Gå til innhold

Tur til London - Gode tips tas i mot


Anbefalte innlegg

Førstegangs reisende til England og London 🙂. Byen varter jo opp med severdigheter og ting å gjøre på hvert eneste gatehjørne, så det mangler ikke på aktiviteter å gjøre.

Men, alt koster, og jeg lurer på hvordan jeg skal komme helskinnet gjennom uten å føle at jeg blakker meg helt. Tar gjerne i mot tips om hvordan jeg kan oppleve "mest mulig best mulig". 

Noen som har erfaring med "Merlin Annual Pass" og "Oyster Card"?

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teknisk museum, husker ikke navnet i farta. Kjempestort med alt fra dsmpmaskiner til månekapsel
Millwall kamp, fantastisk stemning som overgår alt av premier league kamper. mest forhatte bortebanen i UK
guidet sykkeltur, mange alternativer
båttur på Themsen
tur med turistbuss som kjører rundt i byen med guide
vandre rundt i handlegatene
besøke SOHO på kveldstid, vær forsiktig på strippeklubbene
spise lunch på puber

mener at vi kjøpte Oyster Card ett år og at det ga god valuta for pengene

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (9 timer siden):

Teknisk museum, husker ikke navnet i farta. Kjempestort med alt fra dsmpmaskiner til månekapsel
Millwall kamp, fantastisk stemning som overgår alt av premier league kamper. mest forhatte bortebanen i UK
guidet sykkeltur, mange alternativer
båttur på Themsen
tur med turistbuss som kjører rundt i byen med guide
vandre rundt i handlegatene
besøke SOHO på kveldstid, vær forsiktig på strippeklubbene
spise lunch på puber

mener at vi kjøpte Oyster Card ett år og at det ga god valuta for pengene

Hjertelig takk 🙂 

Mange gode tips her. Har flere av disse tingene på planen, selv om strippeklubb sannsynligvis droppes til fordel for et annet kulturelt innslag ☺️

Mye av det koster, men virker som at Merlin Annual Pass for gir god valuta for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (8 timer siden):

Oyster Card funket bra for meg sist jeg var der. Mange bra tips fra @Gubben. Brick Lane kan også være verdt å sjekke ut. Vi spiste også på en del veganske spisesteder ettersom det er ganske poppis der. 

Hjerkinn takk 🙂 

Oyster Card virker fornuftig, må bare klare og forstå nøyaktig hvordan det fungerer. Får inntrykk av at det ikke har like stor nytteverdi som tidligere, men det er så mye varierende informasjon. Merkelig at det ikke finnes en egen app for betaling av kollektiv transport i London.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke Oyster Card eller app for kollektivt @torbjornhb, alt er lagt opp til at du bare tapper eget bankkort når du går på transporten. Oyster card er mest for barn eller andre som ikke har eget kort. 

Det er tube som gjelder for effektiv transport, men utenfor rushtid (som er alltid..!) så er jo busser også fin sightseeing. Men ofte er jo raskeste transport på bakkenivå i London ved bruk av egne sko, sykkel eller sparkesykkel (de tre S-ene!)

Installer Citymapper på telefonen - fantastisk real-time oversikt over all transport. 

Synes et besøk til Camden er verdt turen - god stemning til tross for mye folk. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoidberg skrev (17 minutter siden):

Du trenger ikke Oyster Card eller app for kollektivt @torbjornhb, alt er lagt opp til at du bare tapper eget bankkort når du går på transporten. Oyster card er mest for barn eller andre som ikke har eget kort. 

Det er tube som gjelder for effektiv transport, men utenfor rushtid (som er alltid..!) så er jo busser også fin sightseeing. Men ofte er jo raskeste transport på bakkenivå i London ved bruk av egne sko, sykkel eller sparkesykkel (de tre S-ene!)

Installer Citymapper på telefonen - fantastisk real-time oversikt over all transport. 

Synes et besøk til Camden er verdt turen - god stemning til tross for mye folk. 

Hjertelig takk for gode tips 🙂

Citymapper installert! Camden notert. 

Men angående tapping av kort, vil det ikke komme ekstra gebyr når det er utenlands? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gebyr: Det er nok avhengig av banken din. Jeg har ikke noe gebyr utenlands.

Ellers: Du tapper både inn og ut av tuben. Slik blir du belastet riktig sone. Kjører du mange turer i løpet av en dag så blir det gratis når du når døgnprisen - systemet husker for deg. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoidberg skrev (Akkurat nå):

Gebyr: Det er nok avhengig av banken din. Jeg har ikke noe gebyr utenlands.

Ellers: Du tapper både inn og ut av tuben. Slik blir du belastet riktig sone. Kjører du mange turer i løpet av en dag så blir det gratis når du når døgnprisen - systemet husker for deg. 

Suverent!🙂

Da er kanskje Oyster Card litt old style? Altså at det var mer nødvendig tidligere.

Bruker kun Bank Norwegian kredittkort i utlandet, og det er gebyrfritt. 

Noen tips når det kommer til å runde London for attraksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoidberg skrev (3 timer siden):

Det er tube som gjelder for effektiv transport, men utenfor rushtid (som er alltid..!) så er jo busser også fin sightseeing. Men ofte er jo raskeste transport på bakkenivå i London ved bruk av egne sko, sykkel eller sparkesykkel (de tre S-ene!)
 

Ah…  Its just down the road mate! 🙃

Stemmer det med tapping ja, betaler aldri mer enn travelcard men det er også litt komplisert med peak hours osv. Kollektivt er blitt horribelt dyrt i London så det kan lønne seg å sjekke alternativene. 

https://tfl.gov.uk/fares/find-fares/tube-and-rail-fares/pay-as-you-go-caps

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha debetkort for å tappe på t-bane, ikke kredittkort (det var i hvert fall sånn når jeg var der sist, for 3-4 år siden). Ellers, å tappe seg inn og ut av t-banen er virkelig genialt. Det regner også ut hva som "lønner seg" for deg. Det trekkes derfor ikke penger fra kontoen for hver tur, men samler opp. Lønner det seg med 24 timers billett så er det det du betaler (og du kommer til å ta mye kollektivt).

Tapping fungerer både på t-bane, buss og båt. På t-bane tapper du både inn og ut (så vet den om du har passert flere soner). På buss tapper du bare på vei inn i bussen. På båt husker jeg ikke, men tipper det også bare er inn.

Ellers, anbefaler en tur over til Greenwich og spasertur opp til observatoriet/museet hvis du er litt litt vitenskapelig interessert. For å gjøre turen over til Greenwich litt kulere kan du til og med gå UNDER Thamsen via "Greenwich foot tunnel" https://en.wikipedia.org/wiki/Greenwich_foot_tunnel

Soho Bikes er jo også verd et besøk, de har en liten kafé der i tillegg til selve sykkelbutikken.

Skal du til Camden Market (som er et snålt sted men gøy å ha vært der), så er det fint å spasere langs kanalen opp dit. Start ved Kings Cross, så følger du gangstien langs kanalen oppover, forbi kanalbåter og et par sluser. 

Et siste tips. London Eye er oppskrytt. Dropp den og dra heller til Sky Garden. Det er gratis (men du må bestille tid for besøket ditt) og utsikten er like flott. De har både en kafe og en restaurant der oppe, men man kan bare gå ute på balkongen og nyte utsikten også.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (1 time siden):

Ellers, å tappe seg inn og ut av t-banen er virkelig genialt. Det regner også ut hva som "lønner seg" for deg. Det trekkes derfor ikke penger fra kontoen for hver tur, men samler opp. Lønner det seg med 24 timers billett så er det det du betaler (og du kommer til å ta mye kollektivt).

 

Dette hørtes jo genialt ut, her må ruter komme på ballen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

parob skrev (1 time siden):

Du må ha debetkort for å tappe på t-bane, ikke kredittkort (det var i hvert fall sånn når jeg var der sist, for 3-4 år siden). Ellers, å tappe seg inn og ut av t-banen er virkelig genialt. Det regner også ut hva som "lønner seg" for deg. Det trekkes derfor ikke penger fra kontoen for hver tur, men samler opp. Lønner det seg med 24 timers billett så er det det du betaler (og du kommer til å ta mye kollektivt).

Tapping fungerer både på t-bane, buss og båt. På t-bane tapper du både inn og ut (så vet den om du har passert flere soner). På buss tapper du bare på vei inn i bussen. På båt husker jeg ikke, men tipper det også bare er inn.

Ellers, anbefaler en tur over til Greenwich og spasertur opp til observatoriet/museet hvis du er litt litt vitenskapelig interessert. For å gjøre turen over til Greenwich litt kulere kan du til og med gå UNDER Thamsen via "Greenwich foot tunnel" https://en.wikipedia.org/wiki/Greenwich_foot_tunnel

Soho Bikes er jo også verd et besøk, de har en liten kafé der i tillegg til selve sykkelbutikken.

Skal du til Camden Market (som er et snålt sted men gøy å ha vært der), så er det fint å spasere langs kanalen opp dit. Start ved Kings Cross, så følger du gangstien langs kanalen oppover, forbi kanalbåter og et par sluser. 

Et siste tips. London Eye er oppskrytt. Dropp den og dra heller til Sky Garden. Det er gratis (men du må bestille tid for besøket ditt) og utsikten er like flott. De har både en kafe og en restaurant der oppe, men man kan bare gå ute på balkongen og nyte utsikten også.

Hjertelig takk for mange gode tips 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...