Gå til innhold

Hva gjør man når ulykken er ute ?


Anbefalte innlegg

Ulykker er nesten alltid noe som skjer alle andre, nesten. Så hva gjør man når man blir innvolvert i en ulykke ?

Klok av skade har jeg med meg mobiltelefon, plaster, smertestillende i ALLE styrkegrader når jeg drar på litt lengre stisykkelturer. I tillegg har jeg lært at det er greit å finne ut hvordan man finner posisjonen sin og videresender den til de som skal plukke deg opp.

Så, hva mener dere skal i sekken og hvilke andre kunskaper skal man besitte ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke direkte relatert til ulykker, men jeg mener alle har en plikt til å beherske hjerte- og lungeredning, kunne lokalisere og bruke en hjertestarter, samt utføre tiltak ved kvelning på både barn og voksne. Dette er minimum. Grunnleggende kompetanse øker ofte også handlekraften, noe som er helt kritisk i akutte situasjoner der helsepersonell og medisinsk utstyr som regel ikke er umiddelbart tilgjengelig. Man må ikke være redd for å handle, men man må ha en viss formening om hva man bør gjøre. 

Utstyrsmessig har jeg stort sett alltid med meg teip, mindre verktøy, mobil og smertestillende (ikke bare når jeg er på tur, men sånn ellers også). Det viktigste tenker jeg er å kunne tilby livreddende førstehjelp, varsling og ikke-medisinsk bistand inntil den/de som er utsatt for ulykke er ivaretatt av helsepersonell. 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg måtte ta meg av en godt rusa fyr som planta tanngarden i fortauskanten, har jeg gjort det til vane å alltid ha et lite kit med hansker og grunnleggende bandasjer i skulderbagen min hvertfall.

Tar ikke mye plass, men gjør det lettere å gi hjelp.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (På 29.7.2023 den 22.46):

Etter jeg måtte ta meg av en godt rusa fyr som planta tanngarden i fortauskanten, har jeg gjort det til vane å alltid ha et lite kit med hansker og grunnleggende bandasjer i skulderbagen min hvertfall.

Tar ikke mye plass, men gjør det lettere å gi hjelp.

Jeg fant et par plasthansker en eller annen plass i verktøyene mine og den "pakken" var på størrelse med et tjukt frimerke, så det er veldig greit å bare ha, både generelt og på sykkeltur. Samme egentlig med maske for munn-munn.

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale http://www.lvh.no med mye god og kortfattet informasjon. Bruker siden ofte selv i jobbsammenheng. 

 

Og til det som ble nevnt lenger opp i tråden: det er bedre å gjøre noe enn å ikke gjøre noe. Om det gjelder HLR, så bruk rytmen til sangen "Stayin' Alive" når du gjør kompresjoner, og pass på at de er dype nok. Hører du ribbein som knekker så er det ikke unormalt. 

Endret av Tourbillon
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tok badevakt-kurs med inkludert LHR ved drukning, så var en del av avslutningen på kurset at vi måtte ringe ambulanse og vente til personalet kom for å ta over.

Da det hadde gått 40 minutter så måtte jeg dra videre på et oppdrag, og ambulansen hadde fortsatt ikke kommet. Da var vi to stk pr dukke som vi øvde på. 20 minutter høres ikke lenge ut, men det er en del. Spesielt siden det var "gammel" praksis for antall trykk pr minutt.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (25 minutter siden):

20 minutter høres ikke lenge ut, men det er en del.

Det er ganske lenge ja. En av øvelsene vi var gjennom var HLR på hver vår dukke uten å vite hvor lenge vi måtte holde på, bare at vi ikke fikk slutte. Tror det ble avsluttet etter 10 min og da var folk flest ganske slitne allerede. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder minikitet jeg har i sykkelsekk/bag, kan det aldri bli nok sårservietter.

Å sykle hjem i en halvtime før man kommer seg i dusjen for å skrubbe ut grus fra sår er aldri moro, basert på egenerfaring.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tourbillon skrev (På 1.8.2023 den 10.06):

 Om det gjelder HLR, så bruk rytmen til sangen "Stayin' Alive" når du gjør kompresjoner, og pass på at de er dype nok. Hører du ribbein som knekker så er det ikke unormalt. 

Heldigvis finnes det også meget gode instruksjonsvideoer for dette!
 

https://www.youtube.com/watch?v=Vmb1tqYqyII

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (1 time siden):

Det er mye tyngre å gjøre HLR på dukke enn et menneske. Jeg måtte en gang gjøre det på et menneske i ca 45 minutter uten avlastning. Det var ikke noe problem, sikkert takket være en solid dose adrenalin.

Det er lurt å bytte ofte om man kan (fordi kvaliteten på kompresjonene reduseres etter hvert som man blir sliten), men er man alene og venter på hjelp så er det ganske utrolig hva mennesker er kapable til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...