorisert gressklipper. Det var nytt for min del… 
Er det en misforstått oppfattelse, er det åpent for tolkning her, eller hva er greia?

Se kapittel 12.1 punkt to i forskrift om førerkort. 
 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298/KAPITTEL_12#KAPITTEL_12

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (9 minutter siden):

Jeg har forstått det slik at motorklipper med drift på hjul kommer inn under 12.1 pkt 2 mens sitteklipper kommer inn under 12.1 pkt 1. 

 

Det er slik jeg også leser og forstår det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her følger litt kverulering fra min side: 

Synes det er en veldig merkelig forskrift. Den refererer til vognkort og motorvogn etc. Motorredskap nevnes ikke som virkeområde. Traktor med registrering/vognkort, som kan benyttes til transkprt på vei, er jo noe annet enn enkle motorredskap som ellers ikke er tydelig definert. Det er merkelig at forskriften ikke skriver eksplisitt at motorredskap skal føres med førerkort, ei heller at motorredskap er definert under paragraf 2.2. 

Er motorredskap definert? Er gressklipper med drivkraft på hjulene omfattet av forskriften, men ikke gressklipper uten drivkraft på hjulene? 

Hva med trillebår med motorassistanse? Elsykkel med walk-assist? Eller hva med fjernstyrte leketøy? Kan disse føres av personer under 16 år eller ikke? 

Har Samferdselsdepartmentet, som har laget forskriften, noen myndighet på motorredskap i privat hage uansett? Det har da ikke noe med transport eller samferdsel å gjøre? 

16års grense er kjanskje fornuftig, men jeg må innrømme at jeg ikke forstår regelverket. Om noen vet hvordan så hadde det vært fint å lære litt.

Endret av Supermann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (På 28.7.2023 den 21.37):

Litt på siden, men barn under 16 har heller ikke lov til å lufte hund alene i følge dyrevelferdsloven

Jeg skumleste lovdata nå, men kunne ikke finne noe om dette. Hvor i loven står det?

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plankepetter skrev (På 2.8.2023 den 15.01):

Stemmer.

Når barnet går på tur alene med hunden er det bare de som har ansvaret for den.

Vil det si at når en 13-åring går tur alene med hunden, står foresatte juridisk ansvarlig for hendelser forårsaket av hunden? Eller betyr lovdatateksten at barn under 17 år ikke kan lufte hunden alene?

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh skrev (På 4.8.2023 den 22.34):

Det er nok en i overkant streng tolkning av ordlyden i loven. https://dyreliv.no/artikkel/aldersgrense-kjaeledyr/

Barn under 16 kan fint lufte hund, tømme kattekasser, vaske buret til kanarifuglen eller skifte halm hos hamsteren. Dette handler om juridisk ansvar. Ikke rigid feiltolkning av hva ansvar betyr. 

Det du skriver der er en sannhet med modifikasjoner.
En ting er å lufte en liten plendriter på kiloen, men det er noe helt annet å lufte en polarhund når naboens tispe har løpetid.

Når det er sagt, noe av det beste man kan gjøre for å pleie ett barns mentale helse er å kjøpe hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...